Osobní auta se do měst nevejdou. Co je může nahradit?

Josef Tuček
19. 5. 2008 8:28
Vědci navrhují víceúčelová a robotická vozidla

Lublaň /od zpravodaje Aktuálně.cz ve Slovinsku/ - Potřebujeme auta, která budou mít menší spotřebu paliva. Nechají za sebou méně zplodin a menší hluk. Nezaberou moc místa na ulicích. A také budou bezpečnější. Ale ještě nevíme, kde je vlastně vezmeme.

Tak by se daly shrnout závěry z konference o evropském výzkumu dopravní techniky, která se uskutečnila ve slovinské Lublani.

V debatách se ovšem stále jasněji ukazovalo: Představa, že téměř každý člověk může mít své vlastní auto, nemůže být splnitelná.

Vůz, který nespí

Na konferenci představily různé výzkumné týmy svou představu automobilismu budoucnosti.

Jedno vozidlo musí sloužit více lidem, soudí například autoři projektu HOST, který koordinuje římská univerzita Sapienza.

"Vytváříme auto, které nikdy nespí," popisuje profesor Adriano Alessandrini. "Běžný automobil stojí nějakých 95 procent času zaparkovaný bez užitku. My jej chceme využít o hodně víc."

Vozí lidi, zboží i smetí

Základní myšlenku, že totiž na jednom typu podvozku mohou být různé karosérie, znají samozřejmě všechny automobilky. Tým HOST ji ovšem obohatil o nápad, že se tyto karosérie budou neustále měnit přímo na jediném podvozku.

Například: Přes den auto slouží několika lidem pro služební popojíždění po městě, v noci pak funguje jako taxík. Brzy ráno se na tentýž podvozek s motorem nasadí jiná karosérie, a vůz rozváží zboží do obchodů. Navečer, opět s jinou karosérií, odveze smetí z ulic.

Prototyp za dva miliony eur

Profesor Alessandrini nepřivezl vozidlo na konferenci do Lublani ukázat. "Nemáme zajištěné hlídané parkoviště, a parkovat jen tak někde na ulici s prototypem, který nás stál přes dva miliony eur, to si přece jenom netroufneme," vysvětlil.

Hned však dodal, že pokud se jejich vozidlo dostane do výroby, nebude se prodávat za takto astronomickou sumu. "Předpokládám, že bude asi dvakrát dražší než normální auto," odhadl.

Současný zkušební prototyp pohání běžný benzínový motor. "V budoucnu tam může být i jiný, ekologičtější pohon, třeba na vodíkové spalovací články," tvrdí Alessandrini.

Karosérie Bertone

Na jednom podvozku se může střídat několik karosérií pro různé využití.
Na jednom podvozku se může střídat několik karosérií pro různé využití. | Foto: HOST

Vzhled automobilů navrhla legendární firma Bertone. Výměna jedné karosérie za jinou prý bude trvat jen asi pět minut.

Auto projektu HOST má tedy skutečně tu výhodu, že nemusí zbytečně postávat na ulici. Vyžaduje ovšem nějaký mechanizovaný sklad karosérií, které právě nepoužívá.

"Ideálním vlastníkem vozidla by zřejmě bylo město, které by je půjčovalo zájemcům," domnívá se profesor Alessandrini.

Robot místo řidiče

Na myšlence vícenásobného využití jednoho vozidla je založen i projekt CityMobil, jehož koordinátorem je Nizozemská organizace pro aplikovaný vědecký výzkum (TNO) v Helmondu.

V tomto případě výzkumníci nahradili řidiče - robotem.

"Lidi nebaví jezdit hromadnou dopravou a při cestě několikrát přestupovat. Proto jim chceme nabídnout vozidlo, které je bez přestupu zaveze, kam potřebují," vysvětlil na konferenci v Lublani Jan van Dijke z TNO.

Taxi na kolejích i na silnici

Robotická vozítka systému CityMobil rozvážejí pasažéry.
Robotická vozítka systému CityMobil rozvážejí pasažéry. | Foto: CityMobil

Podle představ autorů projektu by si člověk či skupinka lidí cestujících stejným směrem přivolala automatické vozidlo, které by je zavezlo až na místo určení. A pak hned uhánělo pro další cestující.

Jedna varianta je, že by se vozidlo, vlastně jakýsi "robotický taxík", pohybovalo po kolejích či nějaké jejich obdobě. Druhou možností je cesta po silnici, ať už ve vymezeném pruhu, nebo přímo mezi běžnými auty.

Koncepce nyní prochází praktickými zkouškami na londýnském letišti Heathrow, ve vymezené oblasti Říma a ve španělském městě Castellón.

Kromě lidí mohou automatická vozítka převážet i náklady.

Evropské právo potřebuje řidiče

"Narážíme při vývoji na různé problémy, i právní," připustil van Dijke. "Evropské zákony totiž počítají s tím, že za vozidlo je neustále odpovědný řidič. A my žádného řidiče nemáme..."

Pokud se projekt osvědčí, právní překážky nakonec padnou. Obtížnější spíše bude překonat nechuť řady lidí, kteří jsou zvyklí na vlastní auto. Budou schopni přijmout, že by je v některých částech města dopravovala jenom robotická vozítka?

Foto: Aktuálně.cz
Nepřehlédněte:
Koho stáhne ke dnu drahá ropa? Blogeři se přou
 

Právě se děje

Další zprávy