Žákův plán: Dostavbu pražského metra pohlídá soukromník

ČTK ČTK
17. 12. 2013 15:08
Ministr dopravy chce návrh předložit Rusnokově kabinetu v demisi.
Foto: Magdaléna Daňková

Praha - Ministerstvo dopravy chce dohled nad stavbou pražského metra A z Dejvic do Motola předat soukromé firmě. Vyplývá to z materiálu, se kterým kabinet v demisi seznámí ministr dopravy Zdeněk Žák.

Za kontrolu a monitoring stavby by měla podle návrhu konzultantská společnost Infram získat 15,5 milionu korun. Podobným způsobem navrhuje resort kontrolovat další velké projekty spolufinancované z peněz EU - stavbu dálnice D3 mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem či modernizaci železničního spojení z Benešova do Votic.

"Nejde o žádnou novinku, podobné služby pro ministerstvo vykonávaly firmy, které splnily stanovené podmínky i v minulosti," uvedl mluvčí resortu dopravy Martin Novák.

Kontrola finančních transakcí

V minulosti ale ministerstvo tyto zakázky soutěžilo jednotlivě na konkrétní kontrolní akce a nyní využilo rámcové smlouvy z května letošního roku. Z tohoto řízení vzešlo osm společností, kterým nyní bude úřad jednotlivé projekty přidělovat na základě nejlacinější podané nabídky, dodal mluvčí s tím, že se úřad tímto způsobem snaží předejít průtahům při soutěžích, kdy se neúspěšní uchazeči často odvolávají k antimonopolnímu úřadu.

Společnost Infram má mimo jiné zkontrolovat oprávněnost fakturovaných prací, včetně schválených víceprací a posoudit jejich způsobilost pro financování z evropských dotací.

Podobné je to u návrhu smlouvy na kontrolu stavby dálnice z Tábora do Veselí nad Lužnicí, za které má získat společnost Fram Consult 8,7 milionu korun a kontrolou trati z Votic do Benešova, kterou za 3,6 milionu má získat společnost NDCon.

Náklady na dokončení čtyř nových stanic metra se odhadují na 22,5 miliardy korun a část peněz na stavbu má jít z evropského Operačního programu doprava I.

Kvůli údajným diskriminačním podmínkám při zadání smlouvy, ale ministerstvo dopravy letos v září magistrátu zkrátilo dotační strop o 3,9 miliardy korun na 7,4 miliardy korun. Praha proto požádala o možnost převést nevyčerpané prostředky na jiné dopravní projekty.

Nově budovaný úsek metra A je dlouhý asi šest kilometrů a na trase jsou čtyři stanice - Bořislavka, Nádraží Veleslavín, Petřiny a Nemocnice Motol. Dokončení stavby se podle posledních informací zpozdí. Přesune se z podzimu příštího roku na začátek roku 2015.

 

Právě se děje

Další zprávy