Krátká dráha v Sao Paulu? Hrozby číhají i jinde

Josef Tuček
19. 7. 2007 7:55
Na brazilském letišti uhořelo v letadle na 200 lidí
Požárníci obhlížejí ohořelé trosky: Toto byl dopravní letoun
Požárníci obhlížejí ohořelé trosky: Toto byl dopravní letoun | Foto: ČTK/AP

Praha - Havárie letadla na letišti Conhongas v brazilském Sao Paulu otevírá otázku: jak je pravděpodobné, že se něco podobného stane jinde?

V této chvíli je zjevné, že na saopaulském letišti Conhongas se sešly dvě komplikace: krátká dráha a k tomu silný déšť, kvůli němuž nedokázalo letadlo na kluzkém povrchu zastavit.

Už den před katastrofou při přistání v dešti sklouzla až přes konec dráhy dvě menší letadla, nikomu se však nic nestalo.

"Na letišti Conhongas jsou dvě ranveje, z toho ta delší měří 1940 metrů. Na ní pilot při chybě už nemá prostor na to, aby ji opravil," hodnotí David Kaminski-Morrow z leteckého serveru Flightglobal.com.

Podle stejného serveru byla tato dráha před časem opravovována, aby na ní skončily dlouhodobé problémy s klouzavým povrchem. Oprava stála osm milionů dolarů...

Ne vždy to mají piloti lehké. V infografice si prohlédněte některá kuriózní místa, která mají pověst problematických letišť:

Zcela standardní Ruzyně

"Letiště Ruzyně má pro přistávání zcela standardní postupy, podobné těm, jaká platí na většině letišť světa," vysvětluje Jitka Ungerová, mluvčí českého Úřadu pro civilní letectví, který dohlíží na bezpečnost letecké přepravy. "Sem patří přesná pravidla pro přiblížení k letišti, úhel, pod nímž letadlo při přistání klesá, a podobně."

I v Evropě se však najdou letiště, která pro přistání vyhlašují postupy speciální.

Komplikace v horách

Například vysoké hory ve vzdálenosti až sto kilometrů od letiště poněkud komplikují provoz, protože ovlivňují pohyb větrů a způsobují turbulence.

"Příkladem je rakouský Innsbruck, což je horské letiště," uvádí Jitka Ungerová.

Kuriozitou je Gibraltar, v němž se přistávací dráha kříží se silnicí. Na ní je nutné vždy zastavit provoz, než může startovat nebo přistávat letadlo.

Mimo Evropu bylo vyhlášené letiště Kai Tak v Hongkongu, jehož dráhy byly postaveny přímo v moři, stroje se pohybovaly nízko nad obydlenými domy a přistávací trasa navíc vedla proti hoře. Letadla tedy musela před přistáním provést velice ostrou zatáčku, aby vůbec mohla klesnout. Letiště dosloužilo před deseti lety.

Vlhko z deštných pralesů

Jižní Amerika, což se týká i letiště v Sao Paulu, je zase známá tím, že vlivem deštných pralesů je tam vlhký vzduch a bývají husté deště.

"Nicméně i tam, kde si pro přistávání stanovují speciální postupy, by je měla zvládnout všechna letadla, která letiště přijímá. V Brazílii tedy bude nutné ještě počkat na zprávu vyšetřovací komise, která určí, jestli šlo o lidské selhání, jak to v případech leteckých neštěstí obvykle bývá, nebo jestli třeba neselhaly brzdy," upozorňuje Jitka Ungerová.

V Praze zdrsňovali povrch

Pražské letiště Ruzyně nepotřebuje vyhlašovat pro přistání žádné speciální postupy. "Délka přistávacích drah je dostatečně dimenzována na všechna letadla, včetně největšího civilního letadla na světě, Airbusu A 380," ujišťuje mluvčí letiště Eva Krejčí.

"Přistávací dráhy jsou z betonu, který je sám o sobě drsný a klouže méně než jiné materiály. Letos v dubnu jsme navíc na hlavní přistávací dráhu položili speciální povrch. Ten ji dále zdrsnil a ulehčuje přistání i za hustého deště. Tvoří jej vrstvy z epoxidových pryskyřic a štěrku. Tato dráha proto patří k nejbezpečnějším na světě," pochvaluje si Eva Krejčí.

Vedlejší přistávací dráha dostane stejný povrch příští rok. ""Letiště několikrát ročně měří obě dráhy, zda splňují bezpečnostní požadavky stanovené Mezinárodní organizací civilního letectví ICAO. Ty určují minimální koeficient brzdných účinků za mokra. Pokud se naměřený koeficient přiblíží minimálnímu, provádíme servisní zásah: buď se odstraní nánosy gumy z pneumatik letadel, nebo, jako u hlavní dráhy, se nanese protiskluzová vrstva," shrnuje Eva Krejčí.

 

Právě se děje

Další zprávy