Z boje o poplatky je debakl klientů, banky vedou 11:1

Jiří Hovorka Jiří Hovorka
12. 10. 2013 11:30
Česká spořitelna vyhrála další spory u soudu, poplatky vracet nebude
Foto: Ondřej Besperát

Praha - Ve fotbalu nebo hokeji by už šlo o debakl. Ve sporech o vrácení poplatku za vedení či správu úvěrového účtu vedou banky nad svými klienty už 11:1 na rozsudky.

Velký den přitom banky zažily tuto středu, kdy Obvodní soud pro Prahu 4 rozhodl hned šest žalob v jejich prospěch. Všechny tyto žaloby přitom podali klienti přes největší poplatkovou iniciativu Poplatkyzpět.cz.

Hned čtyřikrát ve středu vyhrála Česká spořitelna, po jednom sporu pak i UniCredit Bank a Raiffeisenbank.

Spořitelna pak ve čtvrtek zaznamenala další vítězství u stejného soudu, tentokrát proti klientovi, který proti ní „nešel" přes PoplatkyZpět.cz.

„Soud rozhodl, že poplatek byl sjednán v souladu s českým právem a přiznal České spořitelně také náklady řízení, které bude muset uhradit neúspěšný žalobce. Proti rozhodnutí se nelze odvolat a je tedy konečné. Česká spořitelna tak poplatek za správu úvěru vracet nebude," komentuje poslední rozhodnutí soudu Helena Matuszná, mluvčí banky.

Advokát Petr Toman, hlavní tvář projektu PoplatkyZpět.cz, online deníku Aktuálně.cz v reakci na první středeční rozsudek řekl, že jeho kancelář začne připravovat ústavní stížnost. I nadále tak budou pokračovat jednotlivé spory u obvodních soudů, které mohou rozhodovat zcela odlišně, Toman si chce ale k Ústavnímu soudu dojít pro nález, který by měl rozhodování prvoinstančních soudů sjednotit.

Ústavní stížnost může Toman podat do dvou měsíců od doručení rozsudku. Pak by zřejmě iniciativa PoplatkyZpět další spory u obvodních soudů přerušila.

 

Právě se děje

před 44 minutami

Na Facebook se kvůli únikům dat chystá hromadná žaloba

Irská organizace Digital Rights Ireland (DRI) připravuje žalobu na americkou internetovou společnost Facebook kvůli rozsáhlému úniku osobních údajů uživatelů. Vyzývá dotčené uživatele z Evropské unie, aby se k této žalobě připojili. Informují o tom server BBC a list The Irish Times. Podle DRI by jednotliví uživatelé, kteří se k žalobě připojí, mohli v případě úspěchu získat odškodné v rozsahu od 300 do 12 000 eur (zhruba 7800 až 311 000 Kč).

DRI tvrdí, že Facebook selhal při ochraně dat a neinformoval o úniku dotčené uživatele. Únik byl zjištěn již v roce 2019, nedávno se však uniklé údaje staly dostupnými na internetu, píše BBC. Portál Business Insider začátkem měsíce informoval, že na internetu se objevila soukromá data 533 milionů uživatelů ze 106 zemí, a to například jména, telefonní čísla, e-mailové adresy či data narození. Firmu Facebook již kvůli této kauze začala vyšetřovat irská Komise pro ochranu dat (DPC).

Šéf DRI Antoin Ó Lachtnain označil rozsah tohoto úniku za šokující. Varoval, že terčem podobných žalob by se v budoucnosti mohly stát i další velké internetové podniky. "Bude to první hromadná žaloba svého druhu, ale jsme si jisti, že nebude poslední," uvedl. "Existují tu zákony na ochranu spotřebitelů a jejich osobních údajů a nastal čas, aby tito technologičtí obři pochopili, že ochranu osobních údajů je zapotřebí brát vážně," dodal.

Facebook minulý týden uvedl, že pachatelé data získali před zářím 2019 využitím bezpečnostní slabiny v nástroji pro synchronizaci kontaktů. Podle antivirové firmy Avast jsou mezi uniklými uživatelskými daty také údaje o více než milionu Čechů. "Pokud by byla žaloba úspěšná, mohlo by to vytvořit precedent a otevřít dveře dalším hromadným žalobám," uvedl expert na digitální soukromí z organizace ProPrivacy. "Povinnost odškodnit jednotlivé uživatele by se pak pro velké technologické podniky mohla stát důraznou pobídkou k tvrdší práci na ochraně soukromí," dodal.

Zdroj: ČTK
Další zprávy