Po dezinfekcích se v Česku zaprášilo. Lidé už začínají pomýšlet na zásoby potravin

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
26. 2. 2020 6:29
Koronavirus se blíží k českým hranicím a jeho rychlé šíření po Evropě v Češích znovu oživuje snahu se před dopady nemoci včas zajistit. Velký zájem je především o dezinfekce a antibakteriální gely, potvrzují oslovení obchodníci. Znovu se zvedá i poptávka po rouškách a respirátorech. Někteří lidé se už také rozhodli předzásobit před případným příchodem viru do Česka trvanlivými potravinami.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

"Nakoupil jsem těstoviny, čtyři kilogramy rýže, rybí a masové konzervy, instantní polévky, sůl, cukr, deset litrů trvanlivého mléka, osm balení minerálních vod. Počítám, že zásoby by měly vydržet na překlenutí vzniklého chaosu, kdy budou lidi vykupovat vše, co najdou," popisuje pro on-line deník Aktuálně.cz obchodní zástupce z Prahy Vojtěch, který momentálně žije v Bratislavě, a rozhodl se před příchodem koronaviru pojistit.

"Viděl jsem záběry z Číny, kde po vyhlášení karantény zely obchody prázdnotou. Jejich provoz se podařilo obnovit po týdnu, někde až po 14 dnech. Jde tedy pouze o to, abych na tuto dobu měl doma co jíst a pít. A hlavně o pocit jistoty," vysvětluje. "Potraviny pak normálně budu dokupovat v obchodě. Posiluji imunitu a věřím, že průběh u mě bude mírný," dodává ke svému záměru.

Pan Vojtěch však zatím patří spíše mezi výjimky. Většina lidí, které on-line deník Aktuálně.cz s dotazem na vytváření zásob oslovil, potvrzují, že sice již nad "potravinovou pojistkou" přemýšlejí, zásoby ale doplňují postupně a po menších částech.

Čeští obchodníci zatím "nákupní paniku" u potravin neevidují. "K dnešnímu dni jsme nezaznamenali zvýšený zájem o gely, hygienické potřeby a konzervy," říká například tisková mluvčí Kauflandu Renata Maierl. Podobně to má také řetězec Tesco nebo Lidl. "V našich prodejnách jsme zatím žádné zvýšené nákupy nezaznamenali," dodává mluvčí Zuzana Holá.

Ani podle internetového obchodu Košík.cz se zatím žádný "prepper styl" (viz box níže, pozn. redakce) nekoná a předzásobování jídlem je u zákazníků na běžné úrovni.

Jinak tomu ale je v případě dezinfekcí. "U gelů a dezinfekcí začínáme bojovat s vyprodaností dodavatelů a zajistit zásobování je stále obtížnější," připouští pro Aktuálně.cz obchodní ředitel Jiří Kaleta. "Jen za poslední týden stoupl zájem o 118 procent. S tím, jak se však virus opět dostává do hledáčku médií kvůli výskytům v Evropě, se dá očekávat zájem výrazně vyšší," doplňuje.

"Antibakteriální přípravky, zejména gely pro osobní hygienu, jsou v posledních týdnech podrobeny zvýšené poptávce našich zákazníků," potvrzuje tisková mluvčí obchodního řetězce Globus Rita Gabrielová. "V tuto chvíli jsme na stoprocentním nárůstu prodejů. Jednáme s dodavateli, abychom průběžně doplňovali zásoby u všech zalistovaných značek," dodává.

Problémy s dodavateli antibakteriálních gelů začíná registrovat také e-shop Alza.cz. "Když porovnáme prodeje na konci roku 2019 a v prvních dvou měsících roku 2020, pozorujeme nárůst o 600 procent. Některé gely už jsou u nás dokonce vyprodané. Momentálně máme ještě zásobu malých příručních gelů a další dodávky zajišťujeme. Někteří výrobci už bohužel ale pro velkou poptávku nedodávají," popisuje situaci v Česku mluvčí e-shopu Patricie Šedivá.

Po Itálii zájem znovu roste

Lékárny zaznamenaly zvýšený zájem o ochranné pomůcky a léky poprvé už na konci ledna, kdy se choroba ve větším rozšířila v Číně. Ústní roušky byly na řadě míst vyprodané. Poptávka sice na čas klesla, po zprávách z Itálie se ovšem situace znovu změnila.

"Opět pociťujeme zvýšený zájem o roušky a gely, zboží je momentálně v lékárnách k dispozici. Musím ale upozornit, že klasické ústní roušky nechrání před onemocněním. Jsou určeny nemocným, aby nemoc nepřenášeli," připomněla odborná konzultantka lékáren Benu Ivana Lánová.

Nadprůměrnou poptávku po rouškách zaznamenává také síť lékáren Dr. Max, prvotní zájem z konce ledna už ale podle ní kulminoval. "Chirurgické ústenky by měly už být všude, respirační roušky ještě někde nejsou, ale je to lokálně různé," řekl agentuře ČTK mluvčí Dr. Maxe Michal Petrov.

"Ano, zájem je vyšší, například v kategorii zdravotních potřeb vzrostl obrat i u nás na internetové lékárně od počátku roku meziročně o 55 procent. Zájem je o roušky, dezinfekční, respektive antibakteriální gely, teploměry a respirátory," doplnil pro ČTK výkonný ředitel internetové lékárny Lékárna.cz Karel Klodner.

Kdo jsou Preppers

Preppeři jsou lidé, kteří se aktivně připravují na kolaps společnost, ať už z důvodu přírodní katastrofy nebo válečného konfliktu. Příprava na krizové situace je jejich koníčkem, pro mnohé z nich dokonce životním stylem.

Jedná se o komunitu původem z USA, jejíž členové žijí běžné životy, ovšem zároveň hromadí trvanlivé potraviny, zásoby a všechno potřebné k soběstačnosti a přežití v extrémní situaci.

 

Právě se děje

před 2 hodinami

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy