Český sen II. Lidé se napálili na výprodej kraťasů

Domácí ČTK Domácí, ČTK
4. 10. 2011 22:30
Plakáty slibovaly "100 kraťasů za 250 Kč. Byla to však cena permanentky na 100 krátkých filmů
Reklama lákající na "výprodej kraťasů".
Reklama lákající na "výprodej kraťasů". | Foto: www.100kratasuza250.cz/

Brno - Přinejmenším několik desítek lidí napálili neobvyklým happeningem pořadatelé festivalu krátkých hraných filmů Brněnská šestnáctka.

Úternímu zahájení prodeje permanentek předcházel falešný posezónní výprodej kraťasů. Pořadatelé na něj lákali reklamní a plakátovací kampaní, v níž slibovali sto kraťasů za 250 korun. To je zároveň počet filmů na festivalu a cena permanentky.

"Posezónní výprodej kraťasů. 100 kusů za celkem 250 Kč. Původní cena 250 Kč za 1 kraťas - nyní sleva 99 %. 1 kraťas za 2,50 Kč. Prodáváme jen vcelku 100 kraťasů za 250 Kč!" lákaly speciální internetové stránky. 

Ty rovněž doporučovaly, aby zájemci vložili do formuláře emailovou adresu. Obratem měli obdržet unikátní kód, který měl lidem zaručit, že se na ně dostane. 

S unikátním kódem měli podle instrukcí přijít v úterý 4. října v 9.30 h na Žerotínovo náměstí 6, k sálu Břetislava Bakaly. "Na jednu osobu pouze 100 ks kraťasů," upozorňovala reklama. 

Pak dneska něčemu věřte

Před sálem Břetislava Bakaly se shromáždilo asi 200 lidí, mezi nimiž však bylo mnoho novinářů a také najatí herci, jejichž úkolem bylo stupňovat napětí.

Část lidí ale evidentně přišla na výprodej textilu a odhalení skutečné podstaty akce je viditelně zklamalo. "Pak dneska něčemu věřte," sdělovala si dojmy skupinka lidí středního věku. "Vyhozené peníze za autobus," řekl jeden z důchodců, kteří na místo přišli. Žádné konflikty ale nevznikly.

Podle nového ředitele Brněnské šestnáctky Marka Loskota byla hlavním problémem přehlídky malá snaha oslovit co nejširší filmové publikum. Odtud už byl jen krůček k úvaze, na co nejsnáze nalákat "české masy" - na výprodej.

Jak dostat Čechy z domova? Na výprodej

"V cizině je festival známý víc než tady," uvedla Monika Šimková z Turistického informačního centra Brna. Ani mezi brněnskými studenty není festival příliš známý, konstatovali pořadatelé. Proto se rozhodli pro netradiční reklamní akci. "Kraťasová" akce vyvolala pozornost i na internetu, na zvláštních webových stránkách se registrovalo 1200 lidí.

"Kampaň měla vzbudit zájem, provokovat, vyvolávat otázky, zda jde o vtip nebo snad o realitu, ale především zvednout lidi z kanceláří, domovů a dostat je na výprodej. Na místo, kde se jim odhalí pravá podstata celé reklamy.  Projekt jsme připravovali s vědomím možných negativních reakcí, ale v našem případě oceníme i tyto spíše než lhostejnost a nezájem. Víme, že jde o vtip, ale pragmaticky zacílený na širokou veřejnost, která si doufejme uvědomí existenci tohoto pro Brno ztraceného pokladu," uvedl Loskot.

Brněnská šestnáctka existuje od roku 1960. První čtyři ročníky se konaly jako soutěž amatérského filmu v žánrech agitka a satira. V pátém ročníku se objevila nová kategorie malé filmové formy, která nakonec zcela vytlačila původní zaměření přehlídky. Dnes festival obesílají amatéři, nekomerční profesionálové a studenti či adepti filmových škol z celého světa.

Perla v programu: rumunské filmy

Letos dramaturgický tým vybíral z 356 přihlášených děl od filmařů z celého světa. Do soutěže se jich dostalo 52. Dále festival promítne pozoruhodné starší filmy, například snímky archivu z FAMU z 60. let minulého století. Program doplňuje pásmo avantgardních pokusů nedávno zemřelého režiséra Otakara Vávry z 30. let. "Za perlu v programu považujeme retrospektivu rumunských krátkých filmů," řekla mluvčí přehldky Kateřina Horčicová.

Festival potrvá od 12. do 15. října. Vítěze vybere porota v čele s režisérem Robertem Sedláčkem. Projekce budou v Sále Břetislava Bakaly a kině Art. Více informací najdou zájemci na webových stránkách www.brno16.cz.

 

Právě se děje

Další zprávy