Arbitráž o tunel Blanka začíná, práce mezitím stojí

Lucie Stuchlíková Lucie Stuchlíková
10. 1. 2014 16:14
Metrostav u rozhodčího soudu žádá proplacení 2,2 miliardy.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - V pátek dopoledne začala v sídle rozhodčího soudu při Hospodářské a agrární komoře arbitráž, která má posoudit spor pražského magistrátu a firmy Metrostav o tunel Blanka.

První jednání trvalo 2,5 hodiny, podle soudců je případ mimořádně složitý. Příští schůzka se uskuteční 24. ledna.

Rozhodčí soud vyvolal Metrostav, kterému hlavní město za stavbu dluží téměř 2,2 miliardy korun. Firma kvůli tomu na začátku prosince zastavila práce.

Soud má posoudit i tvrzení magistrátu, že smlouvy s Metrostavem jsou od začátku neplatné.

"Soud s oběma stranami řešil a poté i odsouhlasil přehled skutkových a právních otázek, které bude v rámci sporu řešit. Tedy platnost smlouvy, výše nároků společnosti Metrostav a. s. a návrh Prahy na urychlené obnovení prací," sdělil ČTK mluvčí Metrostavu František Polák.

Tunel se měl otvírat letos na jaře, kvůli arbitráži byl ale termín odložen. Délka řízení není známá, soud obvykle trvá několik měsíců.

"Od podání žaloby do vydání rozhodčího nálezu uběhne často pouze několik měsíců, nebo dokonce několik týdnů. Doručením stranám sporu nabývá rozhodčí nález právní moci a stává se vykonatelným," uvedl předseda rozhodčího soudu Zdeněk Somr.

Magistrát doufá, že první auta do tunelu pustí o letních prázdninách.

Spor za miliony

Senát zasedl v tříčlenné sestavě. "Metrostav jmenoval rozhodcem Ladislava Vostárka, město Bohuslava Pavlíka, předsedkyní senátu je Alena Bányaiová, na které se shodly obě strany," uvedl mluvčí pražského magistrátu Jakub Stadler. Arbitráž je neveřejná, rozhodci jsou vázáni mlčenlivostí.

Praha si na spor najala právníky z advokátní kanceláře Squire Sanders, za právní služby dohromady zaplatí 22 milionů korun. Metrostav zastupuje Havel, Holásek a partneři. Arbitráž přijde na 16 milionů korun, pokud Praha prohraje, bude Metrostav chtít náklady uhradit.

Problémy s financováním tunel provázejí delší dobu. Téměř stejná situace nastala na konci roku 2012, kdy Praha Metrostavu dlužila 2,5 miliardy. Zastavení prací tehdy magistrát odvrátil tím, že nechal zpracovat kategorizaci prací a alespoň část dluhu proplatil.

Právě kvůli kategorizaci ale nyní stavbu prošetřují kriminalisté kvůli podezření z porušení pravidel hospodářské soutěže a povinnosti při správě cizího majetku. Primátor Tomáš Hudeček byl ve čtvrtek k případu podávat vysvětlení.

Cena stavebních prací i technologie měla být zhruba 26 miliard korun, prodraží se ale pravděpodobně na 36 miliard.

 

Právě se děje

Další zprávy