Marže versus ziskovost
- Podívejme se teď blíže na obchodní marže skrze data Českého statistického úřadu, který je sleduje. Procento marže počítá jako podíl marže na dosažených tržbách za zboží. Z dat vyplývá, že od roku 2008 až do roku 2019, dokdy jsou data dostupná, kolísá tato průměrná marže v maloobchodě mezi 23 a téměř 27 procenty.
Statistiky také ukazují, že vyšší marže mají nejmenší podniky, velké obchodní řetězce pak se svými maržemi prakticky kopírují průměr českého maloobchodu.
Podíl obchodní marže na tržbách za zboží u velkých řetězců:
Rok |
Podíl marže na tržbách |
2008 |
22,6 % |
2009 |
22,7 % |
2010 |
23,7 % |
2011 |
23,4 % |
2012 |
23,1 % |
2013 |
22,9 % |
2014 |
23,1 % |
2015 |
23,3 % |
2016 |
24,4 % |
2017 |
26 % |
2018 |
26,4 % |
2019 |
26,8 % |
Zdroj: ČSÚ
Podíl obchodní marže na tržbách za zboží v celém maloobchodě:
Rok |
Podíl marže na tržbách |
2008 |
23,2 % |
2009 |
23,9 % |
2010 |
24 % |
2011 |
23,5 % |
2012 |
23 % |
2013 |
22,7 % |
2014 |
22,9 % |
2015 |
23,4 % |
2016 |
24,9 % |
2017 |
25,9 % |
2018 |
26,3 % |
2019 |
26,7 % |
Zdroj: ČSÚ
Jak už ale zmínil analytik Petr Havel, rostoucí marže automaticky neznamená, že obchodník docílí větší ziskovosti (rentability). "Pojem rentabilita se používá v mnoha různých kontextech, a vždy znamená něco trochu jiného. Pokud bychom si pod ním pro absolutní zjednodušení představili to, kolik zisku obchodník vygeneruje prodejem nějakého zboží, pak vyšší marže automaticky neznamená vyšší rentabilitu," potvrzuje analytik Hradil a uvádí příklad nákladů na prodej, tedy zmíněných mezd či energií.
"Je tak teoreticky možné, že navzdory vyšší marži může prodej zboží generovat stejný nebo i nižší zisk než předtím," uvádí dále.
Konkrétně čeští statistici rentabilitu tržeb definují jako poměr hospodářského výsledku na celkových tržbách. Ta je u velkých obchodních řetězců v porovnání s průměrem celého maloobchodu tentokrát značně nižší a často nekopíruje růst průměrných marží.
Ziskovost u velkých obchodních řetězců:
Rok |
Ziskovost |
2008 |
1,7 % |
2009 |
1,2 % |
2010 |
1,7 % |
2011 |
1,5 % |
2012 |
1,4 % |
2013 |
0,4 % |
2014 |
1,1 % |
2015 |
2,6 % |
2016 |
2,5 % |
2017 |
3,5 % |
2018 |
3,3 % |
2019 |
2,8 % |
Zdroj: ČSÚ
Výše uvedená data ziskovosti sice končí rokem 2019, podle Svazu obchodu a cestovního ruchu se nicméně nyní u řetězců pohybuje na 3,5 až čtyřech procentech.
Ziskovost v celém maloobchodě:
Rok |
Ziskovost |
2008 |
3,0 % |
2009 |
2,3 % |
2010 |
2,3 % |
2011 |
2,2% |
2012 |
2,1 % |
2013 |
1,5 % |
2014 |
2,2 % |
2015 |
3,2 % |
2016 |
3,2 % |
2017 |
3,9 % |
2018 |
3,7 % |
2019 |
3,3 % |
Zdroj: ČSÚ