Praha - Spotřebitelé v Česku získají širší možnosti, jak řešit spory s obchodníky, typicky po neuznání reklamace. Počítá s tím novela zákona o ochraně spotřebitele z dílny ministerstva průmyslu a obchodu, jejíž návrh v pondělí schválila vláda. Cílem je vytvořit lepší podmínky pro mimosoudní řešení spotřebitelských sporů. Má jít o rychlejší a levnější řešení oproti soudům, které by navíc mělo ulevit justici.
Řešení sporu touto cestou má být pro spotřebitele bezplatné. Pokud zahájí mimosoudní řešení sporu, bude obchodník povinen se jej účastnit. Mimosoudní cestu bude možné využít i na spory z takzvaných přeshraničních nákupů. Spory půjde řešit také online, tedy prakticky bez osobní účasti.
Dosavadní možnosti ochrany spotřebitele musí Česká republika rozšířit kvůli výtkám ze strany Evropské unie, podle níž jsme dosud dostatečně do praxe nezavedli směrnici z roku 2005 o nekalých obchodních praktikách. Rozšíření mimosoudního řešení spotřebitelských sporů připravuje tuzemské ministerstvo průmyslu a obchodu už od roku 2008, teprve nyní ale prosadilo na vládě konkrétní novelu zákona.
Vytvoření a fungování systému přijde podle ministerstva na 52 milionů korun, roční náklady na fungování systému pak mají dosahovat 54 milionů. Mezi hlavní náklady patří personální posílení státních úřadů, zejména České obchodní inspekce, o téměř 70 nových pracovních míst.
Nový úkol pro ČOI
Podle vládou schválené novely má mimosoudní spotřebitelské spory řešit především Česká obchodní inspekce (ČOI), která kvůli tomu může přijmout 34 nových pracovníků. Inspekce bude mít funkci takzvaného konciliátora, který se bude snažit dovést obě strany k dohodě. Spotřebitelé budou moci podat svůj návrh do jednoho roku písemně, ústně do protokolu či online. Spor bude muset být vyřešen zpravidla do 90 dnů.
ČOI má řešit spotřebitelské spory s výjimkou finančních služeb, energetiky a telekomunikací. Nadále tedy bude platit, že orgánem pro řešení sporů v oblasti finančních služeb je Finanční arbitr, pro oblast elektronických komunikací a poštovních služeb Český telekomunikační úřad a pro oblast energetiky Energetický regulační úřad. V případě Českého telekomunikačního úřadu má být zachován poplatek za řešení sporu ve výši 100 či 200 korun.
Finanční arbitr má nově řešit také například spory z hypotečních úvěrů, stavebního spoření nebo investičních služeb podle zákona o podnikání na kapitálovém trhu. Počet pracovníků úřadu se má zvýšit o patnáct. Český telekomunikační úřad může přijmout devět nových pracovníků, Energetický regulační úřad šest.
Do systému mimosoudního řešení chtělo ministerstvo původně zapojit i krajské úřady, jejich zástupci však podle ministerstva účast odmítli. Jako příliš nákladné řešení se ukázal také případný vznik jakéhosi spotřebitelského ombudsmana.
Zdlouhavé, nákladné a stresující
Státem garantovaný systém mimosoudního řešení spotřebitelských sporů, který by pokrýval všechny oblasti, dosud v Česku neexistuje.
Vymahatelnost práv ze strany spotřebitelů je nyní v praxi značně obtížná. Spory spotřebitelů s prodejci řeší především soudy. Samo ministerstvo však uznává, že je to často zdlouhavá a nákladná cesta, pro spotřebitele obvykle stresující. Většinou musí využít i služeb právního zástupce, což představuje další finanční zátěž. Proto se mnohdy spotřebitelé rozhodnou, že své nároky, které jsou v převážné většině relativně nízké hodnoty, řešit vůbec nebudou.
Mimosoudně řeší spotřebitelské spory státní regulační instituce jako Finanční arbitr ČR, Český telekomunikační úřad a Energetický regulační úřad. Jejich kompetence se však týkají jen několika vymezených oblastí.
Spotřebitelské spory řeší neformálně a mimosoudní cestou některé spotřebitelské organizace. Teoreticky se lidé mohou obrátit také na rozhodčí soudy, které ale nefungují bezplatně a jsou určeny hlavně pro spory mezi podnikateli. Rozhodčí soudy jsou navzdory názvu prakticky jen podnikatelskými subjekty, mezi nimiž působí i neseriózní firmy, jejichž vliv na spotřebitelské spory se stát naopak snažil v posledních letech omezit, zejména kvůli zneužívání rozhodčích doložek. Další možností pak jsou dosud poměrně málo známí mediátoři.
Šest tisíc případů ročně
Právě spory ohledně reklamací tvoří už nyní velkou část podání, která od veřejnosti dostává Česká obchodní inspekce. V roce 2012 se reklamací týkalo 5727 podání, v roce 2013 pak 5967 podání.
Evropskou směrnici má Česká republika zanést do legislativy nejpozději do 9. července letošního roku. Vládou schválený návrh počítá s účinností od začátku druhého kalendářního měsíce následujícího po vyhlášení novely ve Sbírce zákonů. Novinku ale teprve čeká projednávání v Poslanecké sněmovně a Senátu.