Robot v supermarketu dostal výpověď už po týdnu. Odrazoval zákazníky a špatně jim radil

Ondřej Neufus Petr Kučera Ondřej Neufus, Petr Kučera
24. 1. 2018 6:16
Když vedení rodinného řetězce po týdnu rozhodlo o konci projektu, překvapila je reakce zaměstnanců.
Robot Fabio.
Robot Fabio. | Foto: BBC

Edinburgh - Zpříjemnit a usnadnit lidem nákup měl robot pojmenovaný Fabio, kterého testoval rodinný podnik provozující několik obchodů Margiotta ve skotském Edinburghu. Experiment v supermarketu ale nečekaně skončil už po týdnu. Tento nový "zaměstnanec" totiž zákazníky spíše znervózňoval, než aby jim pomáhal.

Metr a dvacet centimetrů vysoký robot, kterého vyvinuli vědci z edinburské univerzity Heriot-Watt, měl vítat zákazníky. S každým si chtěl plácnout nebo ho obejmout, a když by jim poradil, kde třeba najít steaky, měl přihodit i vtip nebo slovní hříčku. Jenže většina návštěvníků se snažila Fabiovi vyhnout.

Pracovník, vědci oficiálně nazvaný ShopBot, měl problémy porozumět, když byl v okolí hluk. Dával také příliš obecné rady. Například na otázku, kde najít sýr, odpovídal prostě "sýr je v chladničce". A zákazníky, kteří hledali pivo, odkazoval pouze do sekce s alkoholem.

Robot se také snažil povzbudit zákazníky, aby vyzkoušeli vzorky zdarma. Během 15 minut ale dokázal nabídnout jen dva, zatímco jeho lidský protějšek dvanáct.

Když vedení rodinného řetězce po týdnu rozhodlo o konci projektu, překvapila je reakce zaměstnanců. Zatímco nakupující si možná oddechli, personál bral Fabia jako ztrátu člena týmu. Jeden ze zaměstnanců se prý dokonce rozplakal, když robota uklízeli do krabice.

"Báli jsme se, že jej zaměstnanci budou naopak považovat za hrozbu. Ve skutečnosti jim ovšem pomáhal s nudnými úkoly, jako stále dokola opakovat zákazníkům, kde co najdou. To považuji za úspěch," řekl webu The Telegraph jeho tvůrce, profesor Oliver Lemon z univerzity.

Projekt dokumentovala britská BBC v rámci pořadu Šest robotů s námi, který se zabývá tématem nahrazování lidských zaměstnanců umělými.

 

Právě se děje

Další zprávy