Blanku stavíme dle neplatné smlouvy, tvrdí primátor

ČTK ČTK
20. 11. 2013 19:40
Metrostav nedostal zaplaceno od Prahy, město prý dluží přes dvě miliardy.
Foto: Ludvík Hradilek

Praha - Bilance tunelového komplexu Blanka, který měl - podle původních slibů už od roku 2011 - ulevit přetížené dopravě v centru, je neslavná. Stavba se opozdila, je předražená a vedení magistrátu teď nejnověji tvrdí, že se celou dobu staví na základě neplatných smluv.

S tímto prohlášením přišel ve středu večer primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). Uvedl, že smlouva mezi Prahou a firmou Metrostav je od začátku neplatná. Praha stavbu nemůže dostavět - a ani převzít, tvrdí kontrolní odbor magistrátu.

S materiálem se ve středu na mimořádném jednání seznámili pražští radní.

Hudeček tvrdí, že smlouvu nikdy neprojednala ani rada, ani zastupitelstvo. "Město bez legitimního důvodu vyplatilo desítky miliard korun a v tomto protiprávním jednání nemůže pokračovat," řekl ČTK.

Za situaci podle primátora patrně nese odpovědnost někdejší vedení Prahy z éry exprimátora Pavla Béma (ODS). "Tento zásadní problém lze zcela jednoznačně přičíst právnímu diletantství vedení města z Bémova období a aroganci, která se projevovala nerespektováním zákonů a bezohledností vůči veřejným zájmům," řekl Hudeček.

Náměstek Jiří Vávra (TOP 09) uvedl, že je Blanka "s největší pravděpodobností černou stavbou". Její zakonzervování by podle něj ročně vyšlo na 1,6 miliardy korun.

Analýzu smluv kontrolnímu odboru prý město zadalo poté, co při ověřování dokumentů k Trojskému mostu, který je součástí stavby komplexu Blanka, zjistilo, že neexistuje původní schválená smlouva. "Přišlo se na to, že stejná situace je pro celý tunelový komplex Blanka," řekl Hudeček.

Další postup města v tuto chvíli není zcela jasný. Podle Hudečka by měla být právní analýza částečně hotova v pátek. Následně chce město jednat s Metrostavem a společně s právníky hledat způsob, jak právně celou situaci vyřešit. Vedení města se bude zabývat i variantou, že by právní cesta k vyřešení situace neexistovala.

Budeme se tvářit, že Blanka neexistuje?

Radní tak reagují na právě zveřejněný dopis, v němž Metrostav Praze avizoval, že 7. prosince přeruší výstavbu tunelu. Což nejspíš oddálí i plánované otevření tunelu v květnu příštího roku.

Důvodem má být, že magistrát stavební firmě dluží už více než 2,1 miliardy korun. Mluvčí stavební firmy František Polák navíc řekl, že kvůli neschválení změn v projektu nemají nyní v podstatě co dělat.

Podle mluvčího Metrostavu existuje usnesení rady, kde byla smlouva projednána. "My se všichni podle té smlouvy pět let chováme. Po komunikacích vybudovaných podle této smlouvy jezdí pražané autem a teď se budeme tvářit, že ta stavba neexistuje? Mně to připadá jako nějaký omyl, ale nejsem právník, tak to nemohu komentovat," řekl.

Tubusy tunelů jsou dávno hotové, stavební firma nyní čeká na schválení změn v projektové dokumentaci.

"Vedení Prahy ale dosud navržené změny nepodepsalo. Není co dělat, vše je v režimu těch změn," řekl Polák s tím, že jde o změny například ve vedení chodníků, umístění dopravního značení a podobně. "Město jako investor ten projekt nyní prakticky neřídí," dodal Polák.

Až to vyšetří kriminálka

Vedení magistrátu platit odmítá s poukazem na fakt, že okolnosti financování Blanky vyšetřují kriminalisté.

Konkrétně se zabývají podezřením ze spáchání trestného činu porušení pravidel hospodářské soutěže a trestného činu porušení povinnosti při správě cizího majetku.

"Řešení prosazovaná bývalým primátorem Bohuslavem Svobodou je vystaveno policejnímu vyšetřování. Analyzujeme naši situaci a obchodní vztahy s Metrostavem," řekl Hudeček.

Faktury, kam se podíváš

Vyšetřování se týká usnesení rady z loňského prosince, ve kterém přijali takzvanou kategorizaci faktur. Díky ní se chtěli vypořádat s dluhy ve výši 2,5 miliardy, které Praha měla vůči stavbařům.

Na základě tohoto usnesení pak Praha rozdělila dlužné práce do tří částí. Práce v první kategorii se Praha zavázala zaplatit, druhou kategorii tvoří práce, které potřebují další analýzy. Do třetí skupiny spadá Trojský most, který hlavní město řeší samostatně.

"Měli jsme v zásadě tři možnosti. Buď nedělat nic a nechat stavbu zastavit, což by městskou kasu stálo přibližně 100 milionů korun měsíčně, nebo pokračovat v systému plateb bez jasného řádu anebo vše jasně kategorizovat, určit položku po položce a napravit chyby z předchozích let. Rozhodli jsme se pro nápravu," komentoval tehdy pro Aktuálně.cz rozhodnutí exprimátor Bohuslav Svoboda.

Součástí usnesení je také schválení dodatku ke smlouvě, díky které by Metrostav od Prahy mohl získat zálohu na neprovedené práce až ve výši 2,5 miliardy. Tuto část usnesení ale radní hned v následujícím měsíci zrušili.

Případ řeší kriminalisté z českobudějovické expozitury útvaru pro odhalování organizovaného zločinu. Stejný útvar měl na starosti vyšetřování kauzy Opencard, která skončila obviněním 10 radních, včetně exprimátora Svobody a primátora Hudečka.

Kauzy mají i další společné body. V obou případech se radní hájí tím, že jim podklady pro rozhodnutí připravili experti. "To jsme nedělali my, ale odborníci," uvedl Svoboda.

 

Právě se děje

před 16 minutami

Čech odsouzený ve Francii za pašování migrantů je na svobodě

Český řidič, kterého v roce 2018 francouzský soud poslal do vězení za pašování migrantů, je na svobodě. Informaci potvrdil europoslanec Tomáš Zdechovský, který se případu dlouhodobě věnuje. Jiří Sagan si odpykal dvouletý trest, nyní se podle Zdechovského zdržuje ve Španělsku.

V roce 2018 francouzská policie při kontrole Saganova kamionu v přístavním městě Calais objevila skupinu Iráčanů. Soud později Čechovi uložil za pašování migrantů nejdříve trest vězení v délce 18 měsíců, loni jej zpřísnil na dva roky.

Zdroj: ČTK
Další zprávy