Sagle (USA) - Silnice, která by vyráběla elektřinu ze slunečního záření a využívala ji pak k vlastnímu osvětlení, nebo dokonce k roztopení sněhu a náledí - to je vize konstruktérů ze společnosti Solar Roadways z amerického státu Idaho.
Vyvíjejí panel ze sklovitého materiálu, který by byl pro automobilové pneumatiky podobně přilnavý jako asfalt, a současně tak pevný, aby po něm mohly jezdit automobily a nezničily jej.
I v noci světlo
Scott Brusaw, zakladatel společnosti Solar Roadways, věří, že do takovéhoto panelu půjde zakomponovat fotovoltaické články, které přeměňují sluneční záření bezprostředně na elektřinu. Získaná energie by se odváděla přímo těmito panely, bez nutnosti táhnout dráty, do okolních obydlí, kde by se spotřebovala. Anebo na blízká parkoviště pro nabíjení elektromobilů.
Jinou variantou je, že by se vyrobená elektřina ukládala do baterií, takže by pak v noci mohly světelné diody LED, rovněž zabudované do panelu, lehce osvětlovat silnici, nebo alespoň čáry na ní. Tím by se pochopitelně zvýšila bezpečnost.
Případně by se získaná sluneční energie mohla použít k ohřívání silnice, aby se na ní rozpustil napadaný sníh nebo náledí.
Slunce chtěl využít i legendární Václav Král
Sluneční fotovoltaické články se už v mnoha zemích, i v Česku, příležitostně používají k získávání energie pro osvětlení dopravních značek.
Využití sluneční energie na silnicích navrhoval i legendární český automobilový designér Václav Král (zemřel v roce 2005). Soudil, že vozidla by mohla získávat část energie pro svůj pohyb ze slunečních panelů přímo na své střeše. Případně že by silnice byly aspoň na některých místech překryty přístřešky ze solárních panelů. Tak by získávání energie ze slunce neobsazovalo nové území.
Scott Brusaw jde tedy ještě dál, když by chtěl solární články rovnou zamontovat do vozovky.
Proti této myšlence ovšem mluví fakt, že solární články jsou zatím stále příliš drahé. Konstruktéři všude ve světě ovšem ustavičně pracují na tom, aby je dokázali zlevnit.
Společnost Solar Roadways nyní získala na vývoj svého panelu pro silnice grant od amerického ministerstva dopravy, což se dá chápat jako státní podpora takovémuto nápadu.
Vzhledem k výši grantu, pouze 100 000 dolarů, tedy 1,8 milionu korun, je však zřejmé, že ministerstvo erárními penězi neplýtvá a nechává placení vývoje především soukromým investorům.