ČVUT s Toyotou vyvíjejí auto, které vidí

Jan Červenka
14. 3. 2008 17:15
Cílem je vytvořit robotického řidiče
Nejen na přeplněných ulicích by jistě bylo příjemnější, kdyby auto řídil robot a lidé uvnitř si třeba v klidu odpočívali.
Nejen na přeplněných ulicích by jistě bylo příjemnější, kdyby auto řídil robot a lidé uvnitř si třeba v klidu odpočívali. | Foto: Reuters

Praha - Auto, které vás samo doveze až na místo určení, zatímco vy spíte. Science fiction se pomalu stává realitou, i díky vědcům z pražského ČVUT.

Vývoj inteligentního auta se odehrává na katedře kybernetiky pražské Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického pod vedením docenta Jiřího Matase. Právě jeho tým si vybrala firma Toyota a poskytla mu zázemí pro dlouhodobý vývoj inteligentního vozu.

Na samotném vývoji pracují čtyři lidé: docent Matas, dva výzkumníci a jeden doktorand. "Spolupracujeme s podobně velkými týmy na Cambridgeské univerzitě v Británii a na Technické univerzitě v německém Darmstadtu. A celá evropská univerzitní větev soutěží s výzkumnými ústavy Toyoty v Japonsku," nastiňuje Matas.

Doporučení z Evropy

Automobilka hledala na evropských univerzitách vědce, s nimiž by mohla spolupracovat na vytváření umělé inteligence pro automobily. A dostala doporučení: Běžte do Prahy, tam jsou v tomto oboru na špičce.

Zpočátku mělo jít o vývoj systému pro podporu řízení: pokud by řidič přehlédl například cyklistu, auto by vydalo výstražný signál. Ale vše bylo jinak.

"U těchto systémů je celkem malá uživatelská přijatelnost. Auto řídím přes třicet let a nikoho jsem nesrazil, ani do ničeho nenarazil. Mnoho řidičů nebude asi ochotno platit za poměrně drahý systém, který by měl zafungovat jednou za léta a navíc by určitě hlásil spoustu falešných poplachů," popisuje Matas.

Výstup z detektoru dopravních značek. Přístroj ukazuje řidiči objížďku, a přitom mu promítá dopravní značky zákazu zastavení a omezení rychlosti, které dříve zaznamenala kamera a v úseku stále platí. Řidič si je tedy nemusí pamatovat.
Výstup z detektoru dopravních značek. Přístroj ukazuje řidiči objížďku, a přitom mu promítá dopravní značky zákazu zastavení a omezení rychlosti, které dříve zaznamenala kamera a v úseku stále platí. Řidič si je tedy nemusí pamatovat. | Foto: FEL ČVUT

"Navíc by část řidičů, zejména starších, a nejen v Japonsku, uvítalo systém, který by převzal řízení za ně."

Jak se z auta dělá robot

Dát autu rozum znamená vyřešit spoustu problémů. Zásadní jsou dvě roviny. První se nazývá strategie a znamená "naučit" auto samo naplánovat celou trasu například z Kladna do Prahy.

S tím nemají dnešní navigační systémy žádný problém.

Druhé se říká taktika a obnáší krátkodobé plánování, například přejetí z levého do pravého jízdního pruhu při sjíždění z dálnice.

"U taktických manévrů začínají hrát velkou roli senzory, které zjišťují nepředvídatelnou konkrétní dopravní situaci. Jaký povel systém dát, závisí na polohách a rychlosti okolních aut, ale i úmyslu jejich řidičů, a tyto veličiny nelze bezchybně zjistit," říká docent Matas.

K tomu všemu je třeba řešit úroveň nejnižší: procesy probíhající s odezvou v desetinách vteřiny. Mezi ně patří drobné pohyby volantem udržující auto v prostředku jízdního pruhu či umožňující plynulý průjezd zatáčkou, nebo naopak rychlé brzdění, když na semaforu naskočí červená.

Kamera místo oka

Systém, který docent Matas vyvíjí, dostává informace o okolním prostoru z kamer. "Je to vlastně paralela s okem. Kromě kamer se k těmto účelům dají používat i lasery nebo radary a sonary.

Radarové a sonarové systémy však mají jednu nevýhodu: pokud by se v budoucnosti rozšířily masově, mohly by se navzájem rušit. Není však jasné, jak velkou komplikaci by to mohlo znamenat.

Robotické vozy na soutěži pořádané americkou vojenskou výzkumnou agenturou DARPA. Stroje musí samy dodržovat pravidla silničního provozu. Lidi však zatím nevozí.
Robotické vozy na soutěži pořádané americkou vojenskou výzkumnou agenturou DARPA. Stroje musí samy dodržovat pravidla silničního provozu. Lidi však zatím nevozí. | Foto: DARPA

Jak poznat dítě od kočky

Jednou z velkých výhod vnímání prostředí pomocí kamer ve viditelné části spektra je to, že systém "vidí" přibližně to co člověk. Jeho chování může proto být, alespoň principiálně, velmi podobné chování řidiče.

"Nevypočitatelné, a proto pro řidiče nebezpečné je hlavně to, co se hýbe. Zatím neřešíme to, aby systém poznal, zda vidí kočku nebo psa, ale aby dokázal zaregistrovat pohyblivý předmět a předvídat jeho chování," vysvětluje vědec.

Samozřejmě je důležité vědět, zda před auto vběhlo dítě nebo kočka. Ale ukazuje se, že rozpoznávání tohoto typu je při současném stavu poznání velmi obtížné a nelze jej dělat spolehlivě, zvlášť když se požaduje rychlá odezva.

"I nepohyblivé objekty bude třeba brát v úvahu. Například abychom poznali, co je popelnice, která se skoro jistě 'nerozhodne' rozjet a zkřížit nám cestu, a co je zaparkované auto. To sice stojí na místě, ale jeho nás může přehlédnout a vjet nám do cesty. V tuto chvíli se ale vývojem algoritmů pro statické objekty nezabýváme."

Pozor na náraz

Češi na projektu pracují čtyři roky. Za svou práci získal tým na mezinárodních konferencích tři ocenění za nejlepší vědecký článek, doktorand Štěpán Obdržálek dostal cenu Česká hlava pro mladé vědce. Kromě cen jsou však důležité výsledky. Jak tedy pokračuje vývoj?

Luxusní vozy automobilky Toyota, prodávané pod značkou Lexus, už některé prvky "vidícího" vozu obsahují. Počítač například vyhodnotí snímky z kamery tak, že hrozí srážka. Do řízení nesmí zasahovat, ale automaticky začne přibrzďovat, utáhne posádce vozu bezpečnostní pásy a podobně, aby se zmenšily následky případné kolize.

A kdy stroj začne úplně sám řídit auto vezoucí lidi? Na to si ještě pár let počkáme.

 

 

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Právě se děje

před 3 hodinami

Slovenským fotbalistou roku je počtvrté za sebou Škriniar

Slovenským fotbalistou roku se počtvrté za sebou stal Milan Škriniar. Stoper Interu Milán ve svazové anketě porazil Stanislava Lobotku z Neapole o 18 bodů, což je pátý nejmenší rozdíl v třicetileté historii ankety. Výsledky byly vyhlášeny během galavečera v Senci před kvalifikačními zápasy o mistrovství Evropy proti Lucembursku a Bosně a Hercegovině.

Třetí pozici obsadil rekordman ankety, osminásobný vítěz Marek Hamšík z Trabzonsporu. Bývalý reprezentační kapitán se mezi nejlepšími třemi umístil už pošestnácté za sebou. Čtvrtý skončil bývalý sparťanský obránce Dávid Hancko, jenž v srpnu přestoupil do Feyenoordu Rotterdam.

Prvenství mezi trenéry obhájil Vladimír Weiss starší ze Slovanu Bratislava, jenž vyhrál anketu již posedmé. Jeho stejnojmenný syn a svěřenec byl vyhlášen nejlepším hráčem domácí soutěže za loňský rok a ve Fotbalistovi roku byl pátý.

Zdroj: ČTK
před 5 hodinami

OSN: Země překročí úroveň kritického oteplení v příštím desetiletí

Planeta Země dosáhne úrovně kritického globálního oteplení o 1,5 stupně Celsia proti hodnotám před průmyslovou revolucí už v příštím desetiletí. Tvrdí to Šestá hodnotící zpráva Mezivládního panelu OSN pro změnu klimatu (IPCC). Podle jejích tvůrců jde zatím o nejrozsáhlejší zprávu o stavu globálního klimatu. Změna je podle vědců stále možná, vyžadovala by ale miliardy dolarů a mezinárodní spolupráci. Zprávu podpořily všechny členské země včetně České republiky.

Oteplení planety o 1,5 stupně Celsia ve srovnání s předprůmyslovým obdobím je považováno za úroveň, při jejímž překročení budou vlny veder, záplavy, sucho, zemědělská neúroda a vymírání druhů pro lidstvo velice obtížně zvladatelné. K udržení oteplení pod touto úrovní se přihlásily takřka všechny státy světa v pařížské klimatické dohodě z roku 2015. Její vědecký základ poskytla mimo jiné Pátá hodnotící zpráva IPCC.

Šestá zpráva nyní uvádí, že lidstvo má ke změně poslední příležitost, a pokud chce změny dosáhnout, musí omezit vypouštění skleníkových plynů na polovinu do roku 2030 a zcela přestat vypouštět oxid uhličitý do atmosféry v 50. letech tohoto století. Pokud lidstvo tyto dva cíle naplní, bude mít zhruba poloviční šanci, že oteplení planety nepřekročí oněch 1,5 stupně Celsia, tvrdí IPCC.

Zdroj: ČTK
Další zprávy