"Zaručeně výnosný" obchod. Stačilo jen říkat ano

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
31. 5. 2013 17:00
Praha - Soud v Česku poprvé rozhodl o přímé vině obchodníka s cennými papíry. V sérii žalob proti společnosti Capital Partners uspěli první dva klienti zastupovaní právničkou Věnceslavou Holubovou.

"Makléři dávali tipy na 'zaručeně' výnosný obchod. Dávali investiční doporučení, klienti si zapsali, jaké akcie a kolik jich mají koupit. Za chvíli jim zavolali z oddělení, které přijímalo příkazy k operacím, a těm klienti přeříkali, co jim nadiktovali makléři," shrnuje v rozhovoru pro online deník Aktuálně.cz advokátka obou klientů, kteří postupně přišli o zhruba tři miliony korun.

Městský soud v Praze nyní rozhodl, že společnost Capital Partners (nyní CLMT) musí poškozeným klientům zaplatit zhruba 2,85 milionu korun. Rozhodnutí zatím není pravomocné, firma se proti rozsudku odvolá.

Aktuálně.cz: Jak konkrétně probíhaly obchody, kvůli nimž jste podali žalobu?

Věnceslava Holubová: Hned na začátku byl investiční dotazník, který makléři zlehčovali s tím, že jde jen o nutnou byrokracii. Vyplnili ho pak tak, aby klienti získali profil zkušených investorů a mohli obchodovat agresivně.

A.cz: Čili už dopředu si dělali alibi.

Ano. A za takové praktiky Capital Partners pokutovala i Česká národní banka, která dlouhodobým sledováním nakonec dospěla k tomu, že společnosti sebrala licenci a udělila jí i rekordní pokutu.

A.cz: Vraťme se zpět k samotným obchodům vašich klientů. Jak tedy probíhaly?

Makléři dávali tipy na „zaručeně" výnosný obchod. Dávali investiční doporučení, klienti si zapsali, jaké akcie a kolik jich mají koupit. Za chvíli jim (klientům - poznámka redakce) zavolali z oddělení, které přijímalo příkazy k operacím, a těm mí klienti přeříkali, co jim nadiktovali makléři.

A.cz: Jak to, že vaši klienti nenesou odpovědnost za to, že to byli oni, kdo nakonec ten pokyn k nákupu či prodeji řekl?

Tím se přesně bránila žalovaná strana, že se jednalo o jedinečný projev vůle jejich zákazníků, který je nahraný, a ty nahrávky také předložila k soudu. Právě tím, že byli vyzváni žalovanou stranou k zadání pokynu, mí klienti prokázali, že se v žádném případě nejednalo o jejich vlastní pokyny. Žalovaná firma je navíc kontaktovala vždy v okamžiku, kdy věděla, že budou chtít zadávat pokyn na základě předchozího doporučení, a dokonce věděla, jaký pokyn budou chtít zadávat.

A.cz: Bylo to tedy kvalifikováno jako manipulace?

Určitě, respektive tím bylo prokázáno, a i znalec se v tom smyslu vyjádřil, že žalovaná strana pokyny klientům předala, čímž jim poskytla poradenství, ke kterému se zavázala. Žalobci, mí klienti, od ní očekávali poradenství, protože kvůli tomu s ní uzavřeli smlouvu. Kdyby sami totiž uměli rozhodovat o nákupu akcií, tak by ji vůbec nepotřebovali.

A.cz: Hlavní pochybení tedy bylo v tom, že žalovaná společnost neposkytla odbornou péči?

Ano.

A.cz: A pak tam probíhalo nadměrné obchodování. Jak konkrétně takové obchody vypadaly?

Obchody probíhaly v rychlém sledu, někdy jich bylo i několik za hodinu, někdy i v několika minutách. Všechny přitom probíhaly přesně tak, jak jsem již popsala. Žalovaná strana často k obchodování používala úvěr, takzvané repo operace, o kterých mí klienti ani nevěděli, že je provádí. Takový obchod je obzvláště rizikový. Při jeho zadání by klienti obchodníkovi měli sdělit řadu údajů, místo toho řekli jen „repo ano" a zbytek už si makléři doplnili sami.

A.cz: Takže oni jen řekli ano a vlastně ani nevěděli, že si berou úvěr?

Ano. Telefoničtí zprostředkovatelé obchodu klienty pouze formálně upozorňovali, zdali ví, že na jejich účtech je nadměrné obchodování. Předtím je už ale makléři instruovali, že mají na každou otázku odpovídat ano. Tímto způsobem si také nechali odsouhlasit například nákup akcií mimo stocklist, aniž by klientům vysvětlili, co stocklist znamená (nákup mimo takzvané obchodníkem sledované tituly - poznámka redakce).

A.cz: Vnímají vaši klienti zpětně jako chybu, že se úplně odevzdali, respektive své peníze odevzdali do cizí moci?

Určitě to zpětně takto vnímají. Ale oni se domnívali, že když jde o společnost s licencí od České národní banky, tak že jsou v dobrých rukou. Navíc je zástupci společnosti neustále ujišťovali, že nad nimi ČNB vykonává dohled, proto se nemusí ničeho obávat.

Po vydání rozhovoru získal online deník zprávu o novém, tentokrát však zcela opačném rozhodnutí soudu ve sporu Capital Partners s dalším klientem zastupovaným advokátkou Holubovou

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Sanitka srazila v Praze na přechodu chodkyni, žena je vážně zraněná

Vážná zranění utrpěla ve středu večer chodkyně, kterou na pražských Vinohradech srazila převozová sanitka, řekla mluvčí pražské zdravotnické záchranné služby Jana Poštová. Policisté zjišťují okolnosti nehody a žádají případné svědky, aby se jim přihlásili, uvedla mluvčí pražské policie Violeta Siřišťová.

Auto osmadvacetiletou chodkyni srazilo na křižovatce Anglické a Londýnské ulice kolem 19:40, řekla policejní mluvčí. Neupřesnila, zda se nehoda odehrála na přechodu.

Záchranáři sraženou ženu odvezli do nemocnice. "Utrpěla mnohočetná poranění," uvedla Poštová. Zdůraznila, že se nejednalo o vozidlo pražských záchranářů.

Zdroj: ČTK
Další zprávy