Zbytkoláda i ve vaší lednici. Potravinová banka spustila zavařování nerozdaného jídla

Iva Špačková Iva Špačková
21. 2. 2019 11:50
Nestačíte sníst zeleninu, která vám vadne před očima z vašeho posledního nákupu? Napěchujte ji do sklenice, zalijte lákem a dejte si ji třeba za měsíc k obědu. Právě snaha o to, aby se nemuselo nic vyhodit, přiměla Potravinovou banku k tomu, že se pustila do zavařování. Dělá to už rok a zachránila tak několik tun potravin.
Potravinová banka zavařuje ovoce a zeleninu, jež nestačí rozdat. | Video: Tomáš Cetkovský, Iva Špačková

Potravinová banka pro Prahu a střední Čechy dostává každý pracovní den od řetězců tuny jídla, které kupující nestačili koupit. Každý den ho zadarmo rozdává lidem, jež se ocitli v krizi. Když jí však v pátek zůstanou ve skladu takové potraviny, které už nevydrží do pondělí, hrozilo by, že je bude muset vyhodit.

Před rokem se začalo ve skladu banky hromadit tolik končící zeleniny, že to banku přimělo k akci. Vyčlenila několik lidí, kteří začali zeleninu zpracovávat. "Kdybychom to nezavařili, museli bychom to vyhodit. Zavařování je jediný způsob, jakým můžeme trvanlivost prodloužit, a to minimálně o rok," vysvětluje Yana Pancheva, mluvčí Potravinové banky Praha a Středočeský kraj.

U lidí se zavařená zelenina ujala, a tak v létě začali zaměstnanci banky dělat ze sezonního ovoce také marmelády. O sladkou i slanou variantu Zbytkolády je největší zájem v zimě, kdy je čerstvého ovoce a zeleniny málo.

Loni dostala pražská a středočeská potravinová banka od řetězců celkem 997 tun potravin. Ovoce a zelenina tvořily zhruba pětinu celého objemu. "Zavařením se podařilo zachránit asi pět tun potravin, což odpovídá v přepočtu zhruba deseti tisícům porcí jídla," dodává Pancheva.

Vedle rozdávání jídla a vaření zbytkolády se snaží tato banka také naučit chudé vařit z kvalitních surovin. Na konci února rozjede komunitní kuchyň, kde se budou potřební pod dozorem profesionálních kuchařů učit vařit.

Jak se řetězce zapojily do darování přebytků v roce 2018
Řetězec Podíl v %
Tesco 38 %
Makro 26 %
Albert 14 %
Kaufland 11 %
Globus 5 %
Penny 2 %
Ostatní 4 %
Celkem 2473 tun darovaných potravin
Zdroj: Česká federace potravinových bank

Česká federace potravinových bank, která sdružuje 15 organizací, za loňský rok získala od řetězců téměř 2 500 tun potravin v hodnotě v hodnotě 225 milionů korun. Největším dárcem byla společnost Tesco, na druhém místě se umístilo Makro a na třetím Albert.

Recept na zeleninovou Zbytkoládu

Potravinová banka

Ingredience: Zelenina, která je po ruce (paprika, rajčata, cibule…); 1,5 litru vody; 0,5 litru octa; 250 gramů cukru (lze nahradit sacharinem); 40 gramů soli; kuličky černého pepře; kuličky nového koření; bobkový list; olej; hořčičné semínko

Postup: Očištěnou zeleninu nakrájejte na malé kousky a napěchujte ji do sklenice, do níž předem dáte 6 kuliček černého pepře, 4 kuličky nového koření, 2 bobkové listy, 1 lžíci oleje a 1 lžíci hořčičného semínka. Ze zbývajících ingrediencí připravte lák, kterým sklenice naplněné zeleninou zalijte. Sterilujte v hrnci naplněném vodou po dobu 15 minut (po uvedení vody do varu stačí snížit teplotu a nechat vodu probublávat).

 

Právě se děje

před 16 minutami

Zemřel fotograf Pavel Jasanský, bylo mu 82 let

Ve věku 82 let zemřel Pavel Jasanský. Byl jedním z nejosobitějších a nejinovativnějších českých fotografů 60. až 80. let minulého století, míní kurátor Pavel Vančát, který s ním spolupracoval na mnoha výstavách. Jasanský se věnoval divadelní fotografii a grafické úpravě tiskovin, fotografoval zpěváky i hudební skupiny. Spolupracoval s Divadlem za branou či Divadlem Na zábradlí.

Vytvářel subjektivní dokumenty a rozměrné snímky aktů, asambláže a plastiky. Kromě fotografií tvořil i grafiky, objekty, přemalby fotografií, projekce a instalace. V letech 1981 a 1982 se podílel na neoficiální výtvarné akci Most, kterou organizoval Jiří Sozanský a která reagovala na destrukci města Most. Po pádu komunismu spoluzaložil agenturu Signum a provozoval vlastní grafické studio Jago, v 90. letech také učil na pražské FAMU.

Zdroj: ČTK
Aktualizováno před 28 minutami

Britský prodejce oblečení Boohoo koupil značku Debenhams. Obchody převzít nechce, hrozí zánik 12 000 míst

Britský on-line prodejce oblečení Boohoo koupil zhruba za 55 milionů liber (1,6 miliardy Kč) značku Debenhams, včetně jejího webu. Žádný ze 118 obchodů, které má Debenhams na hlavních třídách britských měst, se ale Boohoo převzít nechystá. Zájem nemá ani o zaměstnance, takže v ohrožení je až 12 000 pracovních míst. 

Společnost Boohoo převzetí značek Debenhams popisuje jako transformační záležitost a označuje ji za velký krok. Podmínky dohody ale znamenají zánik pracovních míst, což v prosinci avizovali už správcové Debenhams, když zahájili likvidaci této 242 let staré firmy.

Zdroj: ČTK
Další zprávy