Naděje na život mimo sluneční soustavu stoupla

bh
20. 3. 2008 16:45
Astronomové objevili na exoplanetě metan
Malířská vize exoplanety HD 189733b.
Malířská vize exoplanety HD 189733b. | Foto: NASA

Pasadena - Naděje na to, že bude jednou objeven život ve vzdáleném vesmíru, stoupla. Astronomové totiž vůbec poprvé nalezli organickou molekulu mimo prostor naší sluneční soustavy.

Molekulu metanu se podařilo identifikovat na exoplanetě HD 189733b, která obíhá hvězdu v souhvězdí Lištička vzdálenou od Země 63 světelných let.

Vědci přišli sloučenině uhlíku a vodíku na stopu pomocí výkonného spektrometru umístěného na Hubbleově dalekohledu.

Experti z kalifornské Jet Propulsion Laboratory (JPL), kteří objev zveřejnili v časopise Nature, ovšem pozorují na to, že život na samotné planetě HD 189733b zcela jistě není.

Planeta totiž obíhá "své Slunce" mnohem blíž než Merkur a teplota jejího povrchu dosahuje 900 stupňů Celsia.

"Je to ale klíčový krok k objevu molekul na planetách, kde by život existovat mohl," řekl vedoucí týmu JPL Mark Swain. Největší naději podle něj má spektroskopie pro exoplanety velikosti Země obíhající kolem vyhasínající hvězdy typu červeného trpaslíka.

"Není to nic menšího než úvodní salva k revoluci, která rozšíří lidské vědění o planetárním světě hluboko za provinčními hranicemi naší sluneční soustavy," napsal v Nature o objevu metanu astronom Adam Showman.

Exoplanety jsou tělesa obíhající hvězdy mimo naší sluneční soustavu. Třebaže je předpověděl již Isaac Newton, pozorováním byla jejich existence potvrzena až před dvaceti lety. Dosud jich bylo popsáno 270.

Pokud jste v článku zaznamenali chybu nebo překlep, dejte nám, prosím, vědět prostřednictvím kontaktního formuláře. Děkujeme!

Neznámý muž v Německu pobodal dvě děti, které šly do školy

Dvě děti v pondělí na jihozápadě Německa utrpěly zranění cestou do školy, když je nožem pobodal zatím neznámý muž. Na svých internetových stránkách o tom informuje deník Bild. Agentura Reuters uvádí, že policie incident potvrdila.

Muž se po útoku v Illerkirchbergu skryl v obytném domě, podle Bildu jde zřejmě o ubytovnu pro migranty. Zda útočník patřil mezi její obyvatele ale není zatím jasné. Policie budovu obklíčila, vstoupila dovnitř a její obyvatele zadržela. Případ nadále vyšetřuje.

Bild uvádí, že napadené školačky odvezla rychlá záchranná služba do nemocnice. Illerkirchberg leží západně od Mnichova a žije v něm asi 5000 obyvatel.

Český telekomunikační úřad spustil novou aplikaci. Měří rychlost internetu v mobilech

Mobilní aplikaci NetTest pro měření rychlosti internetu v mobilních telefonech dnes spustil Český telekomunikační úřad. Zatím je dostupná jen pro mobily s operačním systémem Android v obchodě Google Play. Úřad to uvedl v tiskové zprávě.

Kromě běžného měření v podobě jednoduchého testu aplikace nabízí i možnost měřit certifikovaně. Výsledek měření může uživatel použít k reklamaci kvality služby v mobilním zařízení. "Důvodem k reklamaci kvality služby internetu v mobilním zařízení je velká odchylka: tou je pokles rychlosti pod 25 procent inzerované rychlosti; buď na souvislou dobu delší než 40 minut nebo opakovaně pětkrát za hodinu," uvedl úřad.

Měřit je třeba ve volném prostředí, zhruba ve výšce 1,5 metru a zařízení by se nemělo hýbat. Samozřejmostí je vypnutá Wi-Fi a zapnutá GPS. Měření spotřebuje poměrně vysoký objem dat, dle rychlosti mobilní sítě zhruba 200 MB i více. Měření provedené v místě s nedostatečnou úrovní mobilního signálu je ve výsledku označeno jako chybné. Takové měření je doporučeno v dané lokalitě opakovat, uvedl úřad.

Jižní Moravu zachvátila epidemie respiračních nemocí. Kraj eviduje přes 24 500 nemocných

V Jihomoravském kraji začala epidemie respiračních nemocí. Jsou mezi nimi například nachlazení, kašel nebo rýma. Mezi 1,2 milionem obyvatel je přes 24 500 nemocných. Zhruba desetinu případů tvoří chřipka, řekla v pondělí novinářům ředitelka protiepidemického odboru jihomoravské hygienické stanice Renata Ciupek. Podle ní je nemocnost nejvyšší v Česku. Nejrychlejší nárůst je v Brně, na Brněnsku a Hodonínsku.

Hygienici na základě údajů z ordinací zaznamenali 2 048 případů na 100 tisíc obyvatel. Podle Ciupek je hranice epidemie v rozmezí od 1 700 do 2 000. "V posledních dvou - třech týdnech jsme zaznamenali každý týden nárůst o 200 nakažených na 100 tisíc obyvatel, takže to není nic raketového, ale je to plynulý nárůst," uvedla Ciupek.

Podle ní v minulosti nastávalo období epidemie spíš před vánočními svátky nebo především v lednu. "Sezonní nárůst respiračních infekcí je v letošní sezoně vyšší a rychlejší než v době před covidem. Přirozená cirkulace respiračních virů byla v důsledku předchozích proticovidových opatření utlumena, a to včetně chřipky, která zde v uplynulých dvou sezonách s ohledem na covid prakticky nebyla," objasnila Ciupek.