Jak vrátit nevhodný dárek a co dělat, když vám z e-shopu nepřišel včas? Možností přibývá

ČTK Ekonomika ČTK, Ekonomika
27. 12. 2017 11:22
Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu.
Ilustrační foto.
Ilustrační foto. | Foto: Jakub Plíhal

Praha - Vánoční dárky, které se nesetkají se zájmem obdarovaného, lze v řadě obchodů vrátit či vyměnit. Internetových obchodů, které to umožňují, každoročně přibývá. Zboží většinou musí zůstat nenošené, nepoškozené a v původním obalu.

Řetězec Tesco dobu pro vrácení dárku nestanovil, platí standardní doba reklamace daná zákonem dva roky. "Některé obchody si samy určují, že dárek musíte vrátit do dvou týdnů či do měsíce od koupě, v Tesku to tak ale není. Dárek můžete vrátit kdykoli. Jedinou podmínkou je, že dárek nesmí být použit, a musíte doložit účtenku," uvedl mluvčí Václav Koukolíček.

Do 14 dnů jen v e-shopu

Jestliže jste zboží koupili přes internet, telefonicky či přes teleshopping, můžete jej vrátit i bez udání důvodu. Odstoupení od smlouvy je potřeba oznámit do 14 dnů od doručení. Jiná pravidla platí pro nákup v klasické prodejně - včetně stánku třeba na vánočním trhu. Vrácení nebo výměna nechtěného dárku tam je čistě dobrovolným rozhodnutím obchodníka. Čtěte podrobný přehled.

Podle Datartu loni zákazníci nejčastěji vraceli mobilní telefony a malé kuchyňské spotřebiče, kde důležitou roli hraje barva, často je pak měnili za jiné barevné provedení. Datart službu vracení nevhodných dárků poskytuje i letos zdarma. Zboží zakoupené v prosinci je možné vrátit jako nevhodný dárek od 27. prosince do 6. ledna 2018. "Ihned v prodejně vyměníme nevhodný dárek za jiné zboží, dárkovou kartu či vrátíme peníze," dodala mluvčí Iva Pavlousková.

Mironet zase u dárků garantuje takzvaný wau efekt. "Znamená to, že pokud u stromečku nevyvolají dárky z Mironetu u obdarovaného nadšenou reakci (tzn. nebude brečet, křičet štěstím, jásat nebo omdlévat…), vrátíme vám do 14. ledna peníze," uvádí firma na webu.

Možnost vrátit jednoduše a bez dodatečných nákladů nechtěné zboží hraje stále důležitější roli už při samotném výběru e-shopu. "Jednoznačným trendem u nás i ve světě je vracení zboží zdarma. Ukazuje se totiž, že je-li zákazník s procesem vrácení zboží spokojen, utratí v e-shopu během příštích dvou let až čtyřikrát více peněz," řekl zakladatel platformy Retino, která se specializuje na správu vráceného zboží, Petr Boroš.

Přestože podle výzkumů za dvě třetiny vráceného zboží může chyba na straně prodejce, většina obchodníků podle šéfa Marketingového institutu Tomáše Pouchy ponákupní servis stále příliš neřeší.

"Složitost procesu vrácení zboží je přitom pro devět z deseti zákazníků klíčovým faktorem, který rozhoduje o tom, zda se příště do obchodu vrátí. S rostoucí konkurencí bude nezbytné, aby e-shopy tento servis podstatně zlepšily," myslí si Poucha.

Může se také stát, že internetový prodejce vůbec nedoručil objednané zboží zaplacené kartou a ani nechce vrátit peníze, v takovém případě spotřebitelům může pomoci nástroj zvaný chargeback.

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra vycházejí banky svým klientům vstříc a zaplacenou částku obyčejně stáhnou zpět od banky podnikatele. Při platbě převodem tato možnost neexistuje.

"Lidé se na nás obracejí s dotazy, jak postupovat, když neobdrželi zboží objednané přes internet a prodejce jim opakovaně slibuje, že zboží dodá, a nechce jim vrátit peníze nebo s nimi vůbec nekomunikuje. Pokud platili kartou, radíme požádat vydavatele karty o provedení chargebacku, kdy banka spotřebitele obrazně řečeno stáhne peníze zpět od banky obchodníka," dodal Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra.

Banky nejsou k provedení chargebacku povinovány zákonem, ale pro své klienty ho mnohé rády provádějí dobrovolně. Může jít přitom o nákupy nejen v rámci EU, ale i v USA či Číně.

 

Právě se děje

před 33 minutami

Jablonec a Liberec odehrají v boji s pandemií imaginární derby

Fotbalisté Jablonce a Liberce sice kvůli pandemii nového koronaviru a přerušení ligy nebudou moci o prvním dubnovém víkendu odehrát plánované podještědské derby na hřišti, zápas se ale uskuteční aspoň imaginárně. Severočeští rivalové začnou v pondělí na odložené utkání prodávat vstupenky v hodnotě 100 korun a výtěžek věnují Krajské nemocnici v Liberci na podporu v boji s nemocí COVID-19.

Fanoušci si mohou v internetové síti Ticketstream kupovat lístky až do neděle, kdy se mělo derby původně hrát. Počet charitativních vstupenek není nijak omezen.

"Místo prestižní fotbalové bitvy se teď svádí jiný a mnohem zásadnější boj, a to boj o lidské životy. Nesvádí ho fotbalisté na zeleném trávníku, ale zdravotníci v nemocnicích. Jejich soupeř je bohužel obzvlášť zákeřný a o to jsou jejich statečné a obětavé výkony obdivuhodnější. V tom boji jim všichni musíme aspoň symbolicky pomoct," uvedly kluby ve společném prohlášení.

Fanoušci po zaplacení obdrží e-mailem speciální elektronickou vstupenku. "Poslouží vám jako stálá připomínka toho, že když to bylo třeba, nezůstali jste v ofsajdu. Věříme, že se v našem kraji najde dost lidí, kteří své zdravotníky v jejich zápase nenechají samotné. Pořiďte si svou vstupenku na derby proti koronaviru, pořiďte ji i svým blízkým. Nikdy nevíte, kdy někdo z nich pomoc zdravotníků bude taky potřebovat," dodali severočeští rivalové.

Podobnou iniciativu spustila nedávno Zbrojovka Brno, která se snaží vyprodat někdejší stadion Lužánky při imaginárním utkání se Slavií. Jde o připomínku slavného zápasu z října 1996, na který dorazilo 44.120 diváků, což je dodnes nejvyšší návštěva samostatné ligy. Výtěžek z virtuálních vstupenek získá na boj s koronavirem brněnská Fakultní nemocnice v Bohunicích.

Další zprávy