Praha - Tržby tuzemských obchodníků v červenci vzrostly. Bez sezonního očistění byly meziročně vyšší o čtyři procenta po červnovém revidovaném poklesu o 2,5 procenta. Uvedl to Český statistický úřad.
K růstu tržeb přispěl vyšší počet pracovních dní, letošní červenec měl o dva dny více než loňský. Kromě statistiků to vidí jako hlavní faktor například Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.„Červencovým maloobchodním tržbám pomohly meziročně hlavně dva pracovní dny navíc oproti stejnému měsíci předchozího roku. Těžili z nich zejména prodejci aut a další obchodníci, kteří mají přes víkend zavřeno či jen omezenou otevírací dobu," říká.
„Červencovým maloobchodním tržbám pomohly meziročně hlavně dva pracovní dny navíc oproti stejnému měsíci předchozího roku. Těžili z nich zejména prodejci aut a další obchodníci, kteří mají přes víkend zavřeno či jen omezenou otevírací dobu," říká Kulhavý.
"Bez tohoto vlivu jsou objemy prodejů ve většině obchodů stále slabé. Výjimku představují již tradičně internetoví prodejci," dodává Kulhavý. Prodeje zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby stouply meziročně o čtvrtinu (25,8 procenta).
Podle analytika UniCredit Bank Pavla Sobíška zřejmě pomohl i deštivý červen, který načas omezil různé rekreační aktivity.
Přispěla auta a e-shopy
"Dlouho nevídaný meziroční růst tržeb se ale odehrál prakticky jen v segmentu prodejů a oprav aut. Jiné skupiny zboží, jejichž prodej rostl, nejevily žádné známky obratu v předchozím trendu," upozorňuje Sobíšek.
Statistici potvrzují, že na meziročním růstu se podílel více motoristický segment než samotný maloobchod. Sezónně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel se zvýšily reálně meziměsíčně o 0,3 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní o 4,4 procenta.
Neočištěné tržby se zvýšily meziročně o 10,7 procenta, z toho za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 11,1 procenta a za opravy o devět procent.
Pokud odečteme motoristický segment, rostly tržby jen o 1,4 procenta. Tržby za potraviny v nespecializovaných prodejnách stouply 1,8 procenta.
Zvýšení tržeb v maloobchodě nejvíce ovlivnil růst prodeje zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby o 25,8 procenta a potravin v nespecializovaných prodejnách o 1,8 procenta.
"Mimo index maloobchodu zaznamenaly solidní vývoj ještě tržby v pohostinství, které citelněji rostly poprvé za dva a půl roku," zdůrazňuje Sobíšek.
Bod zlomu? Zatím asi ne
Celkový vývoj podle něj zapadá do kontextu zpomalování růstu cen v české ekonomice a zmírňování obav domácností ze ztráty příjmu. "Bylo by ale předčasné pokládat červenec za bod zlomu a očekávat v dalších měsících podobně silné přírůstky tržeb. Tomu příjmová situace domácností nenahrává," dodává Sobíšek.
Ve specializovaných prodejnách se zvýšily tržby za prodej počítačového a komunikačního zařízení o devět procent, výrobků pro kulturu, sport a rekreaci o 3,3 procenta, farmaceutického, zdravotnického a kosmetického zboží o 3,1 procenta a oděvů a obuvi o 0,9 procenta.
Klesly tržby za prodej potravin ve specializovaných prodejnách a výrobků pro domácnost.