Další útok na regály se nekoná. Zájem je stále vyšší, obchody ho však stíhají pokrýt

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
Aktualizováno 2. 3. 2020 17:44
O víkendu byly v Česku potvrzeny první tři případy lidí nakažených koronavirem. Další vlnu nákupní paniky to ale mezi Čechy již nespustilo, potvrzují oslovení prodejci. Vyšší zájem lidí o trvanlivé jídlo sice trvá, oproti minulému týdnu je ale situace v obchodech klidnější. A to i proto, že obchodníci již přizpůsobili zásobování.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Reuters

Internetový obchod Rohlik.cz se minulý týden kvůli nákupní panice dostal do skluzu s dodávkami. Během dvou dnů vyprodal týdenní množství potravin, jako je rýže, těstoviny či konzervy, a snažil se vše narychlo doobjednat.

Teď je již upozornění pro zákazníky, že prodejce registruje velké objemy objednávek, z aplikace odstraněno. I tak je ale na pondělí většina dodacích termínů již obsazena. "Koncem minulého týdne jsme objednali další extra zásoby, díky tomu, že se situace trochu uklidňuje, tak se snad podaří stabilizovat i dostupnost zboží," upřesňuje po víkendu pro Aktuálně.cz mluvčí e-shopu Zdeňka Svoboda Kuhnová.

Konkurenční Košík.cz u vybraných položek již dříve omezil možnost nakoupit v nadměrném množství - stanovil váhový limit 50 kilogramů na nákup a kvůli omezenému počtu aut a řidičů navýšil minimální hodnotu objednávky na 800 korun. I v pondělí na svých internetových stránkách varuje, že se zákazníci zřejmě nevyhnou zpoždění v dodávkách a že některé položky i rozvozové časy mohou být nedostupné.

"Zájem je stále velmi vysoký, ale situace se postupně uklidnila. Částečně pomohla i naše opatření, ale hlavně zlepšení zásobování, na kterém jsme pracovali v posledních dnech. Opatření každopádně necháváme i nadále, dokud se situace neuklidní zcela," dodává mluvčí Košík.cz František Brož.

Podle Kauflandu je zájem zákazníků o základní potraviny, jako je rýže, těstoviny nebo konzervy, ve srovnání s předchozími dny nižší. "Všechny naše prodejny jsou z našich centrálních skladů pravidelně zásobovány. V současné době nezaznamenáváme žádné výkyvy," říká za řetězec mluvčí Renata Maierl.

Podobně situaci vidí také řetězec Lidl. "V uplynulém týdnu jsme evidovali zvýšené prodeje ve většině našich prodejen. Zákazníci nakupovali především trvanlivé potraviny, tedy těstoviny, rýži, mouku, trvanlivé mléko a konzervy, prodej těchto výrobků několikanásobně stoupl. O víkendu byla situace v prodejnách již klidnější, zájem zákazníků o trvanlivé potraviny poklesl," potvrzuje za prodejny Zuzana Holá.

Také obchody Penny Market koncem minulého týdne zaznamenaly výrazně vyšší prodeje, než je obvyklé. "Proto jsme zintenzivnili dodávky zboží do všech našich prodejen a jsme v kontaktu s našimi dodavateli, abychom byli schopni zajistit dostupnost kompletního sortimentu," říká za řetězec Tomáš Kubík.

"Na našich prodejnách prozatím nenastala situace, že by zcela chyběl nějaký segment zboží. V průběhu víkendu, přestože byly prodeje vyšší než obvykle, došlo ve srovnání s koncem týdne již ke zklidnění situace a snížení poptávky. Od nedělního odpoledne výrazně vyšší nárůst poptávky prozatím neregistrujeme," dodává mluvčí.

V Globusu lidé v uplynulých dnech kupovali zejména trvanlivé potraviny, mouku, sušené a trvanlivé mléko, balené vody, dětské příkrmy, konzervy, ale i čaj, kávu, cukrovinky, sušené plody, cereálie. "Dále pak byl velký zájem o desinfekční přípravky a hygienické potřeby jako toaletní papír, dámská hygiena, dětské plenky," vypočítává jednatel společnosti Bronislav Matyšek s tím, že v současnosti Globus kvůli poptávce zákazníků neplánuje na zboží žádná množstevní omezení.

Premiér Andrej Babiš už v pátek na tiskové konferenci zdůraznil, že kvůli koronaviru není důvod skupovat ochranné roušky ani potraviny. "Není žádný důvod k panice, není důvod. Jsme připraveni," prohlásil.

 

Právě se děje

před 3 hodinami

Brno už prodalo na imaginární zápas lístky za milion korun

Fotbalová Zbrojovka Brno už prodala na imaginární zápas se Slavií na pomoc v boji s novým koronavirem vstupenky v hodnotě milion korun. Momentálně druholigový klub si dal za cíl virtuálně vyprodat někdejší slavný stadion za Lužánkami, kam v říjnu 1996 přišlo na zápas s Pražany 44.120 diváků, což je dosud nejvyšší návštěva v české lize.

Výtěžek z prodeje virtuálních lístků získá brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích na boj s nemocí COVID-19. Do akce se zapojila i Slavia. Podle brněnského klubu fanoušci koupili zatím pět tisíc lístků, které se prodávají za 200 korun.

V Česku si fanoušci mohou kupovat virtuální lístky i na další dva zápasy. Olomouc si připomíná slavné utkání s Realem Madrid a Jablonec pak v neděli imaginárně "odehraje" podještědské derby s Libercem. Výtěžek poputuje rovněž do tamních nemocnic.

Další zprávy