reklama
 
 

Vodafone začne účtovat po vteřinách. Ale má to háček

20. 8. 2012
První operátor chce zaplatit jen to, co provoláte. Současně ale zdraží
Doporučujeme

Praha - Vodafone se stane prvním telefonním operátorem, který bude od samého začátku hovoru vybírat peníze pouze za čas, který lidé skutečně provolali.

V současné době je v Česku zvykem účtovat celé minuty, což opakovaně kritizovali zástupci spotřebitelských sdružení.

Zároveň ale Vodafone změní ceny za minutu hovoru. Na telefonování tak teoreticky ušetří pouze lidé, kteří nyní platí nejvýše 250 korun na měsíc a disponují nejmenším počtem volných minut.

V praxi však neušetří ani oni. Nejlevnější balíček totiž stojí 399 korun.

Férové zdražení

Jeden ze tří klasických operátorů v Česku změnil svoji nabídku tarifů tak, aby přetáhl zákazníky od konkurence. Nalákat je chce na to, že hovory bude nově účtovat po vteřinách, a nikoliv po minutách.

Takzvané Férové tarify představil Vodafone pro firemní i nefiremní zákazníky, přejít na ně bude možné od 27. srpna. Aktivovat si je přitom mohou i stávající klienti, kteří si mohou vybrat mezi třemi hlavními a třemi balíčky. Změna ve stylu účtování se má týkat domácích i mezinárodních hovorů do dalších evropských států, USA, Číny nebo Vietnamu.

Cena za minutu hovoru v Česku bude nad rámec volných minut nově činit 4,99 koruny. A právě v tom spočívá zádrhel "revoluční nabídky". Pro část zákazníků tak hovory totiž zdraží bez ohledu na to, že už nebudou doplácet neprovolané vteřiny do celých minut.

Koruna sem, koruna tam

Klienta, který nyní platí za minutu čtyři koruny, například hovor trvající 9 minut a 15 sekund vyjde o téměř 6,16 koruny dráž. Při novém typu účtování vyjde vteřina zaokrouhleně na 0,0832 Kč (4,99 děleno šedesáti).

Teď se mu naúčtuje 40 Kč (tedy deset krát čtyři), v rámci účtování provolaných vteřin to bude 4,99 * 9 + 0,0832 * 15. Tedy 46,158 Kč.

Totéž vyšlo u jiné, náhodně zvolené délky hovoru 6 minut 42 sekund. Nyní stojí 28 Kč (sedm krát čtyři), podle nového tarifu a dodržování vteřinové sazby půjde o necelých 33,45 Kč.

Ti, kteří nyní přispívají měsíčně větší částku, a tudíž platí za minutu ještě nižší ceny (3 Kč nebo 2,50 Kč), by při přechodu dopadli ještě hůř. Klienta, který za hovor, jenž má 6 minut 42 vteřin, zaplatí 21 Kč (3 * 7 Kč), by stál rovněž 33,45 Kč.

U nových tarifů se zároveň zkracuje čas, po který lze hovořit zdarma. Zatímco nyní zákazníci, kteří platí měsíčně tisícovku, mají 400 volných minut, v rámci tarifu za 999 Kč jich bude jen 300.

Z hlediska cen hovorů se tedy na nové tarify nevyplatí přejít nikomu.

Jak přitom online deníku Aktuálně.cz potvrdila mluvčí skupiny Adéla Konopková, ti klienti, kteří se rozhodnou zůstat u stávajících balíčků, budou i v budoucnu platit stejné ceny jako nyní.

Pro všechny zákazníky, kteří se k Vodafone přidají až od dalšího týdne, ale bude cena za minutu činit zmíněných 4,99 Kč - ať si vyberou jakýkoliv tarif (kromě těch nových zůstanou i všechny současné).

Máme jiné výhody

Samotný Vodafone sice i dříve nabízel několik tarifních programů, v jejichž rámci účtoval jednotlivé sekundy, ale až po první provolané minutě. Totéž se ještě letos v květnu podle Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže týkalo také konkurenčního T-Mobilu a skupiny Telefónica Czech Republic.

Čtěte také:
Čechům nevadí, že za volání platí víc, rozhodl úřad
Jak ušetřit za mobil? Porovnali jsme tarify pro mladé
Číst smlouvu? U T-Mobile je delší než 4 diplomky

I výše zmíněný tarif (s vteřinovým účtováním po prvním minutě) však T-Mobile nabízí pouze velkým firmám. Ostatní zákazníci mají smůlu.

"Účtování, které používáme, není ve světě ničím neobvyklým či výjimečným," vysvětluje Jiří Janeček z tiskového oddělení T-Mobile. Dodává, že lidé si mohou pořídit balíček s naprosto neomezeným voláním. Tento tarif ale dle ceníku na webu firmy stojí 2 303 Kč, u všech ostatních jsou klienti v nějakém případě (po vyčerpání volných minut nebo nad rámec určitého počtu přátel) zpoplatnění.

Janeček zdůrazňuje, že každý tarif má nějaké benefity a pokud například zákazník T-Mobile využije balíček pro komunikaci zdarma v rámci sítě, může se tak bez placení spojit s pěti miliony dalších čísel.

Strach z nového produktu od Vodafone nemá ani telefónica Czech Republic. Stejně jako T-Mobile spoléhá na velkou nabídku volného volání do vlastní sítě, minimálně o víkendech a svátcích.

"Nyní máme pocit, že konkurence spíše reaguje na nás. Za svými tarify si stojíme, věříme tomu, že nabízejí zákazníkům dost výhod," doplňuje mluvčí spoelčnosti Ctibor Jappel.

Držíme se německého vzoru

"Pokud jde o další evropské státy, lze konstatovat, že situace je podobná jako v tuzemsku," uvedl letos v květnu Úřad pro ochranu hospodářské soutěže na stížnost nespokojeného zákazníka Tomáše Kaplera. Úřad zmiňuje například Německo, Rakousko nebo Velkou Británii.

Zároveň ale úřad připustil, že na Slovensku, v Irsku, Itálii, Lucembursku, Maďarsku, Litvě nebo Lotyšsku vybírání peněz pouze za skutečně provolané sekundy běžně funguje.

Související

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    Komerční sdělení
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama