Nejen potraviny. Zdražuje i základní drogerie, kapesníky a utěrky o desítky procent

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
17. 9. 2022 17:02
Domácnosti neřeší jen výrazné zdražování jídla, pravidelné výdaje jim navyšuje také růst cen základní drogerie. A nemálo, kuchyňské rolky meziročně zdražily o téměř 100 procent, papírové kapesníky skoro o polovinu, cena toaletního papíru stoupla o čtvrtinu. Vyplývá to z dat srovnávače Heureka, který zmapoval ceny tuzemských e-shopů. Inflace tak Čechy přiměla změnit své nákupní zvyklosti.
Rýma - Ilustrační foto.
Rýma - Ilustrační foto. | Foto: Claritine

"Meziroční zvyšování cen sledujeme napříč téměř všemi kategoriemi, které na Heurece máme. I když se v některých případech jedná o nárazové zdražení, v mnoha kategoriích jde o postupný, ale dlouhodobý trend, který začal začátkem letošního roku," říká k vývoji cen na internetu Michal Buzek, šéf analytiků Heureky.

Za prudkým zdražováním základní drogerie, do které patří právě toaletní papír, kapesníky či kuchyňské utěrky, je především růst cen papírů ve světě. "Kromě toho je však papírenský průmysl energeticky velmi náročný, a to hlavně na zemní plyn, což je podle mě hlavní důvod toho, že tak zdražují papírové hygienické výrobky," podotýká analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

"V neposlední řadě zde máme poměrně silnou poptávku po tomto typu zboží, což nyní na podzim bude umocněno i sezonností, tedy nárůstem respiračních onemocnění a zvýšeným zájmem o papírové kapesníky," pokračuje analytik.

To vše jsou důvody, proč poslední týdny přistupují čeští zákazníci k nakupování jinak. "Zákazníci teď nákupy více promýšlejí a v datech vidíme, že i u mnoha kategorií častěji kupují výhodnější balení po více kusech, různé multipacky, které jim v konečném důsledku mohou výslednou cenu jednotkového produktu snížit," popisuje dále analytik Buzek z Heureky.

Pro srovnání, loni touto dobou například byla na internetu nejprodávanější balení dětských plen po 30 až 40 kusech. "Letos jsou nejprodávanější megabalení po 240 a 176 kusech. A i to se samozřejmě odráží na ceně. Ta meziročně vzrostla o 16 procenta," upřesňuje za Heureku Buzek.

Podobně je to s nakupováním toaletního papíru. Zatímco loni byla nejprodávanější balení po osmi a 16 kusech, letos už prodejům vévodí balení po 48 a 32 kusech. V kategorii toaletní papír cena meziročně vzrostla o 23 procent.

Vzrostla také cena hygienických vložek, v srpnu to bylo meziročně o 11 procent více než loni. V červenci přitom jejich cena naopak meziročně o pětinu klesla.

Nejvíce Češi připlácejí za teplo

Srovnávač Heureka analyzoval i to, jaké zboží meziročně zdražilo vůbec nejvíce. Z výsledků je přitom patrné, že se do cenových nabídek promítla nejistota spojená s růstem cen energií a strachem z jejich nedostatku během nadcházejících studených měsíců.

Nejvíce se tedy zákazníci začali na internetu zajímat o topenářský sortiment, což se také projevilo na jeho zvyšující se ceně. O kategorie jako krbová kamna, bojlery, sporáky na tuhá paliva, tepelná čerpadla či ohřívače vyskočil v posledních měsících zájem o stovky procent.

"Třeba průměrná cena tepelných čerpadel vyskočila v srpnu o 250 procent výše než v loňském roce. Průměrná cena tepelného čerpadla je aktuálně 61 00 korun, ale třeba v dubnu to bylo 163 000 korun," pokračuje Buzek. "Podobné výkyvy se skokovým růstem ceny hned v dubnu, tedy po vypuknutí krize na Ukrajině, sledujeme téměř ve všech kategoriích spojených s topením," upřesňuje.

O polovinu vzrostla také průměrná cena krbových kamen na aktuálních 26 000 korun, o 50 procent vzrostly i ceny bojlerů a ohřívačů.

Sami obchodníci registrují značný zájem také o úsporná zařízení. "Zaznamenáváme obrovský nárůst prodejů u výrobků pro chytrou domácnost, které pomáhají šetřit energie. Typicky se jedná o chytré zásuvky, termostaty, nastavitelné hlavice k topení a další produkty. Ty mohou v závislosti na způsobu používání ušetřit až 50 procent spotřeby energie a návratnost investice je při dnešních cenách energií v řádech několika málo měsíců," říká David Fuchs, předseda představenstva společnosti Agora DMT, která je tuzemským dovozcem elektroniky.

Ceny elektroniky zatím klesají

Stále se však na trhu najdou výrobky, které zlevňují, ukazuje nákupní analýza. To je podle Heureky případ grafických karet nebo třeba sušiček prádla. 

Grafické karty jsou naopak příkladem zboží, jehož průměrná cena od prosince padá, během půl roku spadla o polovinu. V meziročním srovnání je aktuální průměrná cena grafických karet 12 147 korun, což je o 36 procent méně než loni.

Klesá i cena paddleboardů, sporttesterů nebo sušiček prádla. Ty se dají aktuálně pořídit v průměru za 8560 korun, což je o čtvrtinu méně než vloni. Televizory zlevnily meziročně o devět procent na aktuálních průměrných 13 500 korun.

Podle Heureky je důvodem zejména sezonnost produktů, jejich aktuální stav na skladě i cenová politika jednotlivých e-shopů. "Mezi jednotlivými nabídkami tak mohou být i propastné rozdíly v ceně, díky kterým se dá leckdy ušetřit i 50 procent z ceny produktu," upozorňuje srovnávač cen.

 

Právě se děje

Další zprávy