Muž za loňský rok 1310krát volal na tísňovou linku

Kateřina Vítková Kateřina Vítková
27. 4. 2012 16:31
Volající si s operátory si někdy chtějí jen povídat. Jindy jsou zlomyslnější
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Schenker

Ostrava - Telefonní číslo 155 už zachránilo mnoho životů. Přesto se najdou tací, a to i mezi dospělými, kteří na něj volají úmyslně zbytečně a tísňovou linku blokují.

Až kuriózním případem je muž z Opavy, který během roku 2011 číslo vytočil celkem třináct set desetkrát. "V naprosté většině případů však dotyčný pomoc záchranářů vůbec nepotřeboval," uvedl mluvčí Územního střediska záchranné služby Moravskoslezského kraje Lukáš Humpl.

Přibližně o polovinu menší počet telefonátů, téměř sedm set, přijali loni takzvaní call-takeři od jistého muže z Karvinska. "Operátorům sděloval zcela nepodstatné a se záchranou nesouvisející záležitosti. V jednom listopadovém dni naše linky obdařil celkem čtyřiašedesáti hovory," doplnil mluvčí.

Řeší politickou situaci i počasí

Ostravské krajské zdravotnické operační středisko ročně vede stovky tisíc hovorů. Směny call-takerů, přijímajících tísňová volání z celého kraje, přitom čítají jen čtyři až pět lidí. Notorických volajících, kteří podobně extrémním způsobem i několikrát denně okupují linku 155, podle mluvčího naštěstí v kraji není mnoho.

"Operátorů se ptají, kolik je hodin, chtějí řešit problematiku politické situace v ČR, své sociální těžkosti či aktuální počasí. Jindy stále znovu vyžadují příjezd posádky záchranné služby, načež záchranářům neotvírají dveře, popřípadě odmítají ošetření, transport do nemocnice i podepsání negativního reversu," napsal Humpl.

Podle mluvčího dispečeři většinou zbytečné telefonáty odhalí, ale nepodaří se to ve sto procentech případů. Volající pak takovým hovorem blokuje nejen čas na lince, ale i zbytečně vyslané záchranáře, kteří mohou být potřební někde jinde. Záchranná služba podobné situace mnohdy řeší s pomocí policistů.

Obtěžující a zlomyslné telefonáty, kdy volající ve skutečnosti žádnou pomoc ani nepotřebují, jsou časté. Na tísňovou linku s oblibou volají například děti. Výjimkou nejsou ani hovory, které vznikají zřejmě spíš z nepochopení opravdového účelu čísla 155.

"S operátory si třeba chtějí jen povídat, což na tísňové lince samozřejmě dost dobře možné není. Další požadují po call-takerech poskytnutí obecných informací, kupříkladu o telefonních číslech, o tom, kdo zastupuje jejich praktické lékaře, případně žádají jiné rady," upřesnil Humpl.

 

Právě se děje

Další zprávy