Berlín kritizují za drahé metro. Pražské stojí stejně

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
4. 8. 2012 20:45
Kilometr metra za 3,5 miliardy vyvolal v Německu skandál, v Praze se ceně nikdo nediví
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - "Berlín dostane nejdražší metro republiky," napsal v minulých dnech německý list Financial Times Deutschland.

Kilometr nejdražší podzemky Německa má stát 3,5 miliardy na kilometr trati. Tedy zhruba stejně jako budované pražské metro A z Dejvic do Motola.

Jenže zatímco v Německu sklízí stavba ostrou kritiku jako předražená, v Praze se nad cenou nikdo nepozastavuje.

Chystaný čtyřkilometrový úsek podzemky U55 z Hlavního nádraží přes Brandeburskou bránu na Alexandrovo náměstí má podle oficiálních odhadů stát 565 milionů eur.

"Metro U 55 je kvůli enormním nákladům zbytečný reprezentativní projekt," řekl německému listu prezident Svazu daňových poplatníků Reiner Holznagel.

A Němci opravdu dokáží stavět výrazně levněji než v Berlíně nebo v Praze. Kilometr metra ve Frankfurtu nad Mohanem mezi Hlavním nádražím a stanicí Europaviertel vyjde na 1,8 miliardy korun, v Mnichově na 2,3 miliardy. Pro srovnání - další úsek pražského metra z Ládví do Letňan přišel na 3,1 miliardy na kilometr.

Dopravní podnik (DPP) ani společnost Metrostav, která metro v Praze buduje, nechtějí rozdíly v cenách staveb komentovat. Pro srovnání by prý potřebovali podrobnější analýzu. DPP navíc upozorňuje na složité terénní podmínky v Praze.

"Praha má velice složité podloží s problematickou geologií, požární předpisy a další provozní podmínky jsou také odlišné," uvedla k tomu mluvčí DPP Tereza Krásenská.

Berlínské metro si ale z hlediska složitosti stavby s pražským nezadá. Povede totiž pod řekou a historickým centrem. Kromě toho bude mít 6 stanic, z toho polovinu přestupních. V úseku z Dejvic do Motola jsou pouze 4 nepřestupní stanice.

Podle mluvčího Metrostavu Františka Poláka zase není jisté, že ceny zahrnují veškeré výdaje na stavbu. "Z dřívějších zkušeností vím, že např. německá města hradí z jiných zdrojů vagony, povrchové úpravy, dopravní terminály na povrchu a další věci . Vím, že ceny jednotlivých prací (např. cena 1 m3 betonu, 1m tunelu, mzdové náklady) jsou na našich stavbách nižší a podobné ceny nabízíme i v zahraničí," tvrdí Polák.

Příklady dražších staveb, které by prokázaly, že ceny v Praze nejsou až tak neobvyklé, ale ani dopravní podnik, ani Metrostav neuvedli.

Němečtí skeptici očekávají, že konečná cena berlínského metra ještě poroste. Podle některých odhadů by se mohla vyšplhat až na 4,1 miliardy za kilometr či více. Ani pražská cena ještě nemusí být konečná, prodražit ji mohou různé vícepráce.

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 11 minutami

Zeman jmenuje Balaše ministrem školství ve středu, v úterý se s ním sejde, řekl Fiala

Prezident Miloš Zeman ve středu jmenuje ministrem školství poslance hnutí STAN a ústavního právníka Vladimíra Balaše. V úterý se s ním sejde. Po pondělní schůzce s prezidentem na zámku v Lánech to novinářům řekl premiér Petr Fiala (ODS).

Místo ministra školství se uvolní na konci června, kdy hodlá rezignovat dosavadní šéf resortu Petr Gazdík (STAN). Podle Fialy už Gazdík demisi k 30. červnu podal. Ministr slíbil odstoupit kvůli kontaktům s obviněným podnikatelem Michalem Redlem z kauzy Dozimetr. Balaše do čela ministerstva navrhlo hnutí STAN, premiér se s kandidátem sešel dnes odpoledne.

Zdroj: ČTK
před 51 minutami

Policie obvinila řidiče kamionu kvůli srážce s vlakem na přejezdu ve Šluknově

Řidiče kamionu, který minulý týden zůstal stát ve Šluknově na železničním přejezdu a střetl se na něm s osobním vlakem, policie obvinila z obecného ohrožení z nedbalosti. Při nehodě utrpělo pět lidí zranění, dva lidé byli s lehkým zraněním ošetřeni v nemocnici. V případě prokázání viny hrozí 23letému cizinci až pětileté vězení. V tiskové zprávě to v pondělí uvedla policejní mluvčí Eliška Kubíčková.

Vlak se s nákladním autem střetl ve čtvrtek, ve vlaku cestovalo deset lidí. "Mladý řidič kamionu vjel na železniční přejezd, patrně nezvládl nákladní vozidlo vytočit do ulice Sukova a návěsem kamionu zůstal stát na železničním přejezdu, na kterém se spustila zvuková a světelná signalizace zabezpečovacího zařízení. Následně se střetl návěs nákladního vozidla s osobním motorovým vlakem, jedoucím ze směru z Dolní Poustevny do Rumburku," uvedla Kubíčková. Tragédii zřejmě zabránil strojvedoucí, který stačil zabrzdit.

Zdroj: ČTK
Další zprávy