Praha - Pražské zastupitelstvo schválilo několik změn v platném územním plánu. Při jednání se ale znovu projevily neshody uvnitř pražské ODS.
Část občanských demokratů zablokovala několik změn, které prosazoval 1. náměstek primátora Tomáš Hudeček s podporou primátora Bohuslava Svobody.
Zastupitelstvo již podruhé odmítlo schválit změnu územního plánu, která by umožnila přestavbu železničního nádraží v Bubnech.
Změnu už v květnu schválila rada. Primátora a koaličního partnera TOP 09 ale na zastupitelstvu ze zastupitelů ODS podržela pouze Aleksandra Udženija, Ivan Kabický a Jan Kalousek.
Občanští demokraté si stěžují, že záměr nebyl řádně projednán a odůvodněn. A stejně jako sociální demokraté se bojí, že ve skutečnosti jde o prosazování zájmu developerů.
"Je to obrovské developerské území, se změnou nesouhlasí městská část. Jsem přesvědčen o tom, že je to zlobbované, a nikdy pro to hlasovat nebudu," řekl k tomu zastupitel a primátorův rival Boris Šťastný.
O tom, že druhá strana podporuje developery, je ale přesvědčen i navrhovatel změny Tomáš Hudeček.
"Součástí navrhovaných změn je udržitelné využití daného území, což pro vlastníky znamená, že nebudou moci Bubny zastavět v takové míře, jak si představují. Jejich snahou tedy může být odložit rozhodnutí o využití území na období, kdy budou moci prosadit více své podnikatelské zájmy," řekl Hudeček.
"To území je zablokováno, žádný developer tam nemůže stavět. Je naprostý nesmysl, že bych vycházel zájmu developerům. To dělá ten, kdo změnu chce," rozčílil se zastupitel Rudolf Blažek (ODS).
Podle Borise Šťastného by měly být zastaveny všechny změny územního plánu, které nejsou neziskové, a mělo by se vyčkat na sestavení metropolitního plánu. Jinak údajně hrozí nebezpečí korupce.
Překladiště v Malešicích
Bouřlivá diskuse následovala i u řady dalších změn územního plánu, například u rozšíření plochy překladiště v Malešicích podél trati Kyje, Hrdlořezy a Hloubětín. S plánem vyjádřila zásadní nesouhlas městská část Praha 14 a občané, kteří se bojí zvýšení dopravy.
Proti se postavila i část ODS a změna nakonec neprošla. "Navrhuji tuto změnu jednou provždy zamítnout a netahat těžké kamiony do nejužšího místa Prahy," uvedl Milan Richter (ODS).
I přes námitky CHKO Český kras, sdružení Arnika, 12 občanů a některých politiků zastupitelé posvětili výstavbu bytových domů ve Vokovicích a změnu umožňující rozvoj lokality v Hodkovičkách.
V rámci celoměstsky významných změn bylo schváleno přemístění tramvajové smyčky k přestupnímu uzlu veřejné dopravy u hostivařského depa. Praha tam plánuje vybudovat železniční zastávku.
Schváleno nebylo ani vybudování obytné zástavby v areálu bývalých mrazíren v Sedleci, obytná zástavba mezi ulicemi Na Sychrově a Na Pahorku, rekonstrukce a rozšíření Staré vršovické radnice.
Zelenou nedostanou ani investoři, kteří chtěli v okolí stanice metra Roztyly postavit administrativní a bytové domy, hotel, sportovní centrum, parkoviště a park. Proti výstavbě protestovala řada občanů i občanských sdružení.