Toyota Prius: Dva motory a nižší spotřeba paliva

Josef Tuček
28. 4. 2008 10:34
Redakce Aktuálně.cz vyzkoušela vůz s hybridním pohonem
Hybridní Toyota Prius.
Hybridní Toyota Prius. | Foto: Toyota

Praha - Nastartujete - a nic. Neslyšíte vrčení motoru. A přesto stačí pohnout páčkou automatické převodovky a nehlučně se rozjíždíte. Pohání vás totiž tichý elektromotor.

Tankujete ovšem u běžné benzínové pumpy normální natural.

Automobil, v němž sedíte, se při pohledu zvenčí, a vlastně ani zevnitř neliší od běžných vozů, které se prohánějí po silnici. Má však vepředu pod kapotou dva motory, benzínový a elektrický. To proto, aby měl menší spotřebu paliva.

Mluvíme o vozidle, které je prvním reálně vyhlížejícím pokusem o výraznější změnu dnešních automobilů založených na spalovacím motoru.

Naftový motor o obsahu 1,4 litru dnes dokáže vyvinout výkon, jaký odpovídá dřívějšímu dieselovému dvouilitru.
Naftový motor o obsahu 1,4 litru dnes dokáže vyvinout výkon, jaký odpovídá dřívějšímu dieselovému dvouilitru. | Foto: Toyota
Podrobněji čtěte:
Budoucnost automobilů: Spalovací motor se zuby nehty drží

Nerozpoznatelný od "normálního" auta

Toyota Prius byl první hybridní automobil, neboli v tomto případě vůz spojující elektrický a benzínový pohon, který se dostal do běžného prodeje. A to už v roce 1997.

Od té doby se ho po světě prodalo už milion kusů, nejvíc ve Spojených státech a pak v Japonsku. Prodává se i v Česku, a to podle výbavy za sumu od 650 000 do 900 000 korun.

Cena to v českých podmínkách není lidová, nicméně odpovídá částce, za niž se tu prodávají vozy střední třídy. Čím se od nich liší?

Karosérií se hybridní Prius prakticky neliší od současných běžných aut.
Karosérií se hybridní Prius prakticky neliší od současných běžných aut. | Foto: Toyota

V základním pohledu: ničím. Běžný řidič, jehož reprezentoval autor těchto řádků, v něm jezdí úplně stejně jako v "normálním" autě. Žádný rozdíl v jízdních vlastnostech není rozpoznatelný.

Dvojice motorů

Současnou verzi vozu Prius zapůjčila česká pobočka japonské automobilky Toyota na zkoušku redakci Aktuálně.cz.

Některé detaily jsou určitě příjemné. Není například zapotřebí klasický klíč na odemykání vozu a do zapalování. Řidič prostě u sebe má malinký vysílač dálkového ovládání, který ani nemusí vytahovat z kapsy. Když je u auta a sáhne na kliku, vůz sám rozpozná, že v blízkosti je ovladač, a odemkne se. Startuje se pak pouhým stisknutím knoflíku na palubní desce, a také při tom stačí mít ovladač v kapse.

Ale to je teď vedlejší.

Podstatnější věcí je pohon automobilu. Zajišťuje jej benzínový motor o objemu 1,5 litru a výkonu 57 kW a současně i elektromotor o výkonu 50 kW. A ty se navzájem doplňují, přesně řízeny palubním počítačem. Elektromotor se přitom nemusí dobíjet ze sítě. Využívá "přebytky" energie spalovacího motoru. A také energii brzdění.

V koloně spotřeba klesne

Na palubní desce najde řidič přehledný ukazatel, který mu ilustruje, jak je auto právě poháněno. V tomto případě vůz prudce zrychluje, takže jej současně pohání benzínový motor a také elektromotor.
Na palubní desce najde řidič přehledný ukazatel, který mu ilustruje, jak je auto právě poháněno. V tomto případě vůz prudce zrychluje, takže jej současně pohání benzínový motor a také elektromotor. | Foto: Toyota

Když se vůz rozjíždí, pohání jej elektromotor. Při potřebě vyššího výkonu se spustí spalovací motor (řidič si toho všimne jen díky vyšší hlasitosti, která odpovídá hluku v běžném automobilu).

Při jízdě po dálnici běží jen benzínový motor v ideálním spalovacím režimu, a přebytek energie se ukládá do elektrických baterií. Také při zpomalování nebo brzdění začne elektrický motor okamžitě pracovat jako generátor a energii brzdění ukládá do akumulátoru.

Při pomalém popojíždění v koloně ve městě, kdy bývá spotřeba a také produkce zplodin z výfuku u běžného auta příšerná, jede Prius čistě na ušetřenou elektřinu z baterií. A když se zastaví před semaforem, motor se samočinně vypne, takže neběží naprázdno. Rozběhne se automaticky zase po šlápnutí na plyn.

O to se řidič nemusí starat. Jenom to vše může po očku sledovat na displeji na palubní desce, kde mu názorné barevné obrázky přesně ukazují, jestli jede na benzín a napájí baterii, anebo jestli jej zrovna pohání elektromotor, nebo oba motory, protože zrovna zrychluje a potřebuje pořádný výkon.

Toyota Prius: auto jako každé jiné, ale má dva motory a díky tomu lépe zachází s palivem.
Toyota Prius: auto jako každé jiné, ale má dva motory a díky tomu lépe zachází s palivem. | Foto: Toyota
Podrobněji o principu hybridního pohonu čtěte:
Hybrid je první krok ke změně pohonu

Něco za něco: menší zavazadelník a vyšší hmotnost

Výsledkem je, že Prius se rozjede z klidu na 100 km/h za 10,9 vteřiny a vůbec má jízdní vlastnosti, které jeho výrobce přirovnává tomu, jako když je obdobně velký a těžký vůz (4450x1725x1490 mm; 1,7 tuny) poháněn dvoulitrovým naftovým motorem.

To se potvrdilo i při testovacích jízdách redaktora Aktuálně.cz.

Ten by vozu vytknul jen velikost zavazadlového prostoru. Pod ním jsou totiž uloženy akumulátory, do nichž se ukládá nasbíraná elektřina. O to míň místa pak samozřejmě zbývá na náklad.

Kufr Priusu: zavazadla musíte dobře poskládat, aby se jich hodně vešlo.
Kufr Priusu: zavazadla musíte dobře poskládat, aby se jich hodně vešlo. | Foto: Toyota

Výrobce sice uvádí objem zavazadlového prostoru 408 litrů, ovšem to platí jen tehdy, kdy jej vyplníme až nahoru k zadnímu oknu, což není ideální. Zavazadelník Priusu je prakticky plný, když se do něj dá jediný veliký cestovní kufr.

V Evropě daňové úlevy, v Česku nic

Prius je samozřejmě oblíbený mezi řidiči s ekologickým myšlením. V Česku si tyto vozy jako služební pořídilo Ministerstvo životního prostředí a také česká pobočka švédské nábytkářské firmy IKEA, která dbá na svůj "zelený" obraz.

Většina zemí Evropské unie hybridní vozy daňově i jinak podporují. Takže majitelé platí menší daně při nákupu, různé nižší poplatky, mohou využít výhodnější systém vedení vozu v podnikovém účetnictví a podobně. V Londýně například neplatí poplatky za vjezd do města.

Česká republika žádné zvýhodnění pro majitele hybridních vozidel nenabízí.

Prius versus BMW

A teď to nejdůležitější, proč se hybridní vozy vyrábějí a kupují: spotřeba paliva.

Podle výrobce činí ve městě 5,0 litru benzínu na sto kilometrů, mimo město 4,2 a v kombinaci 4,3 litru na sto kilometrů.

Před měsícem ovšem britský list The Sunday Times zjišťoval, zda bude mít při srovnávací jízdě z Londýna do Ženevy nižší spotřebu Prius, nebo BMW s dieselovým motorem.

Zatímco BMW spotřebovalo v průměru 4,7 litru nafty na sto kilometrů, Prius spolkl 4,9 litru paliva, tedy víc.

Hybridní Toyotu si jako služební auto zakoupila také česká pobočka švédské nábytkářské firmy IKEA, která dbá na svůj
Hybridní Toyotu si jako služební auto zakoupila také česká pobočka švédské nábytkářské firmy IKEA, která dbá na svůj | Foto: IKEA

"Spalováním benzínu ovšem vzniká méně škodlivin než při pálení nafty, jako třeba tuhých částic," připomíná Petr Zima, který má v české pobočce Toyoty na starosti prodej hybridních automobilů.

Ve městě lepší než na dálnici

Zjištěním redakce Aktuálně.cz však je, že Prius může mít spotřebu ještě vyšší. Při zkušební jízdě redaktor vůz využil k tomu, aby navštívil jednu akci v severních Čechách a druhou na jižní Moravě.

Jeho prioritou bylo rychlé překonání vzdálenosti, nesnažil se o citlivou, úspornou jízdu. Současně ale dodržoval předpisy.

Ujel 850 kilometrů, většinou po dálnici. K dodržování horní hranice povolené rychlosti mu pomáhal tempomat. Jeho spotřeba se vyšplhala těsně pod sedm litrů benzínu na sto kilometrů.

Tedy míň, než by na tutéž cestu spotřeboval ve svém autě. Ale víc, než očekával.

"Dálnice je místo, kde se výhody hybridního pohonu projeví úplně nejmíň," vysvětluje Jan Šlosar, technický instruktor automobilky Toyota.

"Na dálnici benzinový motor stále táhne, takže spotřeba se blíží běžnému autu. Prius je nejlepší ve městě. Tam se režim jízdy pořád mění a využije se nejlíp výhod elektromotoru," uvádí. "Proto máte ve městě menší spotřebu než běžná auta a ještě vypustíte míň zplodin."

Ve městě také může řidič sám přepnout pohon čistě na elektromotor, který mu umožní bez spálení jediné kapky benzínu, a to rychlostí až 50 kilometrů za hodinu. Samozřejmě jen do vybití baterií.

 

Právě se děje

Další zprávy