Lehký průmysl je stěžejním odvětvím české ekonomiky, podle dat ministerstva průmyslu a obchodu zaměstnává přibližně 40 procent všech ekonomicky aktivních obyvatel. Dlouho před pandemií koronaviru se automobilovému sektoru skvěle dařilo - míra nezaměstnanosti se držela výrazně nízko, firmy navyšovaly mzdy a svým zaměstnancům nabízely vysoce nadstandardní benefity. České továrny tak trápil zejména nedostatek zaměstnanců, kvůli kterému se firmy ze sektoru automotive musely o vhodné lidi přetahovat.
V průběhu loňského roku se ovšem míra nezaměstnanosti postupně zvyšovala, až koncem prosince skončila na čtyřech procentech. Pandemie v Evropě totiž způsobila pokles poptávky po autech - ta byla například letos v lednu podle Sdružení automobilového průmyslu o čtvrtinu nižší než loni.
"Dvanáctiprocentní pokles lednové produkce sám o sobě rozhodně není dobrou zprávou. I tak jde však, vzhledem ke skoro čtvrtinovému propadu registrací napříč EU, o potvrzení dobré konkurenceschopnosti a zákaznické obliby modelového portfolia českých automobilek. Na odhady širších dopadů na odvětví však musíme vyčkat minimálně do začátku druhého čtvrtletí," uvedl prezident sdružení Bohdan Wojnar.
Automobilky se loni kromě poklesu poptávky po autech potýkaly i s ekonomickými dopady nových ekologických norem, kvůli kterým musely spustit rozsáhlé úsporné programy.
Personalisté oslovení on-line deníkem Aktuálně.cz potvrzují, že nabírat nové zaměstnance je v současnosti pro firmy v automobilovém odvětví komplikovanější než v minulosti.
"Program Antivirus sice zabránil masivnímu propouštění, ale zároveň i zmrazil trh práce. Navíc lidé v nejisté době nechtějí měnit dobrovolně zaměstnání. Nejvíce patrné je to u dělnických pozic a obsluhy strojů ve výrobních podnicích. Tak je pro firmy, které rostou, a je jich poměrně dost, ještě náročnější najít nové zaměstnance," popisuje generální ředitelka společnosti ManpowerGroup Jaroslava Rezlerová.
To se na druhou stranu projevuje i tak, že platy pracovníků automotive v pandemii neutrpěly. "Nevzniklo tak prostředí, že by si mohly firmy dovolit snižovat lidem mzdy. Výjimkou jsou situace, kdy jsou lidé na takzvaných překážkách, protože firma pro ně nemá práci, ale zároveň neruší jejich pracovní místo. U některých firem jsme zaznamenali snížení té bonusové složky, která je vázána na zisk společnosti, nicméně osobní výkonnostní odměny firmy zatím nesnižovaly," upřesňuje Rezlerová.
Podle Michaely Soukoupové ze společnost Tp Consulting zůstává finanční ohodnocení lidí v automobilovém průmyslu stále velmi dobré. "Z mého pohledu se finanční podmínky stále drží na stejné úrovni. Samozřejmě je to společnost od společnosti. Občas dochází k úsporám v rámci benefitů, ale určitě ne nijak dramaticky," popisuje situaci na trhu.
Pokles prodejů automobilů sice v Evropské unii klesá o více než deset procent, to ale podle personalistů neznamená, že si s tím automobilky neumí poradit. "Automobilky přesouvají výrobu jednotlivých modelů a komponentů mezi státy a české výrobní podniky z toho zatím spíše profitovaly. Nejisté ale je, jak nadále bude fungovat vládní program na zachování zaměstnanosti a jak dlouho budou postižené výrobní firmy otálet s restrukturalizací," podotýká dále Rezlerová.
Největší poptávka v automobilovém sektoru je v současnosti po obsluze strojů. Nejrychleji pak poptávka roste v oblasti specialistů na robotiku - ať už to jsou mechanici, technici, údržbáři, nebo elektrikáři.
"Stále obsazujeme nové a nové pozice. Netvrdím, že je to stejné jako dva až tři roky zpětně, ale nábory stále 'jedou'. Poptávka je po technicky zdatných pracovnících, nejvíce v oblasti kvality, logistiky a projektů," vyjmenovává Soukupová z Tp Consulting.
"Přijímáme jak nové operátory výroby do našich závodů v Rakovníku, Žebráku a Podbořanech, tak i inženýry automatizace a industrializace, elektrotechniky, lidi do plánování a logistiky," potvrzuje například Gábor Iffland, ředitel komunikace ve společnosti Valeo, která je dodavatelem pro automobilový průmysl.
"Rozšiřujeme i tým v pražském vývojovém centru, kde se věnujeme vývoji senzorů a softwarů pro autonomní auta a vývoji komponent pro topení a chlazení elektromobilů. Aktuálně mám otevřených přes 30 různých volných míst," popisuje přetrvávající poptávku firmy po nových zaměstnancích.
Podle aktuálního průzkumu Svazu průmyslu a dopravy mezi 162 průmyslovými podniky skončí většina firem v průmyslu za rok 2020 v zisku, přestože krize zasáhla právě automobilky relativně silně.
"S propadem zisku se potýkaly především velké firmy. U malých a středních firem už bylo více podniků ve ztrátě. Pro rok 2021 očekává třetina firem meziroční růst zisku a víc než čtvrtina firem jeho meziroční pokles. Ztrátu očekává desetina podniků. Nejvíce firem očekává růst zisku v automobilovém průmyslu," uvedl prezident Svazu průmyslu a dopravy Jaroslav Hanák.
Přes přetrvávající hospodářská omezení a restrikce většina firem neplánuje propouštět své zaměstnance ani letos. V průzkumu to uvedlo přes 60 procent podniků a potvrdily tak situaci, kterou na trhu sledují i oslovení odborníci.
Naopak osm procent firem letos chystá propouštění, obvykle do pěti procent pracovníků. Nejčastěji o propouštění uvažují firmy ze sklářského průmyslu. Téměř třetina firem se chystá najímat nové pracovníky. Týká se to hlavně velkých a středních firem, zejména těch z automobilového průmyslu, podotkl Hanák.