Šéf DPP: "Pokuta" je jen virtuální, nic neplatíme

Domácí Domácí
7. 11. 2013 14:40
Podle Jaroslava Ďuriše není dáno, že by DPP vyčerpal dotaci i bez korekce.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Šéf pražského dopravního podniku (DPP) Jaroslav Ďuriš je přesvědčen, že DPP nemusí přijít o 4,2 miliardy, které jim z udělené dotace na dostavbu metra A strhlo ministerstvo dopravy.

Serveru IHNED.cz vysvětlil, že ztráta čtvrtiny z celkových 15,6 miliard je jen teoretická.

I bez onoho pochybení, které i tak odmítá, totiž podle něj není dáno, že by nakonec podnik vyčerpal plnou sumu. "Teoreticky se tak může stát, že korekce bude jen virtuální částkou," dodal.

Jak již dříve informoval deník Aktuálně.cz, DPP by mohl přijít o 4,2 miliardy korun, které z evropských dotací čerpal v rozporu se zákonem. Jako investor stavby totiž podnik porušil zákon o veřejných zakázkách.

Ministerstvo mu proto udělilo pětadvacetiprocentní korekci, tedy dosud nejvyšší v dějinách evropských dotací.

Podle Ďuriše to ale neznamená, že bude DPP muset částku platit. "Znamená to, že nebudeme moct čerpat přiznanou evropskou dotaci v plné výši," vysvětlil.

Upozornil také na to, že o korekci se rozhodlo již před rokem. "Proti tomu dopravní podnik podal námitku, o níž podle mých informací ještě ministerstvo nerozhodlo," vysvětlil serveru.

Vadil velký obrat i povinná čeština

Ministerstvo podle něj ke korekci sáhlo kvůli bodům ve výběrovém řízení z roku 2008 na dodavatele stavby metra.

"První byl požadavek na vysoký obrat stavebních firem, které se měly na zakázce podílet. Tím se omezil okruh společností," vysvětluje Ďuriš. Podle něj by ale bylo velké riziko nechat stavět firmu, která nemá zkušenosti.

"Druhým důvodem byla povinnost pro firmy, že jejich zaměstnanci musí umět česky. To bralo ministerstvo jako diskriminační," vysvětluje.

Kromě snížení výše dotace na metro může DPP přijít ještě o dlouhodobou půjčku od Evropské investiční banky (EIB) ve výši 11 miliard korun. DPP už přitom 8,5 miliardy použil.

Z korekce totiž vyplývá, že podnik porušil smlouvu s EIB, která stavbu metra mezi Dejvickou a Motolem financuje. Investor se totiž ve smlouvě zavázal, že bude dodržovat zákon o veřejných zakázkách.

EIB zatím se zásahem váhá, přiznává ale, že situace je vážná.

"Evropská investiční banka sleduje vývoj situace a podrobně prozkoumá všechny důležité informace. Bude přiměřeně reagovat, pokud se to ukáže jako nezbytné," řekl Aktuálně.cz její mluvčí Rainer Schlitt.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Hischier prodloužil s New Jersey smlouvu o sedm let

Švýcarský hokejový útočník Nico Hischier prodloužil o sedm let kontrakt v NHL s New Jersey. Nová smlouva jedničce draftu z roku 2017 vynese celkem 50,75 milionu dolarů. Od sezony 2020/21 tak bude brát v průměru 7,25 milionu dolarů. Dvacetiletý Hischier má v této sezoně ještě poslední rok platnou nováčkovskou tříletou smlouvu se základním příjmem 925 tisíc dolarů a s možností získat na bonusech dalších 2,85 milionu dolarů.

"Jsme šťastní, že máme celý ten proces za sebou a domluvili jsme se s Nicem a jeho týmem na kontraktu, který bude přínosný pro obě strany. Vyzrál v komplexního centra, který odvádí skvělou práci s pukem i bez něj. Těšíme se na jeho další růst," řekl generální manažer Devils Ray Shero.

Hischier, který ve čtvrtečním duelu při výhře nad New York Rangers 5:2 chyběl v sestavě New Jersey kvůli zranění v horní části těla, si v šesti zápasech v této sezoně připsal dvě asistence. V NHL hraje třetí sezonu a má na kontě 157 zápasů a 101 bodů za 37 branek a 64 přihrávek. V pěti zápasech play off si připsal jednu asistenci.

před 38 minutami

Kornfeil v Japonsku odstartuje z 3. řady, Salač kvalifikaci kvůli těžkému pádu a zlomenině nejel

Jakub Kornfeil obsadil v kvalifikaci na motocyklovou Velkou cenu Japonska sedmé místo a na startu sobotního závodu Moto3 bude stát ve třetí řadě. Filip Salač po pátečním pádu do dnešního programu nezasáhl a teprve se rozhodne, zda v neděli absolvuje Grand Prix.

Kornfeil zajel třetí nejlepší kvalifikaci v sezoně a vyrovnal výkon z Nizozemska, pouze v Alcaňizu a na Sachsenringu si vybojoval druhou řadu. Na základě pátečních jízd, v nichž zajel třetí čas, postoupil přímo do druhé části kvalifikace, protože dnešní třetí trénink se jel na mokré trati a pořadím nezamíchal. V podobných podmínkách se rozhodovalo i o pořadí na startu, Kornfeil zaostal o 863 tisícin za nejrychlejším Niccolem Antonellim z Itálie.

Salač měl těžký pád v pátečním druhém tréninku a se zlomeným malíčkem na pravé noze a potlučeným tělem v druhém dnu v Motegi odpočíval. Pokud bude v neděli závodit, odstartuje z uličky v boxech v důsledku trestu za příliš pomalou jízdu v prvním tréninku.

Další zprávy