reklama
 
 

Firma nesplnila podmínky DPP, přesto vyhrála tendr

26. 3. 2013 6:00
Firma Cross Point neměla na prodej jízdenek lidi ani certifikát, najala si subdodavatele

Praha - Firma Cross Point, která v roce 2008 vyhrála tendr na prodej jízdenek pražského dopravního podniku, nesplňovala podmínky výběrového řízení.

Aby dostála požadavkům DPP, musela si najmout subdodavatele. Ten Cross Pointu zajistil potřebné zaměstnance, ale také ho zaštítil požadovaným certifikátem ISO.

Zda kvůli tomu dopravní podnik platil za službu více peněz, než musel, nelze zjistit. Do tendru se s nabídkou přihlásila pouze tato firma, a její cenu tak nelze porovnat.

Právě požadavek na certifikát byl jednou z podmínek, které policisté na konci února označili jako diskriminační, a obvinili kvůli pletichám při veřejné zakázce jednatele Cross Pointu Pavla Švarce, exředitele podniku Martina Dvořáka, bývalého radního Radova Šteinera a někdejšího zaměstnance DPP Tomáše Petanu.

Dvořák a Švarc se na těchto podmínkách měli podle policie společně domluvit a znevýhodnit tak ostatní společnosti. Do tendru se kromě Cross Pointu nepřihlásila žádná jiná firma.

Účast vzdal i původní dodavatel Petr Šoch. A to právě kvůli certifikátu - nestihl by si ho totiž ve lhůtě výběrového řízení obstarat. "To není záležitost na dva nebo tři měsíce, ale spíše na šest," uvedl Šoch.

Jednatel Cross Pointu jakoukoli domluvu s dopravním podnikem odmítá. Důkazem je podle něj to, že ani Cross Point podmínky tendru nesplňoval.

"V době soutěže jsme certifikát ISO neměli a nedisponovali jsme ani požadovaným počtem lidí. Museli jsme si proto najmout subdodavatele - firmu VD Work Agency, která pro nás (mimo jiné) tyto věci zajistila," řekl Aktuálně.cz Pavel Švarc. Navíc připouští, že agentura najala část zaměstnanců od původního dodavatele.

"Pokud by bylo pravdivé policejní tvrzení, že jsme si s dopravním podnikem dohodli zvýhodňující podmínky, proč bychom tam dávali požadavky, které jsme sami nesplňovali? To nedává žádný smysl a není to absolutně pravdivé tvrzení policie," dodává jednatel.

Kolik peněz ze zakázky subdodavateli Cross Point platil, Švarc údajně neví. "Byly to ale vícenáklady, a proto práci v průběhu roku 2009 začali dělat naši vlastní lidé, 28. ledna 2010 jsme sami získali certifikát ISO. Poté už jsme s VD Work Agency nespolupracovali," řekl Švarc.

Zda se dopravnímu podniku služby kvůli subdodavatelství nějak prodražily, nelze říci. Nebylo totiž s čím nabídku Cross Pointu porovnat.

57 milionů

"Je to běžná věc, že si najmete subdodavatele. Je pravda, že to nebylo s čím porovnávat, ale když se vám přihlásí jen jeden uchazeč, tak nemáte moc na výběr," komentuje to dnes Martin Dvořák.

Jisté je jen to, že firma vyhrála soutěž s cenou o téměř 57 milionů vyšší, než jakou chtěl podnik za služby dát. Právě taková škoda vznikla podle policie dopravnímu podniku, Cross Point však s jejich výpočtem nesouhlasí.

"Dostáváme zhruba 3,3 % z tržeb. Předchozí dodavatel měl procento menší, ale naše služby se nedají srovnávat - provozní doba se za nás zvýšila o 82 %, počet prodejních míst se zvýšil o 53 %, rozsah naší činnosti je významně vyšší apod. Částka, kterou získáváme, je oproti předchozímu dodavateli vyšší také proto, že se několikrát zvýšila cena jízdenek a stouplo i DPH," vysvětluje rozdíl v ceně Švarc.

Podle Švarce policie neuvádí a z obsahu spisu vůbec neplyne, kde, kdy a jakým způsobem mělo k dohodě s Dvořákem dojít.

"Říká pouze, že jsem se na 'blíže neurčeném místě' sešel s tehdejším ředitelem Martinem Dvořákem. K takové schůzce nikdy nedošlo. S panem Dvořákem jsem se viděl jednou poprvé a naposledy v roce 2010, tedy několik let po podpisu smlouvy, kdy jsem v dopravním podniku krátce prezentoval návrh úsporných opatření, díky kterým dopravní podnik ušetřil zhruba 10 milionů ročně," tvrdí Švarc.

autor: Lucie Stuchlíková | 26. 3. 2013 6:00

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama

    Praha

    reklama
    reklama
    reklama