ČSSD a ODS porcují dopravní podnik. O číslech se mlčí

Tomáš Netočný
11. 1. 2011 6:33
Velká koalice v Ostravě odtrhla strategický areál v hodnotě půl miliardy
Opravárenský a montážní areál Dopravního podniku Ostrava patří k nevjětším v České republice
Opravárenský a montážní areál Dopravního podniku Ostrava patří k nevjětším v České republice | Foto: Martin Popelář

Ostrava - Ostravský magistrát rozdělil dopravní podnik a jeho lukrativní část připravuje k privatizaci.

Přestože dopravce třetího největšího města hospodaří s roční ztrátou kolem jedné miliardy korun, vedení města od něj odtrhlo strategickou část - opravárenský areál.

Riskuje tak, že v příštích letech budou ztráty dopravního podniku ještě větší.

Akce postupuje v několika krocích. Magistrát už založil akciovou společnost Ekova Electric, kde je zatím jediným akcionářem a kam převedl zmíněnou část dopravního podníku - šlo o majetek v hodnotě 500 miliónů korun.

Celá transakce trvala několik měsíců a zásadní rozhodnutí přijalo zastupitelstvo ještě před loňskými komunálními volbami.

A staronové vedení města složené opět z politiků ČSSD a ODS teď rozdělení dokončuje.

Žijete v Ostravě? Zajímá vás? Fanděte Ostravě-Aktuálně.cz na Facebooku!

"Chystá se další převod majetku. Dosavadní transakce není poslední, připravujeme ještě druhou vlnu," řekl Aktuálně.cz náměstek primátora pro dopravu Aleš Boháč z ČSSD.

O jak velký majetek se jedná, náměstek Boháč neuvedl. "Vše se teprve projednává," dodal, přestože Ekova Electric je od začátku roku zapsána v obchodním rejstříku.

Šéf na dvou židlích

Skutečnost, že jde o překotnou a rychlou akci potvrzuje několik dalších okolností.

Ředitelem nové firmy se stal dosavadní šéf dopravního podniku František Kořínek. Ten sice od prvního ledna pověřil vedením dopravního podniku svého náměstka, pořád je však předsedou představenstva v obou firmách - matce i dceři.

To v praxi například znamená, že dopravní podnik vedený ředitelem Kořínkem připravil kontrakt na údržbu tramvají pro rok 2011 v hodnotě okolo 100 milionů korun a Kořínek sám teď řídí firmu, která tuto zakázku získala.

Ředitel Kořínek navíc odešel do nové společnosti v situaci, kdy ještě neskončilo výběrové řízení na jeho nástupce v dopravním podniku. Největší městská firma s rozpočtem 1,5 miliardy korun tak má od začátku roku jenom provizorní vedení.

"Chtěli jsme mít nového ředitele do konce roku, ale nepodařilo se to," uvedl náměstek Boháč.

Komu a kolik?

Opravny dopravního podniku v Ostravě - Martinově patří k největším servisním areálům v České republice a vedení magistrátu neskrývá záměr připravit je touto cestou k privatizaci.

Případný vstup strategického partnera potvrdil primátor Petr Kajnar (ČSSD), ředitel dopravního podniku František Kořínek i náměstek Aleš Boháč.

Porcování DPO

Tramvaje z Ostravy

  • Součástí Dopravního podniku Ostrava byl až do konce roku 2010 servisní areál v Ostravě - Martinově
  • Rozhodnutím zastupitelstva krátce před podzimními komunálními volbami vyčlenil dopravní podnik celý areál ze svého majetku
  • Od 1. ledna 2011 je v obchodním rejstříku zapsaná nová společnost Ekova Electric, jejímž stoprocentním vlastníkem je DPO
  • Dopravní podnik převedl do Ekova Electric majetek v hodnotě 500 milionů korun. Jde například o pozemky, budovy, haly a zařízení
  • Dosavadní šéf dopravního podniku František Kořínek je jmenován ředitelem Ekova Electric a staronová koalice ČSSD a ODS teď připravuje firmu k privatizaci

"Počítáme s tím, že strategický investor přijde," řekl Petr Kajnar. "Velmi pravděpodobně to může být některý z dosavadních partnerů dopravního podniku."

Přestože jde o majetek a zakázky ve stovkách milionů korun, vedení magistrátu nemá zatím oficiálně jasno, zda chce zprivatizovat většinový, nebo menšinový podíl opravárenského areálu.

"Ve hře jsou všechny varianty," sdělil Kajnarův náměstek Boháč.

Z informací, které má Aktuálně.cz k dispozici, je však zřejmé, že projekt počítá s prodejem 65 procent majetku nové firmy.

Je proto velmi pravděpodobné, že za opravy a servis stovek svých tramvají, autobusů a trolejbusů bude dopravní podnik platit cizí firmě.

Opozice: Je to nesmysl

"Pokud získáme kvalitního strategického partnera, může na tom město v budoucnu slušně vydělávat," obhajuje celý projekt náměstek pro dopravu Boháč. "Příjmy z dividend mohou snížit náklady dopravního podniku."

Opozice v ostravském zastupitelstvu s tím však nesouhlasí a označuje rozdělení dopravního podniku za vážnou chybu, která město výrazně poškodí.

"Je to naprosto špatně," uvedl ostravský zastupitel Jan Becher z hnutí Ostravak. "Vyvádět nejlukrativnější část firmy je nesmysl, který povede k dalšímu zvyšování nákladů na veřejnou dopravu. To pak v Ostravě zaplatíme všichni."

Oficiálně jinak

Magistrát sice otevřeně připouští, že společnost Ekova Electric nabídne k privatizaci, jako oficiální důvod k rozdělení dopravního podniku však uvádí něco jiného.

Dopravní podnik ve spolupráci s několika firmami vyrábí ve svém opravárenském závodě také tramvaje a trolejbusy, které dodává na trh a to je v rozporu se směrnicemi Evropské unie.

Firma hospodaří s veřejnými prostředky a svým podnikáním se město dopouští takzvané nedovolené podpory.

Tomu by magistrát mohl zabránit, kdyby výrobu tramvají a trolejbusů zrušil. Koalice sociálních demokratů a ODS se však rozhodla pro privatizaci.

Roční zisk z výroby se přitom pohybuje okolo dvaceti milionů korun a to je vzhledem k objemu celé transakce i jejím nákladům mnohonásobně nižší částka.

 

Právě se děje

před 22 minutami

Při izraelském náletu na Gazu zemřelo sedm lidí, Palestinci si připomenou nakbu

Nejméně sedm lidí zemřelo ve městě Gaza při nočním izraelském leteckém útoku proti radikálnímu palestinskému hnutí Hamás. Podle agentury AP šlo o úder s největším počtem obětí od začátku nynější izraelské operace proti Hamásu v Pásmu Gazy. Násilnosti, které původně vypukly v Jeruzalémě, se v posledních dnech rozlily do smíšených židovsko-arabských měst v Izraeli.

Protesty, které přerostly v násilné střety, v pátek zachvátily i okupovaný Západní břeh Jordánu, kde izraelské jednotky zastřelily jedenáct Palestinců.

Další protiizraelské protesty se dnes očekávají v souvislosti s výročím takzvané nakby (katastrofy). Tou je pro Palestince vznik samostatného státu Izrael v roce 1948. V důsledku této události ze svých domovů odešly nebo z nich byly vyhnány statisíce Palestinců.

Zdroj: ČTK
před 48 minutami

Toronto i přes závěrečnou prohru ovládlo Severní divizi

Hokejisté Toronta podlehli ve svém posledním zápase základní části NHL Winnipegu 2:4. Maple Leafs i přes druhou prohru za sebou ovládli Severní divizi a v play off vyzvou Montreal. Jets skončili třetí a ve vyřazovací části je čeká Edmonton.

Winnipeg v zápase dvakrát prohrával, ale skóre otočil a vítězně se naladil na play off. Toronto poslal v 8. minutě do vedení Pierre Engvall, který nenápadnou střelou z levého kruhu nachytal brankáře Connora Hellebuycka. Na začátku druhé třetiny srovnal Mason Appleton, ale Ilja Michejev poslal Maple Leafs opět do vedení.

Obrat ve skóre zařídil Kyle Connor, který nejprve v 34. minutě bekhendovým blafákem zakončil přečíslení dva na jednoho a ve 45. minutě tvrdou ranou bez přípravy překonal gólmana Jacka Campbella podruhé. Definitivní podobu skóre stanovil při závěrečné hře Toronta bez brankáře Jansen Harkins. Kanadský útočník se dočkal prvního gólu v sezoně.

před 52 minutami

Rekonstrukce Václavského náměstí v Praze se prodraží až o 109 milionů korun

Rekonstrukce spodní části Václavského náměstí se prodraží až o 109 milionů korun. Většina z peněz navíc, konkrétně 85 milionů korun, má jít na stavu slepých tramvajových kolejí, které chce vedení magistrátu vybudovat k budoucímu použití. Zbylé peníze budou za práce, které si firma Hochtief nárokuje nad rámec původní smlouvy. Vyplývá to z materiálu, který v pondělí projednají radní. Stavební práce začaly loni a původně měly stát asi 330 milionů korun.

Stavební firma chce podle dokumentu pro radní po městu o asi 23 milionů více z důvodů víceprací vzniklých nepředvídatelnými okolnostmi. Například asi 8,7 milionu korun navíc firma naúčtovala za bourání betonových konstrukcí komunikace, 11,8 milionu za změny povrchových úprav a 4,1 milionu za úpravy kolektoru. Jiné menší položky firma z původní ceny odečetla.

Zdroj: ČTK
Další zprávy