Telešmejdi už jen tak nezavolají. Od července jim hrozí pokuta až 50 milionů korun

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
3. 7. 2022 9:01
Zazvoní telefon a po přihlášení se ozve: "Dobrý den, slyšíme se dobře?" V tu chvíli často volaný zbystří - právě tak začínají hovory od takzvaných telešmejdů. S nimi už je ale od 1. července konec, v Česku začíná platit zákaz telemarketingu v případě, že k němu volaný nedá ve veřejném seznamu výslovný souhlas. Bez něj se nově předpokládá, že člověk nemá o marketingové nabídky zájem.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Shutterstock

Telešmejdi volají kvůli levnějším energiím, nejrůznějším tarifům či výhodným investicím. Jsou urputní, lákají z volaného klíčové "ano", které jim často stačí jako souhlas s uzavřením nabídky, a pokud se během takového nevyžádaného telefonátu volaný zeptá na to, odkud mají jeho telefonní číslo, následuje obvykle neurčitá odpověď, že "v databázi" nebo "bylo vygenerováno náhodně".

Jenže tento postup už je od začátku července, kdy vchází do praxe novela zákona o elektronických komunikacích, v případě marketingové reklamy nebo jiných obdobných nabídek zakázaný a hrozí za něj pokuta ve výši až 50 milionů korun. Oficiálně sice novela platí už od 1. ledna, firmy ale měly čas se jí přizpůsobit celou polovinu letošního roku.

O jak klíčovou změnu se tedy jedná? Doteď platilo, že ten, kdo si nepřeje být obtěžován marketingovými hovory, musí svůj nesouhlas výslovně vyjádřit v takzvaném veřejném účastnickém seznamu. Nově se princip obrací. Bez jasného svolení v tomto seznamu se tedy naopak automaticky předpokládá, že telemarketing volaného obtěžuje.

"Novela přinese větší ochranu spotřebitele v podobě přísnějších pravidel pro obtěžující marketingová volání," uvedl již dříve pro online deník Aktuálně.cz vedoucího právního oddělení organizace dTest Petr Šmelhaus.

Zákaz stanovený zákonem má ovšem jasné hranice a netýká se všech volání. Mimo volání čísel bez uvedeného souhlasu v seznamu jsou nově tabu také náhodně vygenerovaná čísla. Zakázáno je také volání za účelem získání souhlasu s marketingovou reklamou.

Naopak novela se netýká volání například za účelem průzkumů veřejného mínění nebo volání od existujících dodavatelů zboží nebo služeb. "Vždy však platí, že žádný průzkum veřejného mínění se nesmí změnit v marketingové volání, pokud si to účastník ve veřejném seznamu výslovně nebude přát," zdůraznil Šmelhaus.

Telefonujte s rozmyslem

Podle expertů ale není třeba se telefonování obávat, stačí podle nich používat selský rozum.

Zveřejní-li například podnikatel telefonní čísla na webu, může pak očekávat, že si to lidé mohou vyložit jako poskytnutí kontaktu pro obchodní nabídky. Volat bude dál možné i stávajícím zákazníkům, klientům, pacientům či známým - tedy opět pokud důvod takových volání bude jiný než marketingová nabídka účastníkovi z veřejného seznamu. 

Stejně tak by lidé během telefonování měli zůstat nadále obezřetní a při hovorech s neznámými osobami se vyvarovat výrazů jako "souhlasím", nebo "ano". Uzavřít smlouvu po telefonu, například s operátorem, je totiž možné i nadále.

"Doufáme, že nevyžádaná marketingová volání po 1. červenci 2022 zcela ustanou," říká ředitelka dTestu Eduarda Hekšová. "Hrozba pokuty je značná, i když by ji Český telekomunikační úřad zřejmě ukládal nejdříve v nižších úrovních," podotýká.

Pokud budou telešmejdi od července obvolávat lidi ze svých seznamů, musí je informovat o kompletním zpracování jejich osobních údajů. Jednoduše řečeno, firmy musí být nově schopny udělený souhlas doložit. Jestliže tak neučiní, je možné stěžovat si Úřadu pro ochranu osobních údajů. 

"A ten má k dispozici dostatečné nástroje k vynucení práva, včetně možnosti ukládat velké pokuty až do maximální výše 20 milionů eur nebo čtyř procent z celkového ročního obratu společnosti," dodává dTest.

Na co se nově vztahuje zákaz volání:

  • na čísla z veřejného seznamu, pokud daný účastník nedal předem souhlas s možností marketingových volání,
  • na náhodně vygenerovaná čísla, protože zákon za vytvoření účastnického seznamu považuje i náhodné vygenerování telefonních čísel,
  • na čísla ze seznamu telefonních čísel bez jiných identifikačních údajů,
  • na čísla ze seznamu, ve kterém se uvádí telefonní čísla či osobní nebo identifikační údaje účastníků, kteří neuvedli, že si přejí být kontaktováni za účelem marketingu.

Zdroj: dTest

 

Právě se děje

Další zprávy