Češi v listopadu nakupovali hlavně v obchodech s oděvy a obuví. Těm vzrostly tržby dokonce o 283,5 procenta, dále se sportovními potřebami, kde šlo o růst tržeb o 47,9 procenta, a s výrobky pro domácnost, kde šly tržby nahoru o 32,9 procenta.
Tržby za nepotravinářské zboží tak v listopadu vzrostly téměř o čtvrtinu, stouply také u pohonných hmot (o 7,4 procenta), u potravin stagnovaly (pokles o 0,4 procenta).
Problémy vznikají u prodeje a oprav motorových vozidel. Data očištěná o kalendářní vlivy zaznamenala meziroční propad o 1,5 procenta. Kvůli nedostatku některých komponentů se totiž nedaří dokončovat nová vozidla, což má negativní vliv na prodeje.
Ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková upozornila u tržeb obchodníků na nízkou srovnávací základnu - loni v listopadu totiž mohly být prodejny oproti pandemickému roku 2020 otevřeny. "To se projevilo také relativně nízkým růstem prodejů internetových obchodů, zákazníci se vrátili do kamenných obchodů," dodala. Prodeje přes internet a zásilkové služby vzrostly pouze o 0,6 procenta.
Inflace v Česku momentálně činí 6,6 procenta. I když by se na první pohled mohlo zdát, že silný růst cen podlomí chuť utrácet, podle analytiků se to zatím neděje.
"Je to dáno především nízkou nezaměstnaností a důvěrou spotřebitelů, že se jejich situace v budoucnu výrazně nezmění a své zaměstnání neztratí. Pokud by se tak stalo, jsou Češi přesvědčeni, že novou práci najdou rychle. Tato kombinace důvěry je skvělou zprávou pro obchodníky a jejich kasy," domnívá se analytik Citfinu Tomáš Volf.
S tím, jak ceny porostou i v dalších měsících, se podle analytiků bude měnit skladba nákupních košíků Čechů. "Přednost dostane zboží denní potřeby a zejména nezbytné potraviny. Naopak prodejce zbytného zboží nebo zboží dlouhodobé spotřeby čeká velký boj o zákazníka. Tyto dražší položky jsou vesměs financovány úvěry, které jdou prudce nahoru, takže ochota Čechů se zadlužovat bude nejspíš zpomalovat. Spotřebitelé by však mohli těžit z konkurenčního cenového boje," pokračuje Volf.