Co se stane, když si zapomenete peníze v přihrádce bankomatu? Většina lidí si zřejmě myslí, že po krátké době zajedou zpátky do bankomatu a vrátí se tak na účet vlastníka. Jenže toto pravidlo už neplatí.
Ze čtyř největších tuzemských bank, kterým patří většina bankomatů (přes 2800 z celkových 3741), se nevyzvednuté peníze vracejí zpátky jen u ČSOB (a Poštovní spořitelny).
"Pokud klient peníze neodebere, zajedou po 30 vteřinách zpět. Žádnou signalizaci nepoužíváme," říká za skupinu ČSOB mluvčí Denisa Salátková.
Naopak nevyzvednuté peníze z bankomatů České spořitelny, Komerční banky a UniCredit Bank se k vám už zřejmě nevrátí.
Změna kvůli bezpečnosti
"Všechny bankomaty České spořitelny jsou od srpna roku 2009 nastaveny tak, že vydané peníze zůstanou v odběrní přihrádce. Toto opatření jsme zvolili jako reakci na podvodná jednání," vysvětluje Klára Pačesová z tiskového centra spořitelny.
Případy, kdy někteří podvodníci tohoto systému zneužívali, se skutečně stávaly, a bankám to způsobovalo velké nepříjemnosti. Paradoxně se jejich počet znásobil poté, co podrobnosti tohoto jednání zveřejnila média. Sloužilo to jako návod, na což nebyly banky připravené.
Že nevíte, jak podvody fungovaly? "Držitel karty vybral 10 000 korun, vytáhl tři dvoutisícové bankovky z prostředku a nechal peníze zajet. Poté reklamoval, že peníze nedostal," popisuje Monika Bartlová z UniCredit Bank.
Všechny banky se přesto snaží systém výběru z bankomatu maximálně zabezpečit. "Naše bankomaty při výběru klienta upozorňují textovou výzvou na monitoru a zvukovým signálem jak k odebrání karty, tak k odebrání hotovosti," popisuje základní opatření Michal Teubner z Komerční banky.
O přístupu dalších dvou bank čtěte v pokračování článku.