Jižní Moravě chybějí odborníci. Kampaní za desítky milionů chce nalákat talenty z ciziny

Jan Hejl Jan Hejl
7. 1. 2017 21:34
Nebývalá kampaň za skoro 50 milionů korun má do Brna a okolí nalákat zahraniční talenty. Komunikační agenturu, která ji už za několik týdnů začne vytvářet, vybírá ve veřejné soutěži Jihomoravské inovační centrum, jež pomáhá v začátcích malým firmám. Kampaň s jednotným názvem Velvet Innovation (sametová inovace) bude obsahovat reklamní spoty, internetové stránky nebo mobilní aplikace. V plánu je i web, kde cizinci najdou všechny praktické informace o životě na jižní Moravě. Brno je jediné město v Česku, které chystá takhle rozsáhlou a nákladnou kampaň za desítky milionů.
Brno. Ilustrační foto.
Brno. Ilustrační foto. | Foto: Brno.cz

BrnoJižní Morava chce nalákat zahraniční talenty na české poměry nebývalou kampaní. Za více než 45 milionů korun vytvoří jednotnou značku, která bude Brno a okolí prezentovat jako rychle rostoucí, technologicky vyspělý region, kam se vyplatí z ciziny přestěhovat.

Mezinárodní image má kraji vydobýt kreativní agentura, kterou hledá Jihomoravské inovační centrum (JIC). Toto sdružení pomáhá nadějným malým firmám v začátcích podnikání, v minulosti podpořilo například jeden z nejúspěšnějších českých start-upů, vyhledávač levných letenek Kiwi.com (dříve SkyPicker). JIC hodlá do kampaně pojmenované Velvet Innovation (v češtině sametová inovace) za čtyři roky investovat 46 milionů korun.

Vybraná agentura bude mít za úkol vytvořit reklamní spoty, webové stránky, mobilní aplikace nebo slogany a vizuály. "Klíčové jsou pro nás dvě cílové skupiny: maturanti hlásící se na vysoké školy a talentovaní odborníci z ciziny," vysvětlil Tomáš Avrat z JIC, který má marketingovou kampaň na starosti.

JIC chce kampaň, na které se loni shodl kraj s brněnským magistrátem, spustit už za několik týdnů, jakmile reklamní agenturu definitivně vybere ve veřejné soutěži. "Brno je zatím jediné město v České republice, které chystá podobný projekt zaměřený na oblast znalostní ekonomiky v takovém rozsahu a s tak velkým rozpočtem," dodal Avrat.

Nejsou IT odborníci ani inženýři

Kampaň mimo jiné počítá s tím, že cizincům pomůže nalézt na jednom místě všechny praktické informace o regionu. „Web bude působit pro cizince jako rozcestník na další stránky,“ doplnila Veronika Svobodová z JIC.

Jižní Morava bojuje se středoevropskými městy jako Drážďany nebo Stuttgart hlavně o odborníky na IT, velká poptávka je i po inženýrech ve strojírenství a elektrotechnickém průmyslu. V Brně již působí technologický gigant Honeywell nebo množství předních vývojářských firem a výzkumných pracovišť, kteří si s českými odborníky nevystačí, a proto se musí ohlížet do ciziny.

"Vysoce kvalifikované síly je mírný nedostatek a lze předpokládat, že do budoucna se požadavky budou ještě zvyšovat," potvrdila mluvčí kraje Monika Brindzáková s tím, že příchod dalších talentů je pro rozvoj regionu klíčový.

"Chceme mluvit jedním hlasem"

"Máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě a nedostatek pracovníků už brzdí další rozvoj brněnských firem," doplnil Jan Kopkáš z brněnského Expat Centre, které pomáhá zahraničním odborníkům získat práci, bydlení a provází je životem v Česku. Na konci minulého roku Brno díky fungování centra ocenili experti z magazínu fDi Intelligence, spadajícího pod prestižní britský deník Financial Times, jako jedno ze dvou měst na světě, které se nejlépe stará o integraci cizinců.

Podle experta na reklamu Roberta Němce se investice desítek milionů do kampaně na příchod zahraničních talentů vyplatí. Brno není v konkurenci atraktivních západoevropských měst, jako je Londýn, Frankfurt nebo Mnichov, ještě příliš známé.

"Ti lidé tady budou zaměstnáni, budou platit daně, utrácet svoje peníze, proto si myslím, že zhruba milion korun na měsíc jsou velmi adekvátně vynaložené peníze," myslí si Němec.

I brněnská radnice přiznává, že především mladí cizinci jižní Moravu příliš neznají. "Chceme spolu s dalšími mluvit jedním srozumitelným hlasem, aby cizinci nedostávali zbytečně různé, často i protichůdné informace zvlášť za každou univerzitu, vědecký ústav nebo firmu," popsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. "Soutěžit s evropskou konkurencí ale vyžaduje významně velký rozpočet," dodal.

 

Právě se děje

před 6 minutami

Sarah Sandersová, bývalá Trumpova mluvčí, chce kandidovat na guvernérku Arkansasu

Bývalá mluvčí minulého amerického prezidenta Donalda Trumpa se bude ucházet o funkci guvernérky státu Arkansas. Jako první o záměrech Sarah Sandersové informoval list The Washington Post.

Sandersová byla Trumpovou mluvčí v letech 2017 až 2019 a ačkoli z administrativy potom odešla, zůstala Trumpovou stoupenkyní, píší americká média.

Osmatřicetiletá Sandersová je dcerou bývalého arkansaského guvernéra Mikea Huckabeeho a její kandidatura na guvernérský post se předpokládala. Třímilionový Arkansas je považován za stát s převahou republikánských voličů, kteří zůstávají Trumpovými stoupenci. Exprezident Sandersové kandidaturu schvaluje a bývalá mluvčí už pořádá setkání se skupinami arkansaských republikánů. Očekává se, že sama oficiálně svůj záměr zveřejní v pondělí.

Sandersová se bude muset probojovat primárními volbami Republikánské strany. Kromě ní chce o funkci usilovat viceguvernér Tim Griffin a arkansaská generální prokurátorka Leslie Rutledgeová. Jeden z nich nahradí současného guvernéra Asu Hutchinsona, jemuž příští rok vyprší mandát. Z demokratů nikdo snahu stát se arkansaským guvernérem neohlásil.

Zdroj: ČTK
před 14 minutami

Počet nových exekucí v Česku loni klesl o 18 procent, uvedla Exekutorská komora

V Česku bylo roce 2020 zahájeno 407 694 nových exekucí, což znamená meziroční pokles o více než 18 procent. Jde o nejmenší počet nově zahájených exekucí minimálně za posledních 11 let. Vyplývá to z dat Exekutorské komory.

"Opět se potvrzuje dlouhodobý trend predikovaný Exekutorskou komorou, tedy že exekucí bude každoročně zahajováno méně a méně," komentoval statistiky viceprezident komory Jan Mlynarčík. Významný podíl na tak velkém poklesu může podle něj mít i současná epidemická situace související s onemocněním covid-19.

Zdroj: ČTK
před 43 minutami

Zemřel fotograf Pavel Jasanský, bylo mu 82 let

Ve věku 82 let zemřel Pavel Jasanský. Byl jedním z nejosobitějších a nejinovativnějších českých fotografů 60. až 80. let minulého století, míní kurátor Pavel Vančát, který s ním spolupracoval na mnoha výstavách. Jasanský se věnoval divadelní fotografii a grafické úpravě tiskovin, fotografoval zpěváky i hudební skupiny. Spolupracoval s Divadlem za branou či Divadlem Na zábradlí.

Vytvářel subjektivní dokumenty a rozměrné snímky aktů, asambláže a plastiky. Kromě fotografií tvořil i grafiky, objekty, přemalby fotografií, projekce a instalace. V letech 1981 a 1982 se podílel na neoficiální výtvarné akci Most, kterou organizoval Jiří Sozanský a která reagovala na destrukci města Most. Po pádu komunismu spoluzaložil agenturu Signum a provozoval vlastní grafické studio Jago, v 90. letech také učil na pražské FAMU.

Zdroj: ČTK
Další zprávy