Nejčastěji jsou v nich brambory a rajčata, jindy citrony, pomeranče, ale třeba i květiny. Jejich obsah ovšem nikdy nebývá stejný. Takové jsou bedýnky s jídlem, které by supermarkety jinak neprodaly - především z estetických důvodů.
V Česku tento produkt nabízí už několik řetězců. Jako první je během loňského listopadu spustil Lidl. Letos ho následovalo Penny, které bedýnky zavedlo na více než padesáti pobočkách, a také Albert. Ten je zákazníkům nabízí zatím jen na pobočkách v pražských Nových Butovicích a Hradci Králové.
Potraviny do bedýnek přitom vybírají všichni prodejci podle podobného klíče. "Může se jednat například o kousky lehce ťuknuté, které mají oschlou nať nebo jsou z roztržených balení po více kusech," popisuje tiskový mluvčí společnosti Penny Tomáš Kubík.
.@lidlcz stále má zachraňovací bedýnky, furt jsou za pětadvacet kaček a furt jsou takhle hezký ❤️ pic.twitter.com/ujXzfmPDsd
— Jakub (@Jakubprazskej) September 21, 2022
Na sociálních sítích se nápad bedýnek setkal vesměs s pozitivní odezvou. Mnozí ale podotýkají, že se s nimi osobně ještě nesetkali. "A furt jsem ji naživo ještě nikdy neviděl," píše jeden z uživatelů pod příspěvkem k bedýnkám Lidlu na Twitteru. "Tohle je jen urban legend," dodává s nadsázkou další. "Já je občas potkám, ale nekupuju. Nechávám je potřebnějším. Zmizí vždycky bleskově," uvádí další uživatelka.
Lidé v komentářích rovněž zmiňují, že je mate jejich umístění za pokladnami. "Snad každý tady začal tím, že si ji vzal zadarmo. Protože mu nedocvaklo se vracet před kasu, zvlášť když není kudy," dodává další z uživatelů.
Odezvu zákazníků si řetězce ale pochvalují. "Projekt bedýnek naplnil všechna naše očekávání a za necelý rok fungování je u našich zákazníků stále velice populární," potvrzuje tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler. "Svědčí o tom nejen zpětná vazba, kterou dostáváme například prostřednictvím sociálních sítí, ale také rychlé odprodeje," dodává.
Podobně reaguje i ředitel komunikace prodejen Albert Jiří Mareček. "Z naší zkušenosti z Nových Butovic víme, že je o ně zájem a prodají se ve velmi krátkém čase," tvrdí.
Podle Kubíka z Penny Marketu takto třeba plzeňští a hradečtí zákazníci nakoupili více než dvě tuny ovoce a zeleniny. Sdělit, na kterých pobočkách jsou bedýnky k dispozici, ale nechce. "Bedýnky jsou pro nás nástrojem ke snižování plýtvání potravinami, a ne marketingový nástroj. Vzhledem k tomu, že nabídka bedýnek je omezená, neradi bychom zákazníky z jiných prodejen lákali na produkt, jehož nabídku nemůžeme garantovat," vysvětluje.
V Lidlu jsou bedýnky podle Mylera dostupné ve všech prodejnách a dle situace jsou doplňovány po celý den. "Vzhledem k tomu, že bedýnky nejsou stálým sortimentem, jejich počty se den ode dne mění. Závisí to na množství ovoce a zeleniny, které je aktuálně pro bedýnky vhodné, což je v každé prodejně odlišné," říká.
Porovnání nabídky bedýnek
Lidl | Penny | Albert | |
Cena bedýnek | 25 Kč | 19,90 Kč | 30 Kč |
Hmotnost bedýnek | 3 kg | 2 kg | 3 kg |
Cena za kilogram | 8,33 Kč | 9,95 Kč | 10 Kč |
Na kolika pobočkách jsou | Na všech (301) | 50+ | 2 |
Kdy jsou doplňovány | V průběhu dne | Obvykle odpoledne | V průběhu dne |
Kde se nacházejí | Za pokladnami | Za pokladnami | Před pokladnami |
Zdroj: obchodní řetězce
O možnost využití potravin "na odpis" se zajímá i online supermarket Rohlik.cz. Ten od pondělí nabízí čtyřkilovou tašku potravin za necelých 50 korun. Na rozdíl od bedýnek kamenných supermarketů obsahuje vždy stejné potraviny - papriky, banány, cukety, rajčata a jablka.
"Věříme, že obzvlášť v současné době rostoucích životních nákladů zákazníci ocení možnost nákupu zdravých potravin za výhodnou cenu," uvedla za Rohlik.cz Lutfia Volfová. Do budoucna e-shop plánuje spolupráci s farmáři, od těch bude do tašek odebírat konkrétní potraviny, kterých mají nadbytek.
Chudším pomůže, bohatší inspiruje
Marketingoví specialisté oslovení Aktuálně.cz považují bedýnky za ideální řešení při aktuální vlně zdražování. Cena potravin roste nejen kvůli dražším energiím, ale i válce na Ukrajině a podle evropského statistického úřadu Eurostat v Česku meziročně stoupla v průměru přes 20 procent.
Kateřina Škopková z komunikační agentury Promoliga považuje bedýnky za dobrý nápad. "Trend sdílené ekonomiky aktuálně frčí obdobně jako přísloví našich babiček: 'Nic zbytečně nevyhazovat a šetřit na horší časy.' Ty se s nadcházející energetickou krizí zdají být již za dveřmi," podotýká a dodává, že z marketingového pohledu bedýnky výrazné finance nestojí.
Škopková připomíná, že supermarkety dlouhodobě čelí vysokým nákladům za odvoz a likvidaci zkaženého, vadného či již nevyhovujícího zboží. "Vystavují se také velkým pokutám při prodeji produktů s prošlým datem spotřeby," vysvětluje dále Škopková. Bedýnky tak považuje - i vzhledem k jejich ceně - za řešení, které je výhodné pro obě strany.
Tomáš Vacek z agentury Contexto předpokládá úspěch bedýnek především v chudších regionech Česka. "V bohatších to myslím bude z velké části o nadšení, nicméně i zde si jistě nabídka najde svého zákazníka, byť třeba v menším rozsahu," domnívá se Vacek.
Projekt bedýnek kvituje i Jiří Jakl z marketingové agentury Grizzlink. "Osobně nerad vyhazuji jakékoliv potraviny, a tak vítám snahu řetězců předcházet jejich vyhazování," dodává.
V zahraničí s dovozem až domů
Lidl tímto způsobem začal ve Velké Británii omezovat plýtvání už před třemi lety. Pětikilová krabice s ovocem a zeleninou tam stojí libru a půl, tedy v přepočtu asi 42 korun.
V Británii ovšem zákazníci vědí přesněji, kdy mohou bedýnky na prodejnách očekávat. Podle Lidlu jsou dostupné vždy dopoledne, jejich obsah je ovšem rovněž náhodný.
Ve Spojených státech si zase mohou zákazníci pořídit nevzhlednou zeleninu a ovoce přes speciálně zaměřené e-shopy. Další služba Imperfect Foods dokonce zákazníkům potraviny přiveze každý týden až k jejich dveřím.
Neprodejné zboží zvířatům
Řetězce v Česku řeší špatně prodejné potraviny i jinak. "Zajímavou variantu k neprodejnému zboží má Penny, které to vozí do ZOO," popisuje marketér Jakl.
Produkty, kterým se blíží datum spotřeby, pak prodejce zlevňuje několik dnů předem skoro o třetinu. "Jedná se o chlazené produkty jako například mléko, mléčné výrobky, margaríny, pomazánky, salámy, lahůdky nebo vejce," upřesňuje mluvčí Penny Kubík.
Zda ostatní obchody úspěch bedýnek osloví a zavedou ho i ony, se teprve uvidí. Kaufland, který spolupracuje s Českou federací potravinových bank a pravidelně se účastní Sbírky potravin, se k dotazu na možné zavedení bedýnek nevyjádřil. Podobně službu bedýnek do publikace článku nekomentovaly ani Globus, Billa či Tesco.
O závažnosti problematiky plýtvání hovoří i letošní zjištění nizozemské neziskové organizace Feedback EU. Ta vyčíslila počet ročně vzniklého potravinového odpadu v Evropě na 153 milionů tun. Za necelých 11 milionů tun z toho podle ní mohou obchodní řetězce.
Francouzská vláda už před šesti lety obchodům zakázala vyhazovat neprodané potraviny. Ty musí řetězce darovat potřebným.