Vědci našli přepínač plodnosti, je nadějí bezdětných

Jakub Novák
18. 10. 2011 16:20
Převratný objev by mohl sloužit i jako antikoncepce
Foto: Reuters

Londýn - Vědci identifikovali bílkovinu, která je zodpovědná za mnoho případů ženské neplodnosti a opakovaných potratů, jejichž příčina nebyla doposud známá.

Tento enzym je ve zvýšené míře produkován u neplodných žen v průběhu menstruačního cyklu, kdy se děloha připravuje na zahnízdění oplodněného vajíčka.

Aby lépe pochopili jeho funkci, pozorovali vědci na myších, je-li enzym bez přestání aktivní. Některé z genů, které jsou normálně v děloze přítomné, zmizely. Docházelo k problémům s plodovou vodou a embryo samotné nebylo schopné se v děloze zachytit a vyvíjet.

Pokud nebyl daný enzym produkován vůbec, sice došlo k uchycení a zahnízdění oplodněného vajíčka, ale později docházelo ke krvácení, zpomalení růstu embrya a nakonec k potratu. A ukázalo se, že hlavním důvodem je zejména velká citlivost k poškození kyslíkovými radikály.

Jak je důležité býti regulován

Onou bílkovinou je SGK1, enzym, který reguluje další bílkoviny tím, že na ně "navěšuje" fosfor. Tím mění jejich stavbu a v důsledku toho i aktivitu nebo umístění.

V případě SGK1 bylo zjištěno, že hraje významnou úlohu zejména v odpovědi buňky na stres.

Avšak vysoké hladiny této bílkoviny jsou spojeny s některými onemocněními, ať už se jedná o vysoký tlak nebo diabetickou nefropatii. Ukazuje se tak, že je nezbytné velmi přesně regulovat jeho množství v danou chvíli a na daném místě.

Profesor Jan Brosens z Imperial College London, který celou studii vedl, řekl agentuře Reuters, že v budoucnu by u žen, které mají problémy s otěhotněním, mohla být před provedením umělého oplodnění podána látka, která by SGK1 blokovala.

Další možné využití tohoto objevu je na poli antikoncepce - látka zvyšující hladinu tohoto enzymu by tak mohla účinně zabránit případnému otěhotnění.

Naděje pro neplodné

Madhuri Salker, další člen výzkumného týmu, Reuters řekl, že právě náchylnost děložní sliznice k buněčnému stresu (způsobená nízkou hladinou SGK1) vysvětluje příčinu opakovaných potratů u některých žen.

Neplodných párů je v Česku asi 15 %.
Neplodných párů je v Česku asi 15 %. | Foto: Lucie Kalivodová

"V budoucnu bychom tak pomocí biopsie děložní sliznice mohli zjistit, jaké potenciální komplikace mohou přijít, a ženy by tudíž mohly být léčeny ještě před otěhotněním."

Výsledky studie publikované v časopise Nature Medicine tak představují slibnou naději pro mnohé z neplodných párů.

Jejich počet se v České republice odhaduje na 15 %. Přibližně u třetiny z nich je problém na straně muže; stejný podíl potom připadá i na ženy. Třetí třetinu pak představují páry, u nichž jsou problémy u obou partnerů, nebo jsou neznámé.

Výstavu ruské avantgardy v Hluboké nad Vltavou vidělo 22 tisíc lidí

Přes 22 tisíc lidí navštívilo přehlídku děl ruské avantgardy, která o víkendu skončila. Jde o rekord v hlavní výstavní sezoně pořádající Alšovy jihočeské galerie. Poslední týden měla zámecká jízdárna v Hluboké nad Vltavou vyprodáno a na všechny zájemce se nedostalo, oznámil Aleš Seifert, ředitel galerie. Ta v příštích dnech na webu zveřejní 3D prohlídku projektu, díky němuž byla do Česka zapůjčena cenná díla Kazimira Maleviče, Vasilije Kandinského či Alexandra Rodčenka.

"Překonalo to veškeré mé sny a plány. Máme covidovou dobu, přesto se ukázalo, že výstava tohoto typu byla pro návštěvníky neskutečně zajímavá," kvituje Seifert. Úspěšnost srovnává s aktuální pražskou retrospektivou malířky Toyen. "My máme poloviční množství, limit do 40 návštěvníků za hodinu, Národní galerie měla 80 lidí na 80 minut a měla 40 tisíc návštěvníků," dodává ředitel Alšovy jihočeské galerie.

Objem úvěrů na bydlení stoupl v červnu na rekordních 39,5 miliard korun

Objem nových hypotečních úvěrů na bydlení od bank a stavebních spořitelen dosáhl v červnu 39,5 miliardy korun. Je to o 8,6 miliardy více než v květnu a o 20 miliard korun více než v červnu 2020. Letošní červen je tak nejsilnějším měsícem ve statistice, která se sleduje od roku 2014. Vyplývá to z aktuálních statistik České národní banky a České bankovní asociace.

"Dynamika růstu objemu nově poskytnutých hypoték, která byla již za květen v meziročním srovnání označená za neskutečnou, byla v červnu překonána o několik koňských délek. Lidé při porovnání vývoje sazeb vědí, že porostou, a jsou přesvědčeni, že ceny nemovitostí také nemají protisměrně působící faktory," uvedl hlavní poradce asociace Miroslav Zámečník.

Index RPSN, tedy průměrná roční procentní sazba nákladů, podle statistiky ČNB stoupl v červnu u hypotečních úvěrů o 0,05 procentního bodu na 2,26 procenta. V červnu tedy pokračoval "plíživý" růst sazeb RPSN zhruba stejným tempem jako v předchozím měsíci. Úroková sazba stoupla rovněž, a to o 0,06 bodu na 2,12 procenta.