Do fólie už i cukety. Bitva o smysl balení ovoce a zeleniny do plastů pokračuje

Pavla Adamcová Pavla Adamcová
10. 2. 2021 9:47
Když se Kaufland rozhodl před téměř dvěma lety svléknout salátové okurky z obalů, vyvolalo to mezi prodejci a experty vášnivou debatu, která řešila trvanlivost potraviny na úkor zbytečného odpadu. Řetězce se v tu dobu předháněly, kdo dřív přijde s programem na ušetření plastů. Pod tíhou koronakrize se ale téma ekologie utlumilo. Přednost dostala bezpečnost a efektivita.
Cuketa v jednorázovém obalu.
Cuketa v jednorázovém obalu. | Foto: Economia

"Včera jsem se znepokojením zjistil, že Lidl začal balit všechny cukety do jednorázových plastů podobně jako okurky. Nevím, jestli to tak funguje ve všech pobočkách, ale v té, kde jsem nakupoval, ano," popisuje pro on-line deník Aktuálně.cz čtenář Jan.

Podle mluvčího Tomáše Mylera teď Lidl začal cukety balit kvůli zachování kvality. "K tomuto kroku vedla skutečnost, že v místě původu - což je Španělsko a Itálie - v současnosti s ohledem na počasí nepanují optimální podmínky," vysvětlil stručně.

Lidl se za balení zeleniny stavěl již v minulosti. Potravina je tak podle prodejce lépe chráněna při transportu a její životnost je prodloužena až třikrát. Snadněji se tak zabrání plýtvání.

S tím souhlasí řetězec Penny Market, ačkoli balit do plastu zrovna cukety se nechystá. "Cuketu zabalenou v plastu nenabízíme, ani neuvažujeme o jejím zalistování. V plastovém obalu prodáváme pouze okurky, které jsou v rámci ovoce a zeleniny specifické tím, že jsou z více než 95 procent tvořeny vodou," upřesňuje mluvčí Tomáš Kubík.

Podle Kubíka je snižování plastů a inovace v oblasti obalových materiálů pro Penny dlouhodobou prioritou. "Situace okolo koronaviru však v rámci celého retailu ukázala, že v některých případech balení potravin má své opodstatnění, kdy na prvním místě je zachování bezpečnosti," dodává.

Kaufland, který větší diskusi o obalech v roce 2019 odstartoval, salátové okurky nebalí dodnes. "Celoročně je nabízíme bez plastové fólie. Díky tomuto kroku ušetříme 50 tun plastu ročně. Místo jednorázových obalů používáme vratné přepravky na ovoce a zeleninu. V současné době nebalíme do jednorázových obalů ani cukety," říká mluvčí řetězce Renata Meirl s tím, že v omezování plastů hodlá prodejce pokračovat dál.

Kaufland naposledy v listopadu u vybraných výrobků privátních značek například přestal používat jednorázová plastová víčka a nahradili je znovupoužitelnými.

Šéf komunikace Jiří Mareček doplňuje, že ani prodejny Albert plastové obaly na ovoce a zeleninu v poslední době nepřidávaly. "Položky, které je možné odbalit, prodáváme nebalené - například bio jablka, kiwi, kaki a tak dále. Loni jsme v případě ovoce a zeleniny ušetřili 192 tun plastů," upřesňuje s tím, že jinak kladou Alberty důraz na recyklovatelnost a znovupoužitelnost.

Lepší hygiena, vyšší náklady

Agrární analytik Petr Havel souhlasí s tím, že ochranná atmosféra ovoce či zeleniny prodlužuje trvanlivost dvoj- až trojnásobně oproti nebalenému produktu.

"Tedy se tím snižují ztráty a to je dobře. I když ale není ovoce a zelenina v ochranné atmosféře, ale jen 'v igelitu', je to také přínosné, protože takový obal udržuje vlhkost a opět se prodlužuje doba trvanlivosti. Obal ale musí dýchat," vysvětluje Havel.

Kromě toho, že obal eliminuje poškození během transportu, zlepšuje podle Havla balení produktů také hygienu prodeje. "Právě ovoce a zelenina jsou typické produkty, v nichž se spotřebitelé 'přehrabují' a osahávají je, což není zrovna nejvhodnější způsob nákupu. Samozřejmě negativem je spotřeba plastů, které se pak musí likvidovat nebo recyklovat. Osobně si ale myslím, že pozitiva balení ovoce a zeleniny převažují nad negativy, ale také - a to je druhé negativum, to zvyšuje náklady," dodává analytik.

Obaly zajímají čtvrtinu lidí

Zákazníci se ovšem o to, v čem je jejich jídlo zabaleno, příliš nezajímají. Z listopadového průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění na téměř tisícovce lidí vyplývá, že třem čtvrtinám oslovených Čechů je to jedno. Prioritou je pro ně cena a složení výrobku. 

O to, v jakém materiálu jsou zabaleny prodávané potraviny, se tedy do určité míry zajímá celkem 24 procent lidí.

Foto: CVVM

Tři pětiny dotázaných v průzkumu uvedly, že se při koupi potravin nevyhýbají žádnému obalovému materiálu. Opačný postoj zaujalo 38 procent respondentů, přičemž 17 procent se při nákupech vyhýbá plastu, 11 procent hliníku, pět procent plechu a čtyři procenta sklu. Jedno procento dotázaných uvedlo, že se při nákupu potravin vyhýbá obalům z papíru.

I v Česku existují obchody, které nabízejí potraviny bez obalů. Této možnosti využívá 16 procent lidí, z toho čtvrtina tak nakupuje často. Dalších 14 procent respondentů uvedlo, že potraviny bez obalu kupuje zřídka a 69 procent nikdy.

Foto: CVMM

Hlavními motivy pro nakupování potravin bez obalu je snížení množství odpadu a ochrana životního prostředí. Desetina z těch, kdo nebalené potraviny kupují alespoň někdy, uvedla, že důvodem je kvalita takového zboží, shrnula výsledky agentura ČTK.

Nejvýznamnějším faktorem, který Češi při nákupu jídla a pití zohledňují, je cena. Jako nejdůležitější ji označilo 44 procent dotázaných. Čtvrtina respondentů sleduje při nákupu potravin především složení výrobku a zhruba pětina jeho původ. Velikost balení je rozhodující pro osm procent dotázaných. Způsobu chovu či pěstování potravin nebo jejich surovin a obalovému materiálu zákazníci při nakupování příliš velkou důležitost nepřikládají.

"Z výsledků je patrné, že pro českou veřejnost hrají při nakupování potravin hlavní roli ekonomické (cena) a kvalitativní (složení, původ) aspekty, zatímco etickým a ekologickým aspektům nepřikládají téměř žádnou důležitost," shrnuje výsledky výzkumu Centrum pro výzkum veřejného mínění.

 

Právě se děje

Další zprávy