Rozhovor - Hit letošního roku, iPhone, by se mohl na českém trhu objevit už na začátku toho příštího.
"Budeme se o to maximálně snažit," říká v rozhovoru s deníkem Aktuálně.cz Roland Mahler, šéf českého T-Mobile.
Nebezpečím pro zdravý trh je pak podle něj regulace z Bruselu. "Je to špatné pro princip volného trhu. Tím, že určíte jakýmkoli způsobem ceny, ničíte konkurenční prostředí. Všichni musí mít stejné. Proto se nám to nelíbí," zdůvodňuje.
A: Již dříve jste oznámili, že chcete být jedničkou na českém trhu. Daří se vám to?
T-Mobile v České republice spustil program, v rámci kterého chceme skutečně dosáhnout toho, že budeme první. Na období 2003 až 2005 jsme si dali za cíl mít nejvíc zákazníků, což se nám povedlo. A očekáváme, že ve čtvrtém čtvrtletí tohoto roku budeme nejlepší i co se týče výnosů.
A: A za celé období?
Nikdy jsme neřekli, že bychom chtěli být jedničkou ve výnosech za celé období 2007 a pro mě to ani není úplně důležité. Hlavní je, že současný růst je dlouhodobě udržitelný.
Český trh má kam růst
A: Na koho se nyní T-Mobile zaměřuje jako na nejvýznamnější klientskou skupinu?
Obecně tu máme již velmi obsazený trh a musíme se tak věnovat všem segmentům včetně těch velmi specifických.
Nyní jsme jedničkou u malých a středních podniků, získáváme i mezi obyvateli a velkými podniky. Ale marže u těch největších jsou menší, než v dalších segmentech. Nyní se tak věnujeme segmentu mladých lidí, svobodných a rodičů.
Tady jsme trochu pozadu za tím, co považuje za "férový podíl" na trhu.
A: V Česku je víc aktivních SIM karet, než je obyvatel. Je ještě vůbec kam růst?
Skutečně výrazně roste obsazení trhu a je složité získat nové zákazníky. Proto je nyní důležité se zaměřit na data, internetové, telematické a logistické služby k nimž je třeba zvláštní SIM karta, přestože na telefonování již jednu uživatel má.
V Německu například elektrické závody dávají SIM i do elektrické soustavy v domácnostech a ta hlásí spotřebu přímo dodavateli. Podobné projekty se už prosazují i v České republice. Pokud by se obdobné aplikace dále rozšíří, významně to zvýší jak počet SIM karet, tak míru užívanosti mobilních služeb na uživatele..
A: Je v Česku ještě místo pro čtvrtého GSM operátora?
Bylo by to extrémně složité získat významnější podíl na trhu a stálo by to spoustu peněz a investic. Provozování GSM je velice nákladné. A kdybych já byl tím podnikatelem, tak do toho nejdu.
A: Jak se na český T-Mobile dívá německá centrála?
Myslím, že jsou velmi spokojení. Cíly i úkoly jsou plněny.
A: Co považujete za největší hrozbu na českém trhu? Je to například nástup IP telefonie?
Myslím, že není možné zastavit technologické trendy a rozvoj. Musíme akceptovat, že někteří klienti přejdou na nové typy komunikace. Ale zůstává významná část lidí, kteří jsou zvyklý na současný typ nebo je pro ně technologicky nemožné v tuto chvíli využívat zmiňovanou IP telefonii.
Nečekám tedy, že IP telefonie se významným způsobem v nejbližších letech rozšíří. Hlavním důvodem je fakt, že přenos dat vzduchem je zatím nedostatečně rozvinutý, aby zvládal kvalitní přenos hlasu a tudíž uživatelský komfort je zatím nízký.
Regulace Bruselu je nonsens
A: Jak se díváte na regulaci roamingu?
To je možné skutečně považovat za určité ohrožení. Tím je regulace ze strany Evropské unie. Stále více pravomocí je přesunováno do Bruselu. Již reguluje roaming a chystají i omezení cen SMS v rámci roamingu. A kde to skončí? Je to nesmysl. Nyní musí operátoři vyhovět přání unie a ztrácí tak svoji možnost kreativity a konkurenčního boje při skládání a vytváření tarifů nejvhodnější pro různé zákazníky.
Další oblastí jsou plány na nové požadavky týkající se skladování údajů o hlasových a datových přenosech, což by mělo být součástí boje s terorismem. Tato data bychom měli uchovávat 24 měsíců. Představte si, jak velkým paměťovým prostorem bychom museli disponovat.
A: Kroky Bruselu považujete za nonsens. Je to tedy zcela špatný směr, jak regulovat trh?
Je to špatné pro princip volného trhu. Tím že určíte jakýmkoli způsobem ceny, ničíte konkurenční prostředí. Všichni musí mít stejné. Proto se nám to nelíbí. My sami v T-Mobile jsme v posledních dvou letech učinili několik kroků pro zatraktivnění roamingu. Kriticky si ale musíme přiznat, že své zákazníky jsme mnoooho let "učili", že roaming je drahá záležitost.Trh mobilních operátorů udělal chybu už před patnácti lety, když byla stanovena pravidla pro nastavení tarifů a cen pro roaming.
A: Češi jsou známi tím, že dají především na cenu a neradi utrácí. Jak se tedy bude vyvíjet trh mobilních operátorů? Budou lidé chtít jen volat a psát SMS nebo raději dají přednost sofistikovaným službám jako je internet, MMS, chat a podobné?
Budoucnost je ve správném cílení. Nenabízet všem to nejlepší, nejnovější a nejsofistikovanější a zároveň všechny služby. Důležitější je ale správné skupině nabízet správnou službu.
A dát zákazníkům možnost, aby si sami rozhodli, jak využívají své peníze, které do mobilu dávají.
A: Jak se tedy nejlépe zaměřovat na jednotlivé skupiny?
Pokud jde o komunikaci a nabízení jednotlivých služeb, je vidět výrazná změna. Například u mladých lidí už televize není hlavním medium, jak k nim mluvit. Internet je mnohem účinnější a my sledujeme tenhle trend.
Spolupracujeme například také s firmou Kenvelo či různými restauracemi a pouštíme se také do virálního marketingu.
iPhone je intuitivní
A: Co si myslíte o hitu letošní sezony, telefonu iPhone? Musel i německý T-Mobile podepsat dohodu, že část tržeb od uživatelů iPhone bude předávat firmě Apple.
Nemohu komentovat, nebyl jsem účastníkem dohodování těchto smluv.
A: Jak to tedy vypadá s iPhone pro Česko?
Jsme uprostřed vyjednávání termínu a podmínek prodeje iPhonu v České republice. Přesto bychom ho rádi nabídli začátkem příštího roku.
A: Držel jste iPhone v ruce? Zkusil jste ho, co si o něm myslíte?
Je skvělý. Přístroj musí být intuitivní. Většinou musíte vzít manuál a přečíst si, jak na to.
S iPhone ne. Víte přesně co dělat, přestože ho držíte poprvé v ruce. Mění zcela vaše návyky při přístupu k mobilnímu telefonu.
A: Vy ho asi budete muset použít z marketingových důvodů, abyste ho firmě propagoval, ale koupil byste si ho, pokud by na to přišlo?
Ano, budu ho mít. Důležitější však je, zda bych ho například koupil své ženě. Je to vážně telefon, který bych svým blízkým doporučil a koupil.
A: Existují zásadní rozdíly mezi Čechy a zbytkem Evropy jako telefonisty?
Rozdíl tkví ve vývoji pevných linek. V roce 1989 přišly mobilní sítě. Ty výrazně konkurovaly pevné síti, která zde byla velice zastaralá a nerozvinutá. A nemohla se tak vyvíjet jako v západní Evropě, kde už tou dobou byla na zcela jiné úrovni a měla výrazně vyšší pokrytí.
Dostali jsme tak šanci být v Česku alternativou pro pevnou. Na západě jsme museli nabídnout zcela jiné služby.
A tak i nyní jsme schopni nahradit pevnou linku v přístupu na internet.
A: Mají tedy pevné linky v Česku stále budoucnost nebo mohou být zcela nahrazeny GSM sítěmi?
Nemyslíme, že může být zcela nahrazena. Ale její podíl bude klesat. Pro velké firmy a podniky zůstanou základem, protože mají stabilní kanceláře a mohou využít širokopásmový internet a hlasové služby.
A: Celý život jste v komunikacích. Přemýšlel jste někdy o změně?
Mám rád tento sektor extrémně. Nešlo jen o telekomunikace. Chvíli jsem byl i na ministerstvu a zabýval jsem se regulací a liberalizací trhu.
Jsem velmi šťastný v tom, co dělám. Jde o obor, který je pestrý, stále se vyvíjí a má před sebou ohromnou budoucnost.
A: Jste tu sedmým rokem. Chcete se vrátit do Německa, nebo zde ještě zůstat několik let?
Mám to tu rád a určitě zůstanu minimálně příští rok a pokud si akcionáři budou přát, tak i déle. Zatím nemám důvod spěchat s návratem.