Technologický projekt, který Walmart pojmenoval Intelligent Retail Lab, je podle společnosti propojen tolika kabely, že by pětkrát převýšily Mt. Everest. Více než stovka serverů má takovou výpočetní kapacitu, že je každou vteřinu schopna stáhnout 27 tisíc hodin hudby - tedy asi 1,6 terabytu dat za vteřinu. Data se přitom v serverech podle Walmartu uchovávají méně než týden.
V praxi kamery a senzory mapují na prodejní ploše o rozloze přes 4600 metrů čtverečních celkem 30 tisíc položek, které obchod nabízí. Míří přitom primárně na zboží a regály, nerozpoznávají tedy tváře zákazníků ani nemonitorují jejich pohyb.
Více než stovku zaměstnanců obchodu dokáže technologie s dostatečným předstihem upozornit třeba na to, že zboží v regálu začíná docházet, je znehodnocené nebo chybně srovnané. "Zákazníci si mohou být jisti, že tam zboží je a že je čerstvé," ujišťuje šéf projektu Mike Hanrahan. Systém sám dokáže určit i to, že se tvoří fronta u pokladen a je potřeba otevřít další.
Po prodejně jsou dále rozmístěny menší informační kiosky nebo obří interaktivní displej, jenž zábavnou formou reaguje na pohyb.
Walmart, který chytrou prodejnu začal testoval letos na jaře, bojoval v uplynulých měsících s horšími hospodářskými výsledky. Na domácím trhu ale ve třetím čtvrtletí vykázal mírné zlepšení - v obchodech otevřených déle než rok tržby stouply o 3,2 procenta a zlepšil se i výhled na celý rok. Firmě tyto tržby kompenzovaly slabší hospodářské výsledky v zahraničí, třeba v Británii.
Walmart provozuje bezmála 11 700 obchodů po celém světě, z toho 5362 právě ve Spojených státech. Finanční ředitel Walmartu Brett Biggs agentuře Reuters řekl, že spotřebitel zůstává v docela dobré kondici, zaměstnanost je dobrá, ceny pohonných hmot jsou nízké a mzdy rostou docela dobře.
Digitalizace přitom zůstává atraktivní konkurenční výhodou i pro obchodní řetězce v Česku. Stále rozšířenější je například takzvané samoobslužné markování, o které dříve usiloval také Walmart. Technologie se ale v jeho případě nesetkala s velkou odezvou u zákazníků.
Systém přitom zákazníkovi umožňuje "namarkovat" zboží přímo mezi regály, například pomocí ručního skeneru nebo skrze mobilní aplikaci, rovnou ho vložit do vlastní tašky a zaplatit u samoobslužné pokladny nebo přímo on-line platbou.
Samoobslužné markování v Česku nabízejí například řetězce Kaufland, Globus, Tesco či Coop a v různých obdobách jej zvažují i ostatní obchodníci.
Samoobslužné skenování
- Scan and Go (Globus): U vchodu do supermarketu si zákazník vezme skener, ke kterému přihlásí svou bonus kartu, nebo otevře mobilní aplikaci. Snímá nebo fotí čárový kód zboží a vkládá ho do tašky. Nákup pak zaplatí u speciálních Scan and Go pokladen v hotovosti nebo platební kartou.
- Scan and Shop/Mobile (Tesco): U vchodu do supermarketu si zákazník vezme skener, nebo otevře mobilní aplikaci a načte QR kód. Snímá nebo fotí čárový kód zboží a vkládá ho do tašky. Nákup pak zaplatí u samoobslužné pokladny, nebo přímo on-line platbou přes mobil.
- Tap and Go (Ahold v zahraničí): Během nákupu přiloží zákazník zákaznickou kartu nebo mobilní telefon na elektronickou cenovku na regále, čímž dojde k načtení položky do virtuálního košíku v mobilní aplikaci. Nákup je zaplacen potvrzením tlačítka v aplikaci, ke stržení peněz z účtu dochází během několika minut.
- K Scan (Kaufland): Zákazník si u vchodu do supermarketu vezme skener a vybrané zboží po naskenování vloží rovnou do vlastní tašky, nákup poté zaplatí u samoobslužné pokladny.