Kateřina Hovorková
Aktualizováno 7. 7. 2019 11:57
Začíná doba dovolených. Víte, kolik dní si můžete vybrat, s jakým předstihem volno nahlásit a kdy vás může zaměstnavatel z dovolené odvolat? Čtěte sedm pravidel dovolené, o kterých mluví zákoník práce a je třeba je znát.
Šéf vás může z dovolené stáhnout
Nadřízený má možnost vaši dovolenou zkrátit či úplně zrušit. Mělo by se to ale dít jen v odůvodněných případech, ačkoliv ani to zákon neupravuje. "Zákoník práce výslovně neurčuje podmínky, kdy může zaměstnavatel zaměstnance odvolat z dovolené," potvrzuje Ferianc. "Doporučuji však, aby k tomuto opatření zaměstnavatel přistupoval pouze v případě, že se vyskytnou naléhavé provozní důvody, které bez osobní přítomnosti zaměstnance na pracovišti nelze vyřešit."
- Pokud byste kvůli naléhavým pracovním povinnostem například rušili zájezd nebo kupovali dražší letenky, musí vám zaměstnavatel takové výdaje kompenzovat.
"V případě odvolání z dovolené je zaměstnavatel rovněž povinen nahradit zaměstnanci náklady, například stornopoplatky, náhradní dopravu z dovolené," upozorňuje pracovněprávní expertka AK Baker McKenzie.
Advokátka Valentová doplňuje, že veškeré náklady je zaměstnanec povinen zaměstnavateli prokázat (předložením faktury nebo účtenek). Pokud jde o vybavení, které si zaměstnanec pořídil v souvislosti se zrušenou dovolenou, zaměstnanec by se dle mého názoru mohl domáhat náhrady jen ve výjimečných případech, kdy se jednalo o zcela specifické outdoorové vybavení, které je jinak pro zaměstnance nevyužitelné (například vybavení pro chystanou horolezeckou výpravu do Himálaje).
- Pozor: povinnost uhradit náklady za zrušenou dovolenou má zaměstnavatel ale jen tehdy, pokud se jedná o dovolenou, jejíž čerpání již bylo zaměstnanci písemně určeno nebo odsouhlaseno. Nestačí tedy, pokud je dovolená uvedena pouze v rozvrhu nebo plánu dovolených.