Praha - Stovky zrušených letů, desetitisíce marně čekajících pasažérů, zavřená letiště napříč Evropou.
Takový je výsledek velké erupce islandské sopky, která má tímto na svědomí nejhorší výpadek v dějinách evropské letecké dopravy.
Důvody k rušení letů existují. Aerolinky i centra řízení letového provozu se poučily dvěma incidenty z osmdesátých let, které málem skončily katastrofou a v kterých hrál hlavní roli právě sopečný prach.
Letecký publicista Radek Panchartek píše v blogu:
Co přesně hrozí letadlům, která vlétnou do sopečnéího prachu
24. června 1982 odstartoval z londýnského letiště Heathrow Boeing 747 společnosti British Airways k dálkovému letu do australského Melbourne s mezipřistáními v Bombaji a Kuala Lumpuru.
Až do Malajsie probíhalo vše hladce, ale problémy nastaly po startu z Kuala Lumpuru, kde se vyměnila posádka.
Když stroj letěl přes ostrov Jáva, piloti začali pozorovat venku podivný kouř, přestože měla být jasná obloha. Brzy také začali cítit zápach síry v kabině.
Prohlédněte si vulkanický mrak:
Poté vysadil čtvrtý motor a vyšlehly z něj plameny. Za další minutu selhal i druhý motor a krátce na to i první a třetí.
Z letadlem to vypadalo velmi zle, pasažéři později vypověděli, že už se loučili se životem. Piloti zkusili obtížný manévr s cílem pokusit se přistát na hladině Indického oceánu, ale mezitím motory postupně opět naskočily.
Boeing nakonec přistál se třemi funkčními motory na letišti v Jakartě, ale velmi obtížně, protože kvůli popílku piloti téměř nic neviděli přes čelní sklo.
Ukázalo se, že popel pochází ze sopky Mount Galunggung za západě Jávy. Kouř a popel z ní vystoupal až do výšky patnácti kilometrů.
V souvislostech:
- Situaci sledujeme online: Evropu zakryl sopečný mrak. Nelétá se ani z Prahy
- Co nám hrozí: Prach zasype auta, zdraví Čechů ale neohrozí
- Story: Osobní výpověď pasažérky, která nikam neletěla
- Grafika: Mapa ochromené letecké dopravy ve světě
- Fotogalerie: Erupce sopky pod islandským vulkánem Eyjafjallajökul
- Video: To je on, mrak sopečného prachu z ptačí perspektivy
O tři týdny později měl na stejném místě problémy i stroj společnosti Singapore Airlines. Poté indonéské úřady nařídily pilotům nelétat v rizikové oblasti.
15. prosince 1989 selhaly všechny čtyři motory také letounu nizozemské společnosti KLM za letu z Amsterodamu do Anchorage na Aljašce. Popel pocházel ze sopky Mount Redoubt, pilotům se podařilo motory znovu nahodit a bezpečně přistát.
Americký expert Bill McGuire předpovídá, že Ameriku a Evropu čekají kvůli sopečné činnosti na Islandu dlouhodobé potíže v letecké dopravě.
"Je těžké dopředu odhadnout, jak se vulkán bude chovat. V tomto případě jde zatím o jednu jedinou erupci. Pokud přijdou nové a do vzduchu se opět dostane popel, můžeme očekávat další problémy s létáním, a to až po dobu řekněme půl roku," uvedl pro agenturu Reuters.