Čtyřnásobný prodej mouky a zdražení dezinfekce. První čísla potvrdila nákupní horečku

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
9. 3. 2020 15:23
Nákupní horečka zachvátila Čechy těsně před příchodem koronaviru do země. Podle nejnovějších statistik ve velkém skupovali trvanlivé potraviny, z regálů začaly rychle mizet i nejrůznější dezinfekční prostředky. Tržby obchodů tak byly ve výsledku o 19 procent vyšší než ve stejném období loni. Například hned 14krát se zvedly u čisticích prostředků na ruce bez vody, třikrát pak u rýže.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Thinkstock

"Nákupní horečka se projevila i u českých a slovenských spotřebitelů," potvrzuje Mária Hukelová z analytické společnosti Nielsen, která zmapovala obchodní data v období od 24. února do 1. března a porovnala je s těmi z loňského roku.

Čísla mluví jasně: Z oblasti potravin nejvíce vzrostly tržby za mouku, a to čtyřikrát. Dvakrát více se prodávaly těstoviny, kuchyňský olej i rybí konzervy.

Foto: Nielsen

Vlhčené ubrousky zaznamenaly v 9. týdnu letošního roku čtyřikrát vyšší tržby než loni, mýdla třikrát, dezinfekce pro domácnost a univerzální čističe pak dvakrát.

Konkrétně třeba u dezinfekcí ovšem není za nárůstem tržeb pouze vysoký zájem zákazníků, ale také vyšší cena. "Osobně myslím, že se jednalo o kombinaci obojího, tedy že vzrostlo množství prodaného zboží, ale zároveň toho obchodníci využili a zvýšili i ceny," uvádí analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.

Podle srovnávače Heureka.cz vzrostly ceny za dezinfekce za poslední dny v některých případech až trojnásobně. Zboží se navíc v mnohých obchodech stalo dočasně nedostupným.

Celkově se nákupní koš v 9. letošním týdnu zvětšil oproti loňsku o 13,5 procenta.

Společnost Nielsen sledovala obchody s týdenními tržbami nad 35 milionů korun. Konkrétně tedy Albert, Billu, Penny, Globus, Kaufland a Tesco. Dále dm drogerii, Rossmann, Tetu a Top Drogerii.

I když Slovensko zaznamenalo první potvrzený případ onemocnění Covid-19 až v uplynulém víkendu, Slováci podle analýzy Nielsen situaci v Česku pečlivě sledovali a začali se v daném týdnu také předzásobovat.

V případě vybraných potravin byl u tamních prodejců nárůst tržeb podobný, v případě dezinfekčních prostředků nicméně Slováci tak "akční" jako Češi nebyli. Například toaletní papír se prodával 1,4krát více a plenkové kalhotky stejně tak.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy