Pohledem analytika - Srpnové výsledky amerických automobilových prodejů opět dokázaly překvapit, a to i přesto, že se všeobecně očekávaly velmi dobrá data.
Celkem se totiž v USA prodalo 1,26 milionu nových automobilů, což byl 26% nárůst v porovnání s předchozím měsícem a 100% zvýšení oproti lednu tohoto roku.
Z amerického šrotovného však ani tak neprofitují domácí automobilky jako ty zahraniční. Meziroční prodeje totiž stouply v USA z velké trojky pouze automobilce Ford. Ta zaznamenala, v porovnání s minulým rokem, nárůst prodejů o 17,2 %, zatímco krizí těžce zasaženému Chrysleru prodeje klesly o 15,4 % a největší americká automobilka General Motors dokonce zaznamenala propad o 20,1 %.
Vládní šrotovné tak nepomáhalo ani tak domácím dinosaurům, jako spíše těm automobilkám, které již daleko dříve pochopily, že poptávka začíná směřovat od velkých spíše k menším automobilům s nízkou spotřebou.
Není proto náhodou, že daleko největšího růstu tržeb se dočkaly japonské a jihokorejské automobilky, pro které je masivní celosvětová vládní podpora doslova darem z nebes.
Jenom japonské Toyotě, která má na americkém trhu druhé nejsilnější zastoupení hned za GM, v srpnu meziročně stouply prodeje o 6,4 %. Velmi dobře si pak vedla také čtvrtá nejsilnější automobilka, Honda, jejíž prodeje rostly o 9,9 %. Ještě daleko větší boom však zaznamenaly jihokorejské Hyundai a Kia Motors, jejichž prodeje vyletěly oproti minulému roku o 47 %, resp. 60,4 %.
V konkurenci asijských automobilek pak již obstál pouze německý koncern Volkswagen se 14% nárůstem.
Velká část peněz amerických daňových poplatníků tak šla na podporu zahraničních automobilek, které budou zároveň nejlépe připraveny na těžké časy. Ty totiž přijdou brzy poté, co efekt šrotovného vymizí a celý automobilový sektor se bude muset vypořádat s výpadkem poptávky, která je již nyní téměř nasycená.
Doba, kdy se s tímto posttraumatickým šokem automobilky budou muset začít vypořádávat, přitom nemusí být nijak vzdálená. Vedle amerického šrotovného totiž paralelně končí také to německé, které bylo ještě daleko větší.
Jaroslav Brychta autor je analytikem společnosti X-Trade Brokers |