Aerolinky se bojí sopek a popela od dramatu v roce 1982

Martin Novák Martin Novák
16. 4. 2010 13:05
Letounu společnosti British Airways selhaly nad Indonésií všechny motory
Kouř a popel z islandské sopky se valí Evropou.
Kouř a popel z islandské sopky se valí Evropou. | Foto: Reuters

Praha - Stovky zrušených letů, desetitisíce marně čekajících pasažérů, zavřená letiště napříč Evropou.

Takový je výsledek velké erupce islandské sopky, která má tímto na svědomí nejhorší výpadek v dějinách evropské letecké dopravy.

Důvody k rušení letů existují. Aerolinky i centra řízení letového provozu se poučily dvěma incidenty z osmdesátých let, které málem skončily katastrofou a v kterých hrál hlavní roli právě sopečný prach.

Letecký publicista Radek Panchartek píše v blogu:
Co přesně hrozí letadlům, která vlétnou do sopečnéího prachu

24. června 1982 odstartoval z londýnského letiště Heathrow Boeing 747 společnosti British Airways k dálkovému letu do australského Melbourne s mezipřistáními v Bombaji a Kuala Lumpuru.

Až do Malajsie probíhalo vše hladce, ale problémy nastaly po startu z Kuala Lumpuru, kde se vyměnila posádka.

Když stroj letěl přes ostrov Jáva, piloti začali pozorovat venku podivný kouř, přestože měla být jasná obloha. Brzy také začali cítit zápach síry v kabině.

Prohlédněte si vulkanický mrak:

Youtube video
Youtube video | Video: youtube.com

Poté vysadil čtvrtý motor a vyšlehly z něj plameny. Za další minutu selhal i druhý motor a krátce na to i první a třetí.

Z letadlem to vypadalo velmi zle, pasažéři později vypověděli, že už se loučili se životem. Piloti zkusili obtížný manévr s cílem pokusit se přistát na hladině Indického oceánu, ale mezitím motory postupně opět naskočily.

Boeing nakonec přistál se třemi funkčními motory na letišti v Jakartě, ale velmi obtížně, protože kvůli popílku piloti téměř nic neviděli přes čelní sklo.

Ukázalo se, že popel pochází ze sopky Mount Galunggung za západě Jávy. Kouř a popel z ní vystoupal až do výšky patnácti kilometrů.

O tři týdny později měl na stejném místě problémy i stroj společnosti Singapore Airlines. Poté indonéské úřady nařídily pilotům nelétat v rizikové oblasti.

15. prosince 1989 selhaly všechny čtyři motory také letounu nizozemské společnosti KLM za letu z Amsterodamu do Anchorage na Aljašce. Popel pocházel ze sopky Mount Redoubt, pilotům se podařilo motory znovu nahodit a bezpečně přistát.

Americký expert Bill McGuire předpovídá, že Ameriku a Evropu čekají kvůli sopečné činnosti na Islandu dlouhodobé potíže v letecké dopravě.

"Je těžké dopředu odhadnout, jak se vulkán bude chovat. V tomto případě jde zatím o jednu jedinou erupci. Pokud přijdou nové a do vzduchu se opět dostane popel, můžeme očekávat další problémy s létáním, a to až po dobu řekněme půl roku," uvedl pro agenturu Reuters.

 

Právě se děje

Další zprávy