reklama
 
 

Jezdit načerno? Češi jsou mistry v toleranci

25. 10. 2007 11:30
Také nad daňovými úniky přivíráme oči, ukazuje průzkum

Brusel - Ježdění načerno v MHD a neplacení daní patří v mnoha evropských zemích ke společenským prohřeškům. V Česku jsme ale tolerantní a nad oběma nešvary přivíráme oči.

Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Eurobarometru, který se tentokrát zaměřil právě na sledování postojů společnosti k těmto jevům.

Na základě rozhovorů se zhruba tisícovkou lidí v každé členské zemi EU vyplynulo, že v otázce neplacení daní jsou tolerantnější než Češi již jen Lotyši a Rakušané.

Ten, kdo jezdí načerno, to má u svých spoluobčanů lepší opět v Rakousku a Lotyšsku (obě země tak patří mezi největší "rebely"), stejně jako v Česku se černí pasažéři mohou cítit také ve Francii nebo Španělsku.

Evropané a tolerance aktivit, které připravují stát o daně 
daňové úniky jízda na černo vysoké riziko odhalení
Česko 3,1 3,0 21
Slovensko 2,9 2,8 26
Polsko 2,6 2,8 32
Rakousko 3,4 3,8 37
Německo 2,3 2,6 33
Francie 2,4 3,2 29
průměr EU 27 2,5 2,8 33
Druhý a třetí sloupec: Míra tolerance na stupnici 1-zcela nepřijatelné až 10 - zcela přijatelné. Čtvrtý sloupec: procento dotázaných, kteří riziko odhalení označili za velmi vysoké. Zdroj: Eurobarometr

Práce načerno je nejrozšířenější v Dánsku (18 procent obyvatel), nejlépe je na tom Kypr, Malta, ale třeba také Velká Británie. Česko je se sedmi procenty lehce nad průměrem EU.

Ani riziko trestu za nezdaněné příjmy a daňové úniky není v Česku podle Eurobarometru příliš velké. Jako vysokou označil možnost odhalení jen každý pátý Čech, v případě Portugalska to byla hned polovina. Ještě menší riziko je pak v Dánsku a Švédsku.

A co vede lidi k práci načerno? Především vidina lepšího, tedy nezdaněného výdělku, spojená s menším rizikem postihů. Téměř polovina dotázaných nicméně považuje práci načerno nebo daňové úniky za oboustranně výhodné.

Nejčastěji se s nimi setkávají na tržištích: tam totiž dostanou zboží za výhodnou cenu, což vyhovuje šedesáti procentům dotázaných.

autor: Blahoslav Hruška | 25. 10. 2007 11:30

    Pokračujte dál

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama