Pod strojvůdcem to plavalo. Zpomalil a varoval rychlík

ČTK ČTK
7. 6. 2011 5:06
Stav kolejí na místě topolanské nehody: 98 % šroubů bylo závadných
Na Vyškovsku vykolejilo 13 z 25 vagonů nákladního vlaku. Drážní ispekce zjistila, že na vině jsou závadné šrouby na kolejích
Na Vyškovsku vykolejilo 13 z 25 vagonů nákladního vlaku. Drážní ispekce zjistila, že na vině jsou závadné šrouby na kolejích | Foto: Aktuálně.cz, Drážní inspekce

Topolany (Vyškovsko) - Železniční provoz u Topolan na Vyškovsku, kde v neděli vykolejil nákladní vlak, by měl být obnoven v noci na středu. Uvedl to mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla.

Podle Drážní inspekce mohly být jednou z možných příčin havárie povolené nebo poškozené upevňovací šrouby, uvedla Česká televize (ČT).

Drážní inspekce při kontrole místa nehody zjistila, že závady šroubů jsou až na 98 procentech šedesátimetrového úseku trati. "Mně to vyrazilo dech. To je katastrofální stav," řekl vrchní inspektor Drážní inspekce Josef Dvořák.

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC), ale až do nehody žádné závady nenalezla. "Ty dosavadní kontroly neprokázaly žádné narušení koleje v daném úseku, které by nás nutilo například k zavedení pomalejší jízdy," uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla.

O problémech na trati se vědělo od pátku

Potvrdil nicméně informaci inspekce o tom, že Správa železniční dopravní cesty o potížích na trati věděla už v pátek. "Byly nám ohlášeny nestandardní cestou. Věcí jsme se zabývali a odmítáme, že bychom v ní byli nečinní," uvedl mluvčí bez dalších podrobností.

Prezident Federace strojvůdců Jindřich Hlas upozornil, že jen díky opatrnosti strojvůdce rychlíku nebyly na uvedeném úseku ohroženy životy cestujících.

Nechybělo mnoho a mohl podobně dopadnout i rychlík
Nechybělo mnoho a mohl podobně dopadnout i rychlík | Foto: Drážní inspekce

"Ten první strojvedoucí osobního vlaku, pod kterým to začalo plavat, jel sám o své vůli pro jistotu pomaleji. A když se křižoval s protijedoucím rychlíkem, tak mu říkal, že oblouk na trati rozhodně není na předepsanou devadesátikilometrovou rychlost. Nebýt toho, rychlík by to projel normálně a strašně by hazardoval s životy cestujících," uvedl Hlas.

Dalším z projíždějících vlaků byla právě havarovaná nákladní souprava, která místem projížděla v neděli po poledni. Ze soupravy 25 prázdných vagonů na uhlí jich 13 vykolejilo. Nikdo nebyl zraněn. Škody se odhadují na 1,4 milionu korun.

SŽDC v pátek vyslala na místo své pracovníky. Nezjistili však na trati žádné závady. Podle nich nebylo nutné snížit rychlost projíždějících vlaků. V době, kdy se kolize stala, mířil na místo traťmistr, aby koleje zkontroloval.

Trať stále není průjezdná

Kolize se stala na rušné železniční dopravní tepně Brno-Přerov. V kritickém místě je pro cestující zajištěna náhradní autobusová doprava. Z trati je nutné odstranit čtyři vykolejené vagony, které jsou napříč kolejí a kolejiště v úseku zhruba 60 metrů opravit. Část vagonů je převrácených v okolí tratě.

"Nyní usilovně pracujeme na tom, abychom železniční trať zprůjezdnili. Čtyři vagony na trati se pokusíme dostat na koleje s pomocí nehodového vlaku a jeřábu. Po jejich odvezení budou opraveny koleje," popsal práce Halla. Podle něj bude patrně v kritickém úseku nařízen průjezd vlaků sníženou rychlostí.

 

Právě se děje

Další zprávy