reklama
 
 

Češi loni víc nakupovali: 63 miliard za elektroniku

26. 2. 2014 6:15
Jen za telefony jsme loni utratili více jak 10 miliard korun.

Praha - Lepší nálada spotřebitelů a zásah České národní banky napomohly loni segmentu elektroniky k růstu. Prodejcům technického zboží vzrostl obrat v roce 2013 meziročně o 3,7 procenta na 63 miliard korun.

Nejdynamičtěji se loni vyvíjely prodeje telefonů, s meziročním nárůstem o 14,4 procenta zajistily prodejcům obrat 10,7 miliard korun. Následoval segment informačních technologií, který vzrostl o 9,1 procenta na 19,2 miliardy.

Největší pád zažila již tradičně spotřební elektronika, která hlavně vlivem nízké poptávky po televizích spadla meziročně o 10,8 procenta na 10,5 miliardy korun, i když ve čtvrtém čtvrtletí trh s televizemi ožil díky intervencím České národní banky.

Vyplývá to z aktuálních dat pravidelného průzkumu, který mezi prodejci uskutečnila agentura GfK Temax Czech Republic.

To, že byl loňský rok co do prodejů úspěšný, potvrzují i samy firmy. Například tržby největšího tuzemského prodejce elektroniky Alza.cz loni přesáhly 11 miliard korun. Zvýšily se meziročně o pětinu. Meziroční nárůst o šest procent na 3,65 miliardy korun hlásí také Euronics. Pro ElectroWorld znamenal loňský rok tržby 3,51 miliardy, tedy o osm procent více než rok 2012.

Pro letošní rok pak obchodníci očekávají například růst cen v průměru o pět až sedm procent napříč celým sortimentem nebo nasycení trhu v segmentu chytrých telefonů.

Televize pomohly na konci roku

Stejně jako každý rok byl nejlepším obdobím čtvrtý kvartál. Oproti předchozím letům byly ale prodeje umocněny intervencí České národní banky.

Obava zákazníků z brzkého nárůstu cen a následné uspíšení jejich odkládaných nákupů pomohly dosáhnout prodejcům technického zboží v posledním čtvrtletí obratu přes 22 miliard korun. V porovnání se čtvrtým kvartálem roku 2012 jde o nárůst o pět procent.

Na kvartální prodeje technického zboží mělo vliv i chvilkové oživení prodejů v segmentu spotřební elektroniky. Češi začali na nějakou dobu zase kupovat televize, čímž napomohli ke zpomalení propadu celého segmentu. Ten v posledním čtvrtletí roku podle GfK poklesl jen o pět procent na 4,06 miliardy korun.

„Zejména klíčový trh televizí byl tímto (intervencemi ČNB) do značné míry ovlivněn a nakonec skončil pouze v mírném poklesu," potvrzuje ředitel divize Consumer Choices, GfK Czech,  Zdeněk Bárta.

Právě televize budou podle odhadu výkonného ředitele společnosti Euronics Davida Beneše patrně růst ještě v letošním roce. „Impulsy ke koupi televizí pokračují i letos," říká Beneš s tím, že po olympiádě budou dalšími příležitostmi ke koupi televize mistrovství světa ve fotbale a částečně i mistrovství světa v ledním hokeji.

Lidé nekupují foťáky

Vliv zásahu ČNB se ve čtvrtém kvartálu podle GfK naopak vůbec neprojevil na ostatním zboží z kategorie spotřební elektroniky. „Produktové skupiny, jako jsou například DVD přehrávače, audiosystémy, set top boxy nebo přehrávače MP3 zůstaly i nadále výrazně v červených číslech," dodává Bárta.

Lépe než v celém roce se ve čtvrtém čtvrtletí prodávaly tablety a další IT technika, zájem o tento segment se zvýšil meziročně o 10,2 procenta. Intervence ČNB zvedla také prodeje malých (+9,3 procenta) i velkých (+6,7 procenta) domácích spotřebičů.

„V závěru roku zaznamenaly tyto skupiny pozitivní vývoj. V segmentu malých domácích spotřebičů nejvíce rostly kuchyňské roboty, v růstu pokračovaly také kávovary. U velkých domácích spotřebičů byly největší meziroční nárůsty u objemově menších kategorií,  jako jsou mrazáky a sušičky," upřesňuje Bárta.

„Ke konci roku jsme zaznamenali výrazně zvýšený zájem o televizory, ale i o pračky a ledničky, a zajímavým překvapením byla vyšší poptávka po domácích vinotékách," potvrzuje trend mluvčí společnosti Datart Jana Choroušová.

V porovnání s celým rokem ochladla ve čtvrtém kvartále nejvýrazněji poptávka po fotoaparátech. Přestože za celý rok klesla o 5,5 procenta, v posledních třech měsících loňského roku zaznamenala propad o 12,1 procenta.

Prodejci budou těžko dohánět tržby

A jaký vývoj předpokládají prodejci elektroniky v letošním roce?

Například společnost Euronics odhaduje růst trhu s elektronikou okolo tří procent. „Očekáváme spíše pokračující propad ve spotřební elektronice a zpomalení růstu u smartphonů a naopak budou stále posilovat tablety a ultrabooky," předpokládá ředitel Euronicsu David Beneš.

U smartphonů pomalu dochází k nasycení trhu. Tato kategorie se již v hodnotě dostala nad segment televizorů, které byly dosud pro prodejce elektra nejdůležitější. Firmy tak sice předpokládají růst, nikoli ale už tak velký.

„Další potenciál růstu je v tabletech, kde se čeká růst ještě v řádu desítek procent. V kategorii velké bílé techniky stále porostou sušičky, kterými trh ještě není nasycen," odhaduje dále Beneš.

V letošním roce ale již zákazníci pocítí vliv nuceného oslabení koruny. Ceny porostou v průměru o pět až sedm procent napříč celým sortimentem. Intervence tedy podle Beneše již žádné zásadní oživení trhu nepřinese.

„Z dlouhodobého pohledu nedojde k nějakému zásadnímu oživení trhu, protože došlo jen k posunutí nákupu, který zákazníci odkládali. Zásah do určité míry trh oživil, ale z dlouhodobého hlediska se tak nestane a například v listopadu 2014 bude těžké se přiblížit tržbám roku 2013," uzavírá Beneš.

autor: Kateřina Vokurková | 26. 2. 2014 6:15

Související

    Hlavní zprávy

    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama
    reklama

    Sponzorované odkazy

    reklama