reklama
 
 

Průzkum: Co trápí Čechy? Inflace a zdravotnictví

19. 12. 2008 14:33
Největšími pesimisty v EU jsou Maďaři, spokojení Evropané žijí na severu

Brusel - Zvyšující se ceny a zdravotnictví. To jsou dva hlavní problémy, které trápí Čehy.

Vyplývá to alespoň z nejnovějšího průzkumu Eurobarometru.

S výjimkou Nizozemska a Švédska je inflace pro Evropany prvořadým problémem ve všech zemích. Druhá příčka se ale liší - zatímco u nás, ale třeba také na Slovensku, v Německu nebo Polsku je to právě zdravotnictví, Rakušany a Slovince trápí zase důchody a Holanďany školství.

To, že lidé v Česku cítí, že mají hlouběji do kapsy, ale neznamená, že by je trápila celková ekonomická situace v zemi. Zatímco například špatný stav hospodářství tíží bezmála dvě třetiny Nizozemců a polovinu Řeků, v Česku je to jen čtvrtina lidí.

Velmi podobně jsou na tom i Poláci a Slováci.

Vůbec největšími pesimisty ve finančních otázkách jsou v Evropě Maďaři. Jako dobrý označilo stav národní ekonomiky jen pět procent z nich (ve Finsku to jsou tři čtvrtiny), podobně nelichotivě hodnotí Maďaři i vlastní vyhlídky.

Jen čtvrtina dala své práci a domácnosti z finančního hlediska hodnocení dobré.

Nejspokojenější jsou v tomto ohledu severské národy - tři čtvrtiny Dánů a Švédů jsou s finančním ohodnocením své práce spokojeni. Detailní výsledky pro Česko nejsou zatím známy, spokojených je však více než polovina lidí.

Celkově jde ale nálada Evropanů rapidně dolů. Zatímco loni si myslelo 41 procent lidí, že jdou věci celkově špatným směrem, letos je to již bezmála polovina Evropanů (49 procent).

Ještě markantnější propad je v hodnocení EU jako celku. Zatímco o špatném směru v roce 2007 mluvilo 23 procent dotázaných Evropanů, letos to byla více než třetina (34 procenta).

Průzkum probíhal v říjnu a listopadu v členských a kandidátských zemích EU. V Česku dotazníky vyplňovalo celkem 1026 lidí. 

autor: Blahoslav Hruška | 19. 12. 2008 14:33

Související

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama