Stockholm, Londýn - Švédský módní řetězec Hennes & Mauritz (H&M) spustil novou síť obchodů pod názvem Arket. První prodejnu otevřel v tomto týdnu na londýnské Regent Street, součástí je i kavárna s vegetariánskou nabídkou moderní severské kuchyně.
Na začátku září přibude obchod v Kodani, brzy pak mají následovat Mnichov, Brusel a londýnská Covent Garden.
ARKET opens on 25 August. Join our mailing list to pre-shop https://t.co/M3tPfanj2A from 23 August at an introductory rate. #ARKET pic.twitter.com/h9wiLDsH2D
— ARKET (@arketofficial) August 4, 2017
Arket současně zprovoznil e-shop v 18 evropských zemích včetně České republiky, kde nabízí také dočasné slevy. Obecně mají být ceny v Arketu trochu vyšší, než jsou lidé zvyklí přímo v H&M.
Nová značka chce být méně závislá na momentálních trendech a nabízet nadčasovější dámské, pánské i dětské oblečení a věci do domácnosti. Nabízí jak vlastní značky z designérského studia ve Stockholmu, tak produkty jiných značek.
H&M je druhý největší prodejce oděvů na světě, od nové značky si slibuje posílení na trhu. Jeho největším konkurentem a světovou jedničkou je španělská společnost Inditex - majitel obchodů Zara, Stradivarius a Bershka. Podobné zboží prodávají i Topshop, C&A či americký řetězec Forever 21, který loni otevřel první obchod i v Praze.
Analyst @TiffanyHogan_KR tours #Arket, @hm's most recent venture into premium fashion: https://t.co/VfyPLGtysn pic.twitter.com/fjW6HM972r
— Kantar Retail (@KantarRetail) August 25, 2017
"Musíme být rychlejší a flexibilnější, abychom se vyrovnali s prudkými změnami v oblasti prodeje módy," řekl letos na jaře agentuře Reuters šéf společnosti Karl-Johan Persson. H&M se mimo jiné snaží více investovat do logistiky.
Společnosti, která se tradičně zaměřuje zejména na takzvanou fast fashion − tedy módu, která se snaží kopírovat trendy z přehlídkových mol a co možná nejrychleji a za nízkou cenu je dostat k lidem, poslední dobou klesaly výdělky. Zisk za letošní druhé čtvrtletí už ale překonal očekávání analytiků.
Za poklesem zisku stojí konkurence, časté slevy či vyšší výdaje na dlouhodobé investice. Silnější dolar zdražil nákupy, dopravu a výrobu oděvů - čtyři pětiny vznikají v Asii, kde H&M platí v dolarech. Problémy řetězci přidělal také britský konkurent Primark, který prodává za velmi nízké ceny. Tato společnost nedávno vstoupila do Německa, které je pro H&M nejsilnějším trhem.
Společnost H&M vznikla v roce 1947 a nyní má přes 4000 obchodů ve více než 60 zemích světa včetně České republiky. Kromě značky stejného jména vlastní i značky COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a & Other Stories.