Tuzemským zákazníkům se na výrobcích líbí nejvíce slovo "české", výborně na něj slyší každý třetí Čech. Zhruba každého čtvrtého zákazníka osloví nejlépe název "domácí" a téměř jedna pětina lidí zbystří, když vidí název "regionální". Nejméně je lidem sympatické označení bio, při něm zpozorní jen každý padesátý kupující.
Označení „české“ považují za nejsympatičtější více lidé nad 55 let a lidé s nižším socioekonomickým statusem. Označení „domácí“ uváděli častěji než ostatní především ti, kteří mají děti, a lidé ve věku 45–54 let. Označení „regionální“ uváděli častěji lidé s vyšším socioekonomickým profilem a vysokoškoláci.
* Levné, čerstvé, kvalitní, bez živočišných produktů apod.
Pod slovem regionální si každý vybaví něco jiného. Nejčastěji si ho však Češi spojují s pojmy jako tradice, kvalita a region. Jen zhruba desetina lidí si toto slovo propojí s pojmem vlast, národ, patriotismus či krajina. Stejně velká skupina lidí má pojem regionální spojen s životním prostředím. Nejméně lidí, jen každý dvacátý člověk, si region propojí s nějakým příběhem.
Kvalita je slovo, které se spojuje s regionálními produkty ve větší míře lidem nad 55 let, lidem s nižším vzděláním a lidem s nižším socioekonomickým statusem. Jedinečnost si s regionem spojují spíše vysokoškoláci, věkové skupiny 35–44 let a lidé s vyšším socioekonomickým profilem. Slovo příroda se líbí hlavně ženám, lidem ve věku 24–34 let a lidem, kteří mají děti.
Tradice | 53 % | |
---|---|---|
Kvalita | 47 % | |
Region | 41 % | |
Rodinné podnikání | 24 % | |
Originalita | 24 % | |
Příroda | 19 % | |
Jedinečnost | 17 % | |
Krajina | 12 % | |
Vlast | 11 % | |
Životní prostředí | 10 % | |
Patriotismus | 10 % | |
Národ | 8 % | |
Příběh | 5 % |
Potraviny jsou z různých typů regionálních výrobků nejčastěji nakupovanou komoditou – v posledním roce je koupilo 8 z 10 lidí, kteří alespoň občas nakupují regionální produkty. Nápoje a vánoční zboží doplňují trojici nejčastěji nakupovaných regionálních výrobků. Kosmetiku a výrobky ze dřeva si z trhů odnáší zhruba každý sedmý kupující a hračky či šperky oslovují asi desetinu zákazníků. Nejméně jdou na odbyt kovářské výrobky a výrobky z chráněných dílen, proutěné zboží, kabelky z kůže či bylinky.
Potraviny | 83 % | |
---|---|---|
Nápoje | 38 % | |
Vánoční zboží (ozdoby atd.) | 23 % | |
Výrobky ze dřeva | 15 % | |
Kosmetika | 15 % | |
Keramika | 13 % | |
Hračky | 11 % | |
Šperky | 8 % | |
Další umělecké výrobky (obrázky, sošky atd.) | 7 % | |
Výrobky ze skla | 5 % | |
Kovářské výrobky | 4 % | |
Jiné (předměty z chráněných pracovišť, proutěné zboží, porcelán, perník, květiny, byliny, koření, kabelka z pravé kůže) | 1 % | |
Žádné | 3 % |
Kvalita je pro dvě třetiny Čechů tím nejdůležitějším kritériem při rozhodování o tom, co mají koupit. Pro polovinu kupujících je rozhodující chuť a pro 4 lidi z 10 přiměřená cena. Země původu je pro zákazníky důležitá až jako pátá. Pozornost jí v obchodech věnuje "jen" zhruba čtvrtina lidí, ačkoliv "českost" uznačuje za nejsympatičtější paramater 38 % zákazníků. Nejmenší vliv na nákupní chování zákazníků má to, jaký konkrétní příběh doprovází kupované zboží či zda bylo pěstováno s ohledem na životní prostředí.
Kvalita | 66 % | |
---|---|---|
Chuť | 50 % | |
Přiměřená cena | 41 % | |
Dobrá zkušenost | 39 % | |
Země původu | 27 % | |
Složení | 22 % | |
Důvěryhodnost | 19 % | |
Návaznost na tradici | 12 % | |
Šetrnost k životnímu prostředí | 8 % | |
Příběh výrobce | 4 % | |
Jiné (bio, způsob pěstování, záměr pěstování, vzhled) | 1 % |
Do podílu je započteno procento lidí, pro které je tento faktor důležitý, ať už více či méně.
Zobrazit všeNejčastěji lidé, kteří alespoň někdy nakupují lokální neboli regionální potraviny, průměrně měsíčně utratí v rozmezí 101 až 500 Kč. Vyšší částky průměrně měsíčně utrácejí více než ostatní muži, lidé ve věku 25–44 let, lidé s vyšším socioekonomickým statusem, ekonomicky aktivní a lidé s dětmi.
Češi si regionální potraviny pořizují nejčastěji na trzích, ať už pravidelných v místě bydliště či nepravidelných prodejních akcích. Specializovaným prodejnám dává přednost 40 % lidí a osobní návštěvu u výrobce volí jako nejlepší místo k nákupu každý třetí Čech. Přes internet si kupuje regionální potraviny jen necelá destina zákazníků. Každý čtrnáctý nakupuje jiným způsobem, buď v klasické prodejně či v řetězci, anebo například v automatu, od souseda či v pojízdné prodejně.
Na příležitostných akcích (trhy, festivaly) | 59 % | |
---|---|---|
Na pravidelných farmářských trzích | 58 % | |
Při pobytu v jiném regionu | 48 % | |
Ve specializovaných prodejnách | 40 % | |
Při osobní návštěvě u výrobce | 34 % | |
Přes internet | 8 % | |
Jinak * | 7 % |
* V obchodních řetězcích, v normálním obchodě, přes kamarády, přes známé, náhodný nákup, služba na telefon, sousedský prodej, například při pravidelném rozvozu výrobcem, u automatu, pojízdná prodejna
Zobrazit vše