Brno – Jižní Morava chce nalákat zahraniční talenty na české poměry nebývalou kampaní. Za více než 45 milionů korun vytvoří jednotnou značku, která bude Brno a okolí prezentovat jako rychle rostoucí, technologicky vyspělý region, kam se vyplatí z ciziny přestěhovat.
Mezinárodní image má kraji vydobýt kreativní agentura, kterou hledá Jihomoravské inovační centrum (JIC). Toto sdružení pomáhá nadějným malým firmám v začátcích podnikání, v minulosti podpořilo například jeden z nejúspěšnějších českých start-upů, vyhledávač levných letenek Kiwi.com (dříve SkyPicker). JIC hodlá do kampaně pojmenované Velvet Innovation (v češtině sametová inovace) za čtyři roky investovat 46 milionů korun.
Vybraná agentura bude mít za úkol vytvořit reklamní spoty, webové stránky, mobilní aplikace nebo slogany a vizuály. "Klíčové jsou pro nás dvě cílové skupiny: maturanti hlásící se na vysoké školy a talentovaní odborníci z ciziny," vysvětlil Tomáš Avrat z JIC, který má marketingovou kampaň na starosti.
JIC chce kampaň, na které se loni shodl kraj s brněnským magistrátem, spustit už za několik týdnů, jakmile reklamní agenturu definitivně vybere ve veřejné soutěži. "Brno je zatím jediné město v České republice, které chystá podobný projekt zaměřený na oblast znalostní ekonomiky v takovém rozsahu a s tak velkým rozpočtem," dodal Avrat.
Nejsou IT odborníci ani inženýři
Kampaň mimo jiné počítá s tím, že cizincům pomůže nalézt na jednom místě všechny praktické informace o regionu. „Web bude působit pro cizince jako rozcestník na další stránky,“ doplnila Veronika Svobodová z JIC.
Jižní Morava bojuje se středoevropskými městy jako Drážďany nebo Stuttgart hlavně o odborníky na IT, velká poptávka je i po inženýrech ve strojírenství a elektrotechnickém průmyslu. V Brně již působí technologický gigant Honeywell nebo množství předních vývojářských firem a výzkumných pracovišť, kteří si s českými odborníky nevystačí, a proto se musí ohlížet do ciziny.
"Vysoce kvalifikované síly je mírný nedostatek a lze předpokládat, že do budoucna se požadavky budou ještě zvyšovat," potvrdila mluvčí kraje Monika Brindzáková s tím, že příchod dalších talentů je pro rozvoj regionu klíčový.
"Chceme mluvit jedním hlasem"
"Máme nejnižší nezaměstnanost v Evropě a nedostatek pracovníků už brzdí další rozvoj brněnských firem," doplnil Jan Kopkáš z brněnského Expat Centre, které pomáhá zahraničním odborníkům získat práci, bydlení a provází je životem v Česku. Na konci minulého roku Brno díky fungování centra ocenili experti z magazínu fDi Intelligence, spadajícího pod prestižní britský deník Financial Times, jako jedno ze dvou měst na světě, které se nejlépe stará o integraci cizinců.
Podle experta na reklamu Roberta Němce se investice desítek milionů do kampaně na příchod zahraničních talentů vyplatí. Brno není v konkurenci atraktivních západoevropských měst, jako je Londýn, Frankfurt nebo Mnichov, ještě příliš známé.
"Ti lidé tady budou zaměstnáni, budou platit daně, utrácet svoje peníze, proto si myslím, že zhruba milion korun na měsíc jsou velmi adekvátně vynaložené peníze," myslí si Němec.
I brněnská radnice přiznává, že především mladí cizinci jižní Moravu příliš neznají. "Chceme spolu s dalšími mluvit jedním srozumitelným hlasem, aby cizinci nedostávali zbytečně různé, často i protichůdné informace zvlášť za každou univerzitu, vědecký ústav nebo firmu," popsal mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek. "Soutěžit s evropskou konkurencí ale vyžaduje významně velký rozpočet," dodal.