Čechům se otevřou dvě velká online tržiště. Platformy Allegro a Kaufland expandují

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
22. 3. 2022 11:00
Českým zákazníkům i prodejcům se nově otevřou hned dvě evropská online tržiště - polské Allegro a německý Kaufland. V úterý to nezávisle na sobě oznámily obě společnosti. Allegro, které nedávno oznámilo, že v tuzemsku zároveň kupuje e-shopy společnosti Mall Group, Čechům zpřístupňuje platformu Allegro.com již nyní, Kaufland pak na doméně Kaufland.cz avizuje start až příští rok.
Foto: Jakub Plíhal

Polské Allegro je jednou z dvaceti největších e-commerce platforem na světě, jedničkou je Amazon, v Česku je oblíbená také dvojka trhu eBay. Dosud bylo Allegro přístupné jen v polštině, v úterý k ní přibyla také angličtina, možnost platby v eurech a doručení zboží během dvou až tří dnů. Lokalizace systému do češtiny se však zatím nechystá.

Platforma má podle informací společnosti nově sdružovat přes 300 milionů nabídek zboží pro zákazníky ze všech zemí EU.

"Mezinárodní expanze je naší prioritou a tento krok pro nás, jedno z nejnavštěvovanějších internetových tržišť světa, představuje v celém procesu významný posun," popisuje generální ředitel společnosti Allegro Francois Nuyts. "Umožnit přístup k milionům nabídek na platformě Allegro zákazníkům a obchodníkům z celé unie je součástí našich evropských plánů, které zahrnují také plánovanou integraci se skupinou Mall Group, působící ve střední a východní Evropě," dodává.

Co je to online tržiště?

Internetové či online tržiště, neboli marketplace, je webová stránka s nabídkou nejrůznějšího zboží. Na jednom místě, v rámci jedné struktury, zde může prodávat více různých prodejců či přímo eshopů. Platforma má sice pro zákazníka většinou jen jeden nákupní košík, reálně je ale zboží dodáváno různými prodejci, čemuž často také odpovídají různé kupní smlouvy s dílčími podnikateli či e-shopy. Markeplace v Česku provozuje například Mall, Alza nebo Heureka.

Naráží tak na loňskou rekordní transakci, v rámci které Allegro koupilo českou Mall Group a kurýrní službu WeDo za 881 milionů eur, tedy v přepočtu více než 22 miliard korun. Konečná cena přitom může být zvýšena až o dalších 50 milionů eur v závislosti na výkonnosti Mall Group. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže povolil nákup Allegru už v polovině prosince.

Po dokončení půjde o jednu z největších transakcí ve střední a východní Evropě a také pátý největší obchod v Česku za poslední desetiletí.

Do skupiny Mall Group patří vedle internetového tržiště Mall například e-shop s elektronikou CZC.cz. Role řídicího akcionáře dosud připadala české skupině Rockaway Jakuba Havrlanta, klíčové podíly však ve firmě držely skupiny PPF a EC Investments Daniela Křetínského a Patrika Tkáče.

Transakce se ovšem netýká společností Vivantis, Mall Pay ani Mall.TV a Košík.cz, které byly již v minulosti z Mall Group vyčleněny a zůstávají v českých rukou. Skupina působí i na Slovensku, v Polsku, Maďarsku a Chorvatsku a ve Slovinsku.

Tržiště Kauflandu v Česku a na Slovensku

Oproti tomu německý řetězec Kaufland se chystá spustit své online tržiště Kaufland.cz a Kaufland.sk přímo s českou a slovenskou lokalizací v roce 2023.

V Německu zatím platforma Kauflandu prostřednictvím více než sedmi tisíc prodejců nabízí přes 30 milionů nepotravinářských položek. "Kaufland přenese do Česka úspěšný koncept německého tržiště a společně s místními prodejci budeme dále rozvíjet e-commerce prostředí na českém trhu," prohlásil Stefan Hoppe, generální ředitel společnosti Kaufland Česká republika.

Otevření tržiště v Česku a na Slovensku je podle společnosti "výchozím krokem ke spuštění technologie Kaufland Global Marketplace, která nabídne rychlý a snadný přístup k mezinárodnímu online obchodu a zároveň zahájí digitální expanzi obchodního řetězce". Detaily k fungování avizované technologie ovšem řetězec neuvedl.

Prodejcům má po spuštění na českém, slovenském i německém online tržišti stačit jedna registrace. "Prodejci, kteří se zaregistrují v předstihu, mohou na obou nových tržištích prodávat po dobu šesti měsíců od spuštění bez základních poplatků a bez provizí z prodeje. Získají navíc také reklamní podporu," uvádí dále Kaufland v tiskové zprávě.

Platforma podle společnosti nabízí i služby jako marketing ve vyhledávačích, zpracování plateb nebo podpora zákaznického servisu.

 

Právě se děje

Další zprávy