Plán do roku 2020: Na Slapech vznikne obří zdvihladlo

ČTK ČTK
27. 7. 2012 6:35
Infrastrukturu vltavské plavby doplnila první lodní čerpací stanice ve Staré Živohošti
Foto: Ludvík Hradilek

Slapy/Stará Živohošť (u Prahy) - Překonání 55 metrů vysoké slapské přehrady by mělo do roku 2020 lodím umožnit obří zdvihadlo.

Na pravém břehu jej ve svahu před hrází hodlá postavit Ředitelství vodních cest (ŘVC).

Stavba za 2,5 miliardy korun již má územní rozhodnutí, řekl ředitel ŘVC Jan Skalický. Infrastrukturu vltavské plavby ve čtvrtek navíc doplnila první lodní čerpací stanice ve Staré Živohošti.

Lodní zdvihadlo na Slapech je technicky nejzajímavějším projektem na vltavské vodní cestě, řekl Skalický. Současně je také nejsložitějším, které ŘVC na Vltavě řeší.

Po svahu má vést kolejová dráha, v níž lana s protizávažími mají zdvihat lodě ve vaně o rozměrech 45 krát šest metrů. Pro vplutí lodí do přehrady bude muset být vybudován stopadesátimetrový tunel, navíc napojený na plavební komoru. Ta bude vyrovnávat až dvoumetrové výkyvy hladiny.

Po vodě z Prahy do Českých Budějovic

Jen pouhá hmotnost vany naplněné vodou bude asi 3000 tun, uvedl šéf odboru realizace ŘVC Jan Bukovský. Cesta přes hráz by lodi měla trvat přibližně hodinu. Dodnes je na Slapech jediným způsobem dopravy traktor s přívěsem, na který ve vodě loď najede.

Plavbě lodí z Prahy do Českých Budějovic brání právě vysoké hráze přehrad Slapy a Orlík. Zdviž pro lodě o hmotnosti až 300 tun přes sedmdesátimetrovou orlickou hráz by měla být hotova o pět let později než na Slapech. Žlab pro ni je v hrázi od počátku stavby vybudován, její zprovoznění by mělo stát asi miliardu korun, uvedl Skalický.

O financování zdvihadel Skalický nechce spekulovat. Podle něj by ale mělo jít o modely státní investice, podporu evropských fondů i zdroje ze soukromé sféry.

Služby pro plavidla na vltavské kaskádě v těchto dnech obohatila marina u hotelu Atlantida ve Staré Živohošti. Vedle kotviště pro 80 lodí za tři roky vyrostla jediná čerpací stanice mezi Mělníkem a Českými Budějovicemi. Za ceny nižší než u stanic na českých dálnicích zde zájemci natankují Natural 95 i naftu. Palivo pro dieslové motory mohou podnikatelé tankovat i bez DPH. Stanice podle jejího majitele Jiřího Kvasničky umožňuje i odčerpat odpadní vodu nebo obsahy toalet a doplnit vodu pitnou.

Právě pravidelná síť podobných servisních stanovišť na tuzemských řekách je dlouhodobým cílem ŘVC. Podle jeho údajů je dnes v ČR registrováno na 10 000 malých plavidel a ročně jich přibývá přibližně tisícovka. Malý lodní výtah, který již přepravuje přes orlickou hráz plavidla do 8,5 metru délky, jen za loňský rok obsloužil 700 lodí.

 

Právě se děje

Další zprávy